Avanzianernas snitt 2021

Hej!

Det är säkert fler än mig som sett inlägg på Facebook om människors 2021 på Avanza och Avanzianernas snitt.
Avanzianernas snitt 2021 är cirka 20%, vilket extremt underbetyg eftersom många billiga globalfonder gått upp ungefär 35%.

35%…helt otroligt för övrigt!

Gott nytt år på er!

1 gillning

En 60/40 portfölj bör landa runt 20% så kanske lite lägre risktolerans?

Skämt åsido så betyder väl ett tufft år för ”Ny Teknik” att det blir ett tufft år för de flesta avanzianer

6 gillningar

Totalt på Avanza 28,5%. Men mitt Avanza består av ett par olika ISK där bl.a. två ISK startades mitt i sommaren och det var då börsen stod väldigt högt så från sommaren och fram till nu har dom ju inte presterat så högt så dom är med och drar ner totalen en del. Drygt 33,5% på det ISK som har varit med hela året.

På Nordnet blev det 37% under 2021.

Har inte Avanza eftersom jag bor utomlands, men riskjusterad avkastning hade varit intressant att se.

2 gillningar

Ja det talar absolut sitt tydliga språk att den generella småspararen (på Avanza) fortsätter att underprestera index, det beror såklart på en mängd olika faktorer men är lite tragisk statistik eftersom det är konsekvent år efter år.

35% är otrolig uppgång för index…

Det där snittet räknar även in de obetydliga räntorna man får på Sparkonton via Avanza har jag märkt, så det är lite missvisande.

Det kanske mer säger nått om hur mycket av det totala beloppet på Avanza som varit investerat i aktier hos de flesta.

4 gillningar

Gruppen Aktieraketer på Facebook har ca 137.000 medlemmar. En stor mängd människor som söker lyckan. Kan eventuellt bidra till att många hamnar under index :man_shrugging:

När jag tittar på mitt eget år så påverkar Sparkonto+ resultatet så det (tillsammans med räntefonder) lär väl även dra ned avkastningen på snittet på Avanza. Undrar hur stor påverkan detta har jämfört med dålig avkastning p.g.a. val av aktier/fonder :thinking:

1 gillning

Det bidrar ju säkert, men majoriteten av underprestationen tror jag nog kan tillskrivas satsningar på volatila förhoppningspapper.

Så är det säkert. Killgissning är också att många legat tungt i ny teknik-style fonder (Swedbank, TIN etc) och dylikt som gick bra förra året men i år gått kräftgång.

2 gillningar

Japp, min gamla raket SHB hållbar energi har gått ca +7%. Det är lätt att hålla kvar gamla charmörer och friare i sitt umgänge med hopp om en nyfunnen gnista. :wink:

2 gillningar

Därför undviker jag sparkonto hos Avanza och andra banker. Vill inte ha några missvisande underavkastning i slutet av året. 100% Global indexfond och kör på :joy:. Det är bara jag själv som kan dra ned avkastningen vid onödiga fondbyte under året. :grin::joy::-1:. Därför har jag fullt upp att jämföra mig med Avanza Global att jag inte underpresterar det :joy::grin::tada::+1:. Själv har jag buffert 4 månadslöner Skandiabanken lönekonto utan ränta. Allt annat är på börsen. :+1:. Kortsiktiga pengar ska jag kunna plocka ut på sekunden :+1:. Har slutat jaga gratis kreditkort och inbildar mig att det är värt betala 20kr i månaden Skandia Visa debet kopplat till min lönekonto. Allt för att minska små stress i livet :joy::+1::tada:.

8 gillningar

Tror en väldigt liten andel i den gruppen handlar med betydande summor. Jag är med i gruppen för nöjes skull men handlar aldrig på rekommendationer därifrån. Tror inte den gruppen drar ner snittet märkvärdigt.

Topp 20 aktier på Avanza. Innehåller t.ex. Embracer och Sinch (favoritinnehav hos Ny Teknik anhängare) som presterade uselt 2021. Innehåller också SAS och Norwegian eftersom Avanzianer gillar att bottenfiska sjunkande skepp.

Topp 7 fonder på Avanza. Innehåller både Swedbank Ny Teknik, TIN Ny Teknik, och Handelsbanken Hållbar Energi, alla tre presterade uruselt under 2021.

Inte förvånad att Avanzianer i snitt presterar sämre än index :confused:
(SPP Aktiefond Global, som en del här prisar, ligger på 42:a plats…)

2 gillningar

Tror inte det ser annorlunda ut hos Nordnet och andra banker. Det är bara så att Avanza redovisar det så snyggt och tydligt :+1:. Avanza Global och LF Global indexnära är på top i alla fall :+1:.

Exakt, Nordnet ser inte så mycket bättre ut :confused:

Fondtopplista, notera att topp 12 innehåller 3st Ny Teknik fonder samt Handelsbanken Hållbar Energi.

Mest ägda amerikanska aktier hos Nordnet. Notera både NIO, GameStop, AMC, och Alibaba.

1 gillning

Både Avanza Global och LF Global verkar ha lägre avgift än SPP Global…så lite konstigt att SPP prisas så högt.

Men är det inte så att Avanza t.ex. har en stor tillströmning varje år av nya kunder, nya generationer som tillkommer under årets alla månader. Alla dessa investerar i något…som sedan vid årets slut räknas med i Avanzas statistik. Men det borde ju vara så att den som är med som kund under hela året har lite bättre förutsättningar att få en högre avkastning än den som bara är med en del av året så varje års snittresultat dras ner av alla som tillkommit under året.

SPP Aktiefond Global är den billigaste som följer MSCI ASWI, dvs inkluderar tillväxtmarknader. Avanza Global och LF Global följer båda MSCI World, vill man då ha tillväxtmarknader behöver man lägga till en extra fond. Både Avanza och LF har en egen billig fond för tillväxtmarknad, men då kommer frågan upp om ombalansering. Inte lika mycket “set and forget” som SPP Aktiefond Global.

1 gillning

Om man nu ska hålla på med ombalansering och vill tjäna de få kronorna på lägre avgift att ha t ex Avanza Global och Avanza Emerging Markets, vilken ratio är bra för att efterlikna SPP Aktiefond Global så mycket som möjligt?