Hur går det till när man säljer fonder? Säljs det direkt för det priset man säljer för eller säljs fonden typ dagen efter med morgondagens pris?
Det beror på från vilken nätmäklare eller bank du använder. Stopptiden är 13:00 på Avanza.
Stopptid (bryttid)
Stopptiden är det klockslag då fondhandeln slutar för dagen. Vanligtvis är detta klockan 13.00, eller klockan 10.00 vid halvdagar.
Om du lägger en order efter stopptiden så innebär det att din order kommer skickas till fondbolaget nästkommande bankdag. I de fall då börsen är stängd när du lägger en order så skickas den automatiskt under nästa bankdag.
Affärsdag
Affärsdagen är den dag som det faktiska köpet eller försäljningen av din fond genomförs. Det är till fondens NAV-kurs just den dagen som din affär genomförs.
Likviddag
Likviddagen är den dag då pengarna för ett köp dras från ditt konto, eller när du får in pengar på kontot efter en försäljning. På sajten ser du detta under ”Syns på kontot” på handelsinformationen för respektive fond.
Så stopptiden är inte samma som affärsdagen.![]()
Om stopptiden nu är 13.00 så är det inte samma sak som att jag säljer för det priset som är just 13.00.
Jag undrar inte för en vän.![]()
Detta är i praktiken inte riktigt så enkelt som det borde vara. Se även:
Precis det är olika saker. De flesta eller alla svenska fondförvaltare sätter NAV baserat på kurserna som gäller på eftermiddagen svensk tid, även för fonder mot amerikanska aktier. DNB sätter däremot NAV baserat på slutkurserna när USA har stängt.
Så du får det NAV som gäller på affärsdagen för din order.
Är nybörjare själv men affärsdag kan väl bero lite på fonden också?
Det är väl först när ordern är bekräftad hos fondbolaget som kursen sätts på försäljningen
Tycker själv utan att ha funderat att man alldrig vet vad man får för kurs. Kan vara lite jobbigt när markanden är volatil. Vad blir det för kurs?
Jag har även sett att vissa fonder har affärsdag endast några dagar i veckan. Men det står också beskrivet i infon kring fonden.
Jag lade in om försäljning av lite fonder i onsdags hos LF, kan hålla koll och se vilken dag den går igenom.
Jag återkommer.
Jag har sålt fonder ett fåtal gånger hos Fondo och Danske Bank. Priset har alltid blivit nästkommande NAV-kurs. Lägger jag säljordern före stopptid ett visst datum så bestäms priset senare på eftermiddagen samma datum. 1 - 2 dygn senare brukar pengarna komma in på kontot.
Min senaste försäljning (Swedbank Robur Technology A hos Fondo) tog dock hela 5 bankdagar från säljorder till utbetalning = en hel vecka utan att kunna omplacera pengarna. Enligt Fondo är rutinerna helt automatiserade och det finns ingen mänsklig faktor som skapar extra ledtider, men tidsåtgången varierar beroende på fond.
Ska man tro Swedbank så går affären betydligt snabbare (1 dygn) om man handlar deras egna fonder hos dem. Dock med lite högre avgift, åtminstone jämfört med Fondo. Men jag funderar på att prova det.
Hur gick det? Hoppas att det har gått igenom
Förlåt, glömde. ![]()
Men den gick igenom den 15 maj, så ganska snabbt. Bra tajmat med ATH med. ![]()