Alternativ till Handelsbanken Multi Asset 100?

Hej!

När jag för nåt år sedan bytte bank till Handelsbanken och tog med mig sparande, bolån, m.m. så rekommenderade banken att sätta en del av sparandet i Handelsbanken Multi Asset 100.

Efter att ha hängt här lite på forumet har jag börjat inse att vissa fonder är väldigt dyra. Mutli Asset 100 kostar t.ex.1,55% men är också en aktivt förvaltad fond. Jag blir dock inte riktigt klok på vad fonden i sig innehåller.

Om man skulle byta bort den till förmån för något annat, inte nödvändigtvis aktivt förvaltad, vad skulle det då vara? I dagsläget finns ca 120.000 investerat i multi asset och sparhoristonten är lång.

Tjena. Det du har är en fond som investerar mestadels i deras egna fonder och ETFer men också i enstaka aktier som jag förstått det. Det enklaste alternativet är att byta innehavet till deras globala indexfond som heter “Handelsbanken Global Index Criteria”. Då får du “hela höstacken” till 0,4% istället för det du betalar idag.

1 gillning

Aha, så det är lite fond i fond då så att säga. Jag har hört uttrycket ETF tidigare, men vad är det egentligen? Tack för bra råd i övrigt!

Jämför med en traditionell globalfond.

Handelsbankens globala indexfond speglar acwi, dvs att tillväxtmarknader redan ingår.

Du behöver egentligen ingen mer, men många här på forumet inkluderat mig själv väljer att övervikta sverige av någon konstig anledning.

Detta kan vara ett rimligt alternativ,
80% hsb global index
20% sverige index , omxspi är att föredra

2 gillningar

Om du går in på Multi Asset portföljer | Handelsbanken och sen väljer Multi Asset 100 så kan du läsa mer om fonden. T.ex. vilka fonder som ingår i denna fond-i-fond lösning.

Fond Andel
Handelsbanken Norden Ind Crit (A1 SEK) 12,24%
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK 10,20%
XACT Norden 8,97%
Handelsbanken Nordiska Småbol (A1 SEK) 8,32%
Handelsbanken Norden Selektiv (A1 SEK) 7,76%
XACT Nordic High Div Low Vol ETF 7,49%
Handelsbanken Europa Index Crit (A1 SEK) 5,53%
Handelsbanken Amerika Tema (A1 SEK) 4,63%
Handelsbanken Amerika Småbl Tema A1 SEK 4,40%
Handelsbanken Norden Tema (A1 SEK) 3,75%
Handelsbanken Tillväxtmark Tema (A1 SEK) 3,57%
Fidelity Sust Water & Waste I Acc SEK 2,95%
Handelsbanken Japan Tema (A1 SEK) 2,82%
UBS (Lux) ES USA Gr Sust$ seeding I-A3 2,78%
Fidelity Sust Glb Eq Inc I-ACC-SEK 2,48%
Euro Bund Future Sept 23 2,02%
Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol Cr A1 SEK 1,95%
FX Forward EUR/SEK 20230720/20230720 Pu… 1,92%
FX Forward EUR/SEK 20230713/20230713 Pu… 1,91%
JPM Europe Sus Sm Cp Eq S2 Acc EUR 1,86%
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK) 1,52%
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK 1,43%
Montanaro Better World Inst SEK Acc 1,35%
Omxesg3f 1,34%
Handelsbanken Asien Tema (A1 SEK) 1,34%
FX Forward GBP/USD 20230829/20230829 Pu… 1,00%
Handelsbanken EM Index (A9 SEK) 0,66%
Handelsbanken Global Momentum A1 SEK 0,44%
FX Forward USD/SEK 20230621/20230621 Pu… 0,42%
JPM Climate Change Solu S2 (acc) - SEK 0,17%
Handelsbanken Global Digital (A1 SEK) 0,09%

Man behöver ABSOLUT inte ha så här många fonder. Det räcker att ha 1 fond, t.ex. Handelsbanken Global Index Criteria som @Jacke78 nämnde. Man behöver också ABSOLUT inte betala 1.55% som Multi Asset 100 kostar, jämför med Handelsbanken Global Index Criteria som kostar 0.4%. Eller Länsförsäkringar Global Indexnära som kostar 0.2%, och som också finns i Handelsbankens utbud.

(Personligen har jag 100% Handelsbanken Global Index Criteria i nuvarande portfölj)

2 gillningar

Oj, nej, det där blir ju väldigt många fonder till slut! Jag har funderat ett tag just på Handelsbanken Global Index Criteria samt Länsförsäkringar Global Indexnära. Hur är överlappet i dessa två? Är det dumt att ha båda?

Ena har tillväxtmarknaden (Kina, Indien, etc), den andra saknar dem. Ena exkluderar lite fler bolag än den andra. Ingen stor skillnad överlag, båda är bra billiga globalfonder.

Jag ser inget egentligt syfte att ha båda, men det finns heller inget negativt heller att ha båda. Du kan absolut sätta upp ett månadssparande där hälften går till ena och hälften till andra.

1 gillning

Tack för svar! Ja, det är ju nånting jag funderat på lite sidan av, som jag inte riktigt heller får grepp om. Man pratar ju om ränta på ränta och snöbollseffekt osv, men har inte riktigt förstått hur det funkar i fonder? Är det bättre att ha alla pengar i en fond för att få snöbollen att växa, eller det spelar ingen roll när det kommer till fonder? Om inte, så låter det ju vettigt att köra på dessa två t.ex.

Det spelar ingen som helst roll.
Säg att du har 100.000 kr och börsen avkastar 10% i år.

1 fond:
100.000 kr + 10% = 110.000 kr

2 fonder:
Fond 1: 50.000 kr + 10% = 55.000 kr
Fond 2: 50.000 kr + 10% = 55.000 kr
55.000 kr + 55.000 kr = 110.000 kr

Slutresultatet blir detsamma.

Repetera år efter år efter år och du får ränta-på-ränta effekten.

2 gillningar

Etf:er är börshandlade fonder. Går att köpa i realtid precis som aktier. Det tillkommer courtage, spread och även växlingsavgift om det är annan valuta.

1 gillning