Bygg din egna AP7 hos Avanza

Här kommer en experiment! Om vi leker med tanken att vi i vår lekhink ska bygga vår egna AP7 utifrån samma strategi, och samtidigt utnyttja Avanzas superränta.

Hur skulle den se ut då?

Regel: Du får bara använda det som ingår i superräntan.

• Vad har du i portföljen?
  • Vilken belåningsgrad väljer du?

Vore spännande att se om folk kommer till olika slutsatser :slight_smile:

1 gillning

Kul!

100 % Avanza Global då AP7 Aktiefond i princip är en globalfond.

Hävstång justeras av AP7 utifrån marknadsläge. Så 10 % belåning vid gynnsamt marknadsläge (golden cross). 0 % vid dåligt marknadsläget (death cross).

Över 10 % belåning blir räntan för hög.

1 gillning

86% Avanza global
14% Avanza EM

15% hävstång genom superlånet

:white_check_mark: klart :ok_hand:

Intressant intervju kring coronakrashen förra året hur AP7 ser på valet av risknivå på hävstången:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/27/ap7-vi-har-fortfarande-havstang.html

4 gillningar

Kul med lite svar och att ni tänker olika!

Fast allt under 10% är gratis i superlånet. Då borde det inte spela någon roll om det är 0% eller 9%. Utöver att det är större risk att man hamnar på över gränsen.

Nje, det är bara gratis upp till 50kSEK. Så man kommer inte så långt med en sådan liten “hävpinne” (@Guldfeber trademark) om man har mer än 500kSEK

1 gillning

Sant. Ligger under 500k på Avanza just nu så det var därför jag tänkte automatiskt så.

De har ju massa annat gött utöver bara indexfonder, så… Typ SPP Global (eller LF Global + Avanza EM), SPP Multistrategi, och sedan investmentbolag antingen i form av aktier, eller fonder från Spiltan för att få med onoterade bolag som de också sysslar med. Tyvärr blir det ju då inte direkt AP7 iom att avgiften blir betydligt högre. Hävstång såklart om det ska vara AP7. Osäker på exakt fördelning.

”Huvuddelen av vår portfölj är ju indexförvaltining, det vill säga vi köper de 3 600 bolag som finns i index. Det är ju en del av att hantera den här risken som du tar upp, på hela portföljen har inte de så stor inverkan i och med att man har så många bolag och branscher i portföljen.”

Det är ju över 1000 bolag mer än vad som finns i SPP Aktiefond Global och 2000 bolag mer än vad som finns i LF Global Indexnära. Jag skulle säga något i stil med vad @Alec redan postat och så hög belåning som möjligt men alltid under 50%. Då landar belåningen på 2,19% vilket är långt under avkastningen under ett genomsnittligt år.

Jag har försökt jämföra fonderna för att se överlapp på Morningstar men den sajten har blivit värdelös nu efter att de fått den uppdaterade formen. Exempelvis när jag skapar en portfölj, väljer X-ray vyn och klickar på visa överlapp så laddas sidan om med standardvyn. Ingen hjälp därifrån med andra ord.

1 gillning

”Sen har vi ju vissa förvaltare, som har så kallade alfa-mandat, det vill säga att de ska köpa och sälja aktier de tycker är bra respektive dåliga. De har ju varit givetvis varit aktiva i det här, med varierande framgång. Jag ser inte att de har varit jätteaktiva, även de tycker väl att det här är svårbedömt och ligger kvar till mångt och mycket med sina portföljer. Det är 5-10 procent av fonden som förvaltas på det här sättet.”

Om man skulle försöka efterlikna det utan att själv aktivt sälja/köpa så kanske Spiltan Aktiefond Investmentbolag hade varit ett alternativ?

80% Avanza global
10% Avanza EM
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Och så 40% hävstång där det krävs en nedgång på 50% innan man blir överbelånad. Plus tio procentenheter ifrån att få högre ränta, som lite marginaler.

I mitt privata pensionssparande hos Avanza har jag försökt efterlikna AP7 (MSCI ACWI):
88% Avanza Global
12% Avanza Emerging Markets
Med 9% belåning i dagsläget, kommer antagligen öka till 15% på sikt för att efterlikna ännu mer.

1 gillning

Lite intressant ändå att dom justerar risknivån med hävstången beroende på deras marknadstro…

Hävstång på Länsförsäkringar global indexnära :drooling_face::drooling_face::drooling_face::drooling_face::drooling_face: Come to papa

2 gillningar

Den hade man gärna haft med superräntan. Intressant att tex Didner & Gerge och Spiltan investmentbolag är godkända men inte LF Global. Men de vill väl att spararna ska köpa Avanza Global.

2 gillningar

Wow, nyhet från Avanza att nu är alla fonder belåningsbara. Så nu kan vi köra LF Global istället för AVA global :clap:

4 gillningar

Detta meddelande kom just till mig på Avanza samtidigt som jag läste ditt inlägg. Nästan obehagligt :smiley:

En ändring jag sett fram emot!!

Hej,

Idag torsdag den 27 maj blir alla belåningsbara fonder godkända för Superränta samtidigt som vi höjer belåningsvärdet för ca 700 fonder.

Du ser vilket belåningsvärde en fond har genom att gå in på fondens sida eller i fondlistan.

Se hela listan med värdepapper som är godkända för Superränta

Vi kommer också att sänka belåningsvärdet något för ca 70 fonder, vilket träder i kraft den 29 juni.

Se listan med fonder som fått förändrade belåningsvärden

2 gillningar

Läskigt hur detta kom nu :laughing:

Nu kan jag äntligen byta ut Avanza global :smiley:

1 gillning

Avanza måste följa den här tråden!

Kusligt, men gött :cold_face: :heart_eyes:

Gött! Månadssparandet sker idag, så jag har precis gått in och ändrat från Avanza fonderna till SPP Aktiefond Global. Phew!

1 gillning