Jag stör mig på långsamma banker. Det ska liksom inte ta en vecka att lägga säljorder. Det verkar som en del också gör köpordern betydligt snabbare än de säljer dina andelar.
DNB = ca en vecka
BNP Paribas = var så lång handläggning senast jag hade en av deras fonder att jag inte direkt är sugen att prova igen
…vilket leder oss osökt in på PR/image. Det är väl ganska lågt hängande frukt att inse att det är dålig PR med en fond som tar en vecka att sälja av andelar?
Gör de så här medvetet för att få en lägre beta? Dvs. de kan sitta och pilla/justera volymerna köp/sälj om de håller inne på en order “efter behov.”
Jag har funderat på samma sak. Om banker eller fondbolagen kan ”skimma” mellan köp & sälj men har inte tagit det vidare. Satte det lite på mitt konspirationsteori konto men visst ibland undrar man.
Har gjort några fondköp där det tagit väldigt lång tid innan det gick genom och priset gick upp mycket under tiden. Jag har också sålt, fast sällan. Då hinner priset fluktuera och de prickar det lägsta
Samt i min tyska bank där jag har ETFer på sparplan där det köps automatiskt varje månad. Har börjat kolla noga och de verkar pricka dagshögsta pris ganska bra. Nästan så jag måste skriva och fråga…
Kanske något för @janbolmeson att sätta upp på kontot med idéer för framtida avsnitt?
Eftersom bankerna/fondbolagen inte garanterar ett visst transaktionsdatum som jag förstår det (bara rekommendationer / typfall) så öppnar det för möjligheten att fatta opportuna beslut för banken/bolaget. Som kund kan man inte göra något annat än att vänta.
Sen är väl frågan om de kan ha folk som sitter och petar köp/sälj +/- en dag för att det ska passa dem. Vet inte om det låter sig göras men det skulle nog vara lukrativt mht handelsvolymerna
Ja, det känns iallafall som att man missgynnas både vid köp och sälj av fonder. Speciellt när set tar flera dagar.
Sen har vi väl alla åkt på skuldränta när vi varit för snabba och plockat ut innan likviddagen. Om det nu är så att pengarna inte är på plats, varför går det då att ta ut?
Om någon bara kunde uppfinna någon form av världsomspännande datornätverk med gemensamt protokoll som alla datorer kunde kommunicera i realtid över. Då skulle allt sånt här gå helautomatiserat på två röda utan en massa handläggningstid.
Det handlar väl om bryttider, brukar stå vid fondernas info.
Sen går ju ofta bankens egna fonder snabbare. Så det har säkert något att göra med transaktions tider också.
Det gör de väl väldigt tydligt och transparent i form av ”affärsdagar”? Eller tänker ni på något annat?
Visst att det tar tid för pengar att bli likvida eller att synas som ett innehav när man köper. Men bryttider och affärsdagar måste väl vara transparenta enligt regelverk? Man får det NAV:et som gäller för den angivna affärsdagen helt enkelt.
Men ja det kan vara riskfyllt att köpa/sälja i min huvudfond Avanza Global av den anledningen. Då den anger affärsdag dagen efter man skickar ordern. Det är alltid grisen i säcken, och börsen är ju uppåttrendande även på dagsbasis!
Jag köper regelbundet PLUS Allabolag och har aldrig fått affärsdagar på andra dagar än just dagen jag skickat ordern före bryttid. Men de anger ju att det tar 2 dagar för pengarna att bli helt likvida, ja.
Vissa fonder anger handelsdatum så det är mer transparent även om det brukar ta längre tid än vad som anges på fondinformation. Alla fonder anger inte handelsdatum, och visst finns det tillfällen man misstänker. Värst är det fonder som handlas bara en gång per månad då är risken större att opportuna mäklare kan välja och pricka toppar och bottnar.
"Har gjort några fondköp där det tagit väldigt lång tid innan det gick genom och priset gick upp mycket under tiden. Jag har också sålt, fast sällan. Då hinner priset fluktuera och de prickar det lägsta "
Har exakt samma erfarenhet och klagat över detta det dröjde lång tid innan svar och då blev jag informerad om ungefär “passar det inte kan du ta saken till domstol”…En av dessa är Folksam, som inte ens lämnar lagstadgat information vid sälj och köp!.
Ni skulle bli förvånade hur mycket jobb som fortfarande görs manuellt i finansbranschen. Räntor i Sverige handlas fortfarande via telefon och mejl. Excel är supervanligt när man sätter NAV-kurser etc. Ingen konspiration, bara kassa system. Typ: SEB har en egen akademi för programmering i ett annars utdött språk COBOLTDe flesta banker har inte ens fungerande API:er till sina systemet, än mindre dokumenterade.
Så tillbaka till ämnet, till de stora aktörerna i Sverige så är det bryttiderna man ska ha koll på. Ofta sker affären samma dag om man lägger innan bryttiden. Dock syns den sällan förrän dagen efter eller två dagar efter. Är rätt många parter som pengarna ska tröskas genom - fondbolaget, förvaltande institut, depåinstut m.m.
Jag glömmer aldrig ögonblicket för många år sedan i banken, när jag hade en företagare i IT-branchen på besök. När jag öppnade datorn tittade han på mig och med verklig avsmak i både röst och ansiktsuttryck och säger "Va, använder ni fortfarande XYZ. (Jag minns inte vad programmet hette). Det försvann ju för 10 år sedan.
Jag ska ta tillbaka lite av vad jag skrev… Jag har gjort en liten fondflytt inom Avanza, från KF till Aktiedepå, med AMF Aktiefond global.
Dvs sålt, intern överföring och köpt i fem omgångar.
Först och främst, jag lyckades med konststycket att inte gå back. Genomsnittligt sälj NAV samma som genomsnittligt köp NAV.
Sälj och likviddag oftast samma dag som jag tryckte sälj. Samma med köp morgonen dårpå, avslutet skedde på kvällen. Undantaget var när jag sålde i fredags, fick sälj-avslut idag. Köp och avslut idag.