Fond- Hur lång tid för pengarna på kontot

Lade en sälj på min spiltan fond imorse. Står att pengarna syns på kontot tidigast om 4 dagar.
Läste runt lite och hittade lite olika info. Men att det skulle ta 4 dagar låter rimligt.

Min fråga är dock, KAN det gå på kortare tid och om det tar längre tid hur många dagar kan det ta då?

Och om 4 dagar gäller, räknas idag som dag 1?

Hej!
Kort svar: Säger de fyra så kan du troligen räkna med det!

Långt svar: Det är ganska svårt att ge ett exakt svar på och beror i min erfarenhet på en kombination av fondbolag, bank och handelsplattform – betydelse i den ordningen. Skillnaden mellan fondbolag (och till och med olika av deras fonder) är stor. En global aktiefond från ett svenskt fondbolag handlas snabbare än en emerging markets debt fond från t.ex. JP Morgan. Men hos oss (Opti) så handlas de snabbaste fonderna på en bankdag (ren handelstid) och de långsammaste på ca fem bankdagar, givet att man la sin order innan cutoff-tiden den dagen man la ordern.

Bank avgör sedan på marginalen (i kombination med fondbolag), pga just olika cutoff-tider för olika fondbolag och olika banker. Om fondbolaget har sin något sen och banken sin något tidig så kan man helt enkelt missa “dagens tåg” för överföringar.

Handelsplattform är däremot minimal skillnad för de flesta fonder. Att handla en fond hos Opti, Avanza eller Nordnet tar nästan alltid samma tid, då det i de flesta fall är samma underliggande handelssystem.

Hoppas det gav lite mer inblick i svensk finansinfrastruktur om inte annat :slight_smile:

Mvh,
Jonas, VD Opti

4 gillningar

Tack Jonas. Det var inget kort och enkelt svar :grinning: men lärde mig allt lite nytt!

1 gillning

Haha, alltid nått! My pleasure :slight_smile: