Någon som kan förklara varför det tar olika antal dagar för liknande fonder att uppdatera dagens resultat? Det är irriterade att aldrig kunna jämföra dagens utfall för två liknande fonder eller inte kunna se den exakta ökningen för dagen.
Tex så släpar SEB Sverige Index efter flera dagar med att handelsdagens resultat. Medan Spiltan Aktiefond Invest visas samma kväll efter stängning.
En annan sak jag inte förstår är varför “visas på kontot” kan var nästa dag eller hela tre dagar för liknande fonder.
Det är väl helt beroende på när fondbolagen skickar informationen till din mäklare (ex Avanza). När du lägger en köp- eller säljorder på en fond så skickar mäklaren den till respektive fondbolag som sedan utför köpet/försäljningen och skickar tillbaka information om fondandelar alt. pengarna vid försäljning. Rent tekniskt så är olika fondbolag snabbare än andra, varför får du nog skriva till dom direkt och fråga. Handlar väl mest om deras interna rutiner. För fondkurserna så kan du exempelvis se att samtliga Spiltan-fonders kurser uppdateras några timmar efter stänging.
På normalt sätt ska NAV uppdateras när handelsdag slut. Fonden har sälj/köp varje handelsdag. Om det är röd dag ska NAV inte förändras. Menar han SEB uppdaterar NAV långsammare? Den senaste NAV visas är 18 feb 2020.
Tack för svar.
Den ena frågan handlar om att jag vill kunna se resultatet för min portfölj senare på kvällen elev åtminstone under nästa dag, innan nästa reslutat visas. Problemet är ju att liknande fonder aldrig är i fas. Tex just Spiltan aktieindexfond och SEB Sverige Index, då SEB alltid släpar efter två dagar. Och Avanza global, som jag precis sålt, släpar efter ännu mer och blir svår att jämföra mot mina LF global och Spp global.
Den andra funderingen är varför det tar så lång tid att visa köp/sälj och ha pengarna till hands. När jag sålde Avanza global tog det fyra dagar innan jag hade pengarna. Och det kan ju vara skillnad på även två svenska fonder med tex syns på kontot efter en resp två dagar.
Lite fult, skapar kanske de ränta på pengarna efter att de sålt min fond? Många bäckar små.