Avanza Emerging Markets långsam?

Hej på er!
Jag gjorde nyligen en ombalansering och märkte då att Avanza emerging markets var otroligt seg att både sälja och köpa. Tog ungefär en vecka för processen och då hade alla andra fonder hunnit öka i värde så balanseringen blev ju inte direkt korrekt😂 Är det någon annan som lagt märke till det och är det någon som vet orsaken till att den är så pass långsam att handla med? Tidigare hade jag LF tillväxt och upplevde inte alls samma sak.
Trevlig helg!

Den har stopptid kl 10:00 och affärsdag nästa dag (dvs den NAV-kurs som gäller för köpet/försäljningen) och så ser man den på kontot dagen efter det.

Jag håller med om att det tar tid, men LF Tillväxt har samma upplägg förutom en stopptid på kl 13 istället. Så det gäller att komma in med ordrar innan kl 10 för att det inte ska halka över på nästa dag.

Än värre är det då med Avanza Global som har samma uplägg som Avanza EM, men tittar vi på LF Global så har den affärsdag samma dag och syns på kontot dagen efter.

2 gillningar

Tack för svar!
LF Global har jag t.o.m varit med om att den synts samma dag så den är otroligt snabb!

När den syns på kontot spelar ju egentligen inte superstor roll med tanke på att det är “affärsdag” som bestämmer priset per andel.

2 gillningar

Min upplevelse av både Avanzas och Nordnets egna fonder är att det alltsomoftast tar frustrerande lång tid innan de dyker upp på kontot, oavsett vad som står i handelsinfon. Nästa dag blir allför ofta nästa vecka. :frowning:

Nordnets fonder går oftast att undvika eftersom det finns andra likvärdiga alternativ, men Avanza tvingar in kunderna i sirapsfonder om man vill ha tillgång till Superlånet.

2 gillningar

Både LF Global indexnära och Swedbank Robur Access Global köps och syns på konto samma dag.:+1::grin:. Ibland är det bra om det tar några dagar extra om börsen backar just då :joy:

2 gillningar

Om man gör omplaceringar kanske man inte vill ligga utanför marknaden i veckor varje år, och om man lånar för att kunna göra omplaceringarna får man i stället betala onödig ränta.

Då köper man rena aktier och det går på 1 sekund :joy:

Min erfarenhet är också att LF är snabba. Även SPP brukar kunna vara snabba.

Men Avanza och Nordnet, oavsett vad som står i handelsinfon… :snail:

1 gillning

Spp har blivit långsammare. De uppdateras också nästkommande dag.

Avanza gör rätt när de uppdaterar nästkommande dag då de följer global index tills de stänger. LF och Swedbank gör man dagens kurs bara till öppningen vid kl.16 brytpunkten. Sedan är Usa öppet till kl.22. Ibland blir det bra att köpa då. Ibland sämre

Ja, vid byten blir det ju tyvärr ofta 1-2 dagar utanför marknaden utan att använda lån.

Det kan bli bra köpa samma dag då efter kl.16 kan Usa index backa 1-2% till kl.22. Men det blir inte rätt göra så då dagens kurser har bara börjat vid kl.16

Det gör jag också men rena aktier står för ca 10% av mitt totala kapital bara. Fonderna är basen i mitt sparande och jag balanserar om ca 1-2 ggr per år. Men att det ska ta 1 vecka att genomföra hela processen är frustrerande, att det inte kan genomföras smidigare… :snail:

1 gillning

Det behöver man inte tänka på om man har 100% Global indexfond i portföljen. Det sköts allt automatisk. :+1:. Slipper ombalansering och är alltid 100% investerad på börsen. LF Global index eller Swedbank Robur Access Global sköts allt på 1dag. Både sälj/köp. :tada::+1:. Eller Spp aktiefond Global följer hela globala börsen.

1 gillning

Jämförde globala indexfonderna, vad tycker ni om SEB Hållbar Global Indexnära C USD (som Avanza lovat mig köps i SEK). Känns som att jag hinner bli pensionär innan jag har pengarna på kontot.

1 gillning

Absolut men nu vill ju iaf jag investera i flera olika branscher över hela världen och framför allt sprida riskerna så det är inte aktuellt att bara investera i en enda fond🙂

Ja då får man leva med krångel. Tycker att man får rätt brancher över hela världen i en global indexfond och rätt landsfördelning. Speciellt om man har Spp aktiefond global :+1:

2 gillningar

Vid detta månadsskiftes omallokeringar noterade jag lite extra noga när fonder dök upp och försvann på mina konton. (Vilket inte ska förväxlas med affärsdag.)

Uppenbarligen har SPP blivit sämre än jag minns dem, och konstigt nog tog ett köp av SPP Aktiefond Europa längst tid av alla fonder.

Bortsett från SPP Aktiefond Europa fanns det inga andra fonder som var långsammare än Avanzas och Nordnets egna fonder, och både köp och sälj av dessa var lika långsamma.

Handelsbanken utmärkte sig å andra sidan i snabbhet. Både köp och sälj dök upp på kontot samma dag som ordern.

Alla order lagda i god tid 2021-05-03 (egentligen redan på söndagen).

Avanza sälj
2021-05-04 SPP Aktiefond USA
2021-05-05 Avanza USA

Avanza köp
2021-05-05 Avanza Europa

Nordnet sälj
2021-05-03 Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK
2021-05-04 Swedbank Robur Access USA A
2021-05-04 Länsförsäkringar USA Indexnära
2021-05-04 SPP Aktiefond USA
2021-05-05 Nordnet Indexfond USA SEK

2021-05-04 Spiltan Aktiefond Investmentbolag
2021-05-04 SEB Sverigefond

Nordnet köp
2021-05-03 Handelsbanken Europa Index Crit (A1 SEK)
2021-05-04 Länsförsäkringar Europa Indexnära
2021-05-04 Swedbank Robur Access Europa A
2021-05-05 Nordnet Indexfond Europa SEK
2021-05-06 SPP Aktiefond Europa

2021-05-05 PLUS Mikrobolag Sverige Index
2021-05-05 PLUS Småbolag Sverige Index

2 gillningar