Om det är många köpare och säljare i en fond så kan fonden “kvitta” en köpare som vill sälja för 1000 kr med en som vill köpa för 1000 kr. Det vill säga man bara överlåter dina andelar till den andra personen. Då behöver man inte in och köpa/sälja de underliggande tillgångarna. Det är det som @Jbl menade med att “netta”.
Jag skulle gissa att olika banker är olika mycket automatiserade och att det handlar om bryttiderna. Kommer du in innan en bryttid så kan du spara en dag jämfört med att komma in efter. De olika fondernas bryttider ser du på Avanza.
Tack för förtydligande Jan. Efter ett decennium utomlands börjar min Svenska tryta.
@Martin08 En lösning är att fokusera på ETFs. Det är som en fond, fast den är börshandlad då du köper/säljer den som en aktie (med stop/loss/limit och allt vad det heter) samt du betalar courtage.
Det finns mycket att lära sig om ETFs och deras struktur men YouTube har mycket bra i den delen.
Jag har själv uteslutande fonder i Sverige, och ETFs utomlands (då det är mer vanligt med ETFs och köper man fonder tar de fortfarande buy in fees här).