Jag ser på Avanza att man kan lägga en order för att köpa/sälja en fond närsomhelst på dygnet, men att ordrarna inte vidarebefordras förrän kl 13 samma eller nästkommande dag. Ska man på något sätt försöka vara “taktisk” när man lägger sin order, t.ex 12:45 för att inte kursen ska hinna ändras så mycket före ordern skickas, eller spelar det ingen roll…?
Nej, det spelar ingen roll när du lägger ordern bara den hinner skickas innan bryttiden.
Okej, stort tack för snabbt svar!
Ps. Bara så att jag förstår rätt. Det spelar ingen roll när man lägger ordern för kursen bestäms efter bryttiden…?
Korrekt kurs på en vanlig fond kan inte ens beräknas korrekt förrän samtliga ordrar för ett visst tidsinterval ligger. En fond skapar och förstör andelar när handeln sker.
Vanligast är att det går att handla en fond en gång per bankdag (men det finns undantag).
Så för att din order ska gå in för behandling och faktiskt handlas så måste den ligga före stopptiden. Först ett antal timmar efter stopptid kan NAV beräknas och din order expieras. Då finns heller ingen återvändo förrän nästa handelsdag om du lägger motsatt order innan stopptiden.
Jag förstår, så bra att veta! Stort tack för att du tog dig tid att svara! ![]()