Amundi Prime Global

Fransmännen kan dom oxå, eller? Denna fond investerar endast i den såkallade developed delen av världen (till skillnad mot deras andra fond som jag startade en forumtråd för tidigare i år & som täcker in in cirka 50 länder). Vad tror vi om denna nyare Amundi aktieindex fond som kör med stora & medelstora bolag i sig, icke ESG, hiss eller diss?

2 gillningar

Finns många billiga breda ETF, om man är ok att betala courtage vid köp, courtage vid sälj, växlingsavgift vid köp, växlingsavgift vid sälj.

Byter Sverige till EUR är det nog många här som börjar köpa ETF istället för fonder.

Ja förmodligen, denna har typ hälften av Avanza global fondens avgift! Och är inte aktivt förvaltad.

Den kan göra sig fint beroende på vad man har för preferenser. Jag uppskattar iallafall tillskottet i ETF-utbudet och citerar mig själv från annan tråd om varför.

Fick mig att till slut byta från portfölj med vanliga svenska fonder till ETFer istället.

6 gillningar

Tror denna har funnits tidigare men då var den registrerad i Luxemburg och denna är istället registrerad i Irland.

Så denna har inte samma skattenackdel som den gamla.

2 gillningar

Ja, tror detta är “gamla” PRAW?

Oavsett är det absolut ett bra pris. Mina egna beräkningar ger att den slår DNB Global Indeks (MSCI World Index Net) även över 10 år, alla avgifter inräknade.

Fattas bara att Nordnet lägger till den i sitt gratis månadssparande för ETF så är saken biff.

1 gillning

Ha! Har suttit här och knåpat på min portfölj och har letat efter en Global passiv fond och det ser ut som att vi landar på precis samma innehåll :smiley:

1 gillning

Intressant kombination av etf fonder! Verkar likna lysas totala portfölj men till 33% av deras kostnad ungefär.

Denna fond har nu gått upp ~11% sedan årskiftet. Och innehåller cirka 1418 aktiebolag. Amundi har även ett månatligt informationsbrev för fonden på deras hemsida. I dagsläget cirka 20 Miljarder kr i fondförmögenhet! Är det någon som nappat på den än?

1 gillning

Vilken fond pratar du om? Det är väll en etf.

Den eller ?:point_down:

“Amundi Prime Global UCITS ETF”

Ja precis den :point_up_2: En börshandlad sådan. Equity traded fund om du så vill :facepunch:

1 gillning

Etf = Equity traded fund, tack för du lärde mig något nytt hade ingen anning.

1 gillning

Har lite i Amundis ETF WEBN som inkluderar tillväxtmarknader men inget i denna.

Det jag funderar över är om jag ska samla det mesta i samma ETF eller separata ETF:er för resp. del.

Nackdelen med att samla allt i samma är väl att om jag om några år får för mig att jag minsann inte ska äga något i Kina så måste jag avyttra allt och inte bara ca 10% tillväxtmarknads-ETF.

Fördelen är att man inte behöver ombalansera löpande och att det blir lättare att komma upp i rätt köpvolym för att courtage ska bli lågt.

Svåra frågor som förmodligen inte spelar så stor roll egentligen.

1 gillning

Det är exchange-traded fund, dvs börshandlad fond.

5 gillningar