Ja som COBOLT konsult kan man nog fakturera friskt. Men det är nog inte värt huvudvärken.
Hahah, @Ballongpinne eller hur. Man dör ju bara man tänker på att utveckla i COBOL.
Jag förstår verkligen inte varför man inte vill förbättra och effektivisera det hela som gammelbank. Vet att de tycker det är ett säkert språk med bra kontroll, men alltså… Nej.
Hörde rykten för flera år sedan att en storbank parallellt med vanliga utvecklingen skulle titta på att bygga om från grunden i java, för de försökte rekrytera mig lite löst, men tvivlar på att det hänt något där med tanke på att jag inte hört något mer om det. Nordnet har åtminstone fokuserat på sin tekniska skuld och byggt om i Java samt kör prylarna i det fina molnet haha, hos google och AWS. Men det är det enda jag vet om, kanske är fler ändå
.
Bara man är med från köpdagen så skiter jag i resten. Men ingen bank kan ju beskyllas för pedagogisk tydlighet på den fronten.
/yrkesskadad pedagog
Ägde en viss fond på både AVA och Nordnet. La säljorder samma dag i god tid före bryttiden hos båda mäklare.
Fick olika säljkurser. Den lägsta fick jag av Nordnet. Läser man handelsinfo så var det inget formellt fel att säljordern tog en dag längre tid eftersom man formulerat sig flytande. Ganska uppenbart vad som sker här men oklart vem som gör det. Orkar inte dra i detta men testa gärna själva. Läs på vilka fonder som har texter som “0-2” dagar eller liknande.
Det blir alltid fel på ett sätt som missgynnar kunden det var min magkänsla. Med ovanstående exempel blev det bekräftat.
Har flyttat 95% av kapitalet från Nordnet sedan dess.
Tillägg: Hade en kommunikation med NON kundtjänst om detta som jag kan lägga in på begäran. De hävdar att det fonden som bestämmer NAVet. I detta fall PLUS. Taskiga villkor för Nordnets kunder kan man tycka då Avanza fick den “rätta” kursen. Det slutade med att NON gick miste om en prokund som genererar +100k i courtage o annat årligen. De skulle då “se över sina rutiner”.
NB! Det är inte tiden mellan order tills pengarna syns på kontot som är grejen här. Det viktiga är att man konsekvent får den kurs som fonden stänger på samma dag (lagd innan bryttiden) ordern lades. Eller dag+1 som i vissa fonder.
AMF räntefonder (och kanske någon annan) brukar visa avslutet samma dag. Redan innan börsen stängt. Detta eftersom räntehandlarna går hem några timmar tidigare på dagen.
Du behöver inte ens fråga ![]()