Hur vet jag om en fond är bra för mig?

Jag kikade lite på listan av rekommenderade fonder per bank som @janbolmeson med flera fixat ihop nu när jag försöker styra upp mitt fondsparande.

Jag har själv Handelsbanken och då rekommenderas Dimensional World Equity. Det är en fond jag aldrig hört talas om och då kom så klart frågan: Vad är så speciellt med just denna fond och hur kan jag ta reda på information om denna? (Om nån har konkreta svar på varför denna fond är bra, berätta gärna)

Vidare funderade jag på saker som:

1. Vad utgör egentligen en bra fond och varför är den bra för just mig?
  2. Hur jämför man två fonder och bedömer vilken som är bättre för en själv?

Har det gjorts något avsnitt eller nån annan information om hur man bedömer fonder utifrån sitt eget perspektiv så att man kan göra informerade beslut?

1 gillning

Jag tycker inte man behöver göra det särskilt komplicerat.
Sparhorisonten avgör risken (andelen aktiefonder).
I övrigt är mitt råd att ha bred spridning och låga avgifter.
Majoriteten i en global indexfond. Kombinera detta med tillväxtmarkander och ev en Sverigefond i aktiedelen.

1 gillning

Tack! Skulle man då kunna säga att om jag har två olika fonder som båda är 100% globala aktiefonder med samma avgift så spelar det egentligen ingen roll vilken av dem jag väljer? Det är egentligen mer eller mindre samma produkt i slutändan bara under olika namn med olika förvaltare?

Hej!

Jan har tidigare publicerat följande bild:

Störst inverkan på din portfölj har fördelningen mellan olika tillgångsslag, till exempel fördelning mellan aktiefonder, räntor, guld m.m.

Vilken fond du väljer inom fondtypen har lägst inverkan på din portföljs utfall. Har du till exempel valt att ha majoriteten i en global indexfond med låg avgift är det mindre viktigt vilken du väljer.

@Alec förklarar bra i en annan tråd:

3 gillningar

Tack Rimma! Mycket värdefullt och precis den typen av svar jag letar efter! Kanske en sidenote, men kan nån förklara på ett enkelt sätt vad det betyder att en fond viktar innehaven?

2 gillningar

Det är tom så att du indirekt äger exakt samma aktiebolag genom fonden (förutsatt att fonderna följer samma index utan bortval o.s.v.). Har de då även samma avgift är det ingen skillnad, det är ju samma aktiebolag som båda fonderna, fördelat lika.

3 gillningar

Det betyder att om en fond ex. innehåller 5 bolag så äger fonden inte jämna 20% av varje bolag utan kanske 40 + 30 + 15 + 10 + 5% av bolagen. Ofta för att matcha bolagens storlek relativt hela marknaden för indexet som fonden följer.

3 gillningar