Hej! Jag har på senare tiden fått upp ögonen för att spara å investera i fonder men känner mig lite vilsen och söker råd. Jag har läst en hel del i detta forum. Men idag har jag 4 stycken fonder:
LF bekväm fond balans A
DNB global indeks
LF global index
LF usa index
Tanken är att spara 2000kr/månaden i dom här olika men hur ska jag fördela det? 500 i varje? Är det för många fonder? Ska jag spara mer eller mindre i någon? Ska även tillägga att LF bekväm fond fick jag hjälp av banken att öppna å spara i. Kom gärna med förslag ![]()
Den är kriminellt dyr, så det förvånar mig inte.
PS.
Använder ordet kriminellt bokstavligt här. Det borde ej vara lagligt att lura på folk så dyra fonder
Räcker med en av de ovan. Kan du inte välja så ta 50/50 i båda
Globalt index innehåller redan väldigt mycket USA så du behöver absolut inte addera den
LF Bekväm Balans är en aktivt förvaltad blandfond aktier/räntor med 1,4% i avgift för något som man kan själv göra för 0,1-0,2%. Skippa den ![]()
Lycka till ![]()
Välkommen till forumet! ![]()
Det får vi råda bot på. Jag håller helt och hållet med @jfb här:
Gör det enkelt. Speciellt om du känner dig vilsen.
![]()
p.s. Är det ISK vi pratar om förresten?
Tack så mycket! ![]()
Aa jag sparar i ett isk ![]()
Så de räcker egentligen med bara DNB global indeks och LF Global index?
LF bekväm som ja fick hjälp av banken med sa hon att de skulle växa i ca 3-5år för att sedan ta ut och tex renovera huset vi hade men som vi nu sålt så skulle egentligen kunna sälja av den och investera om i dom ovanstående? ![]()
Japp. Skippa den och välj någon (eller båda) globalindexfonderna. I långa loppet äter avgiften upp en betydande del av avkastningen.
Behöver ni pengar till något i närtid har de ändå inte på börsen att göra alls, så det “rådet” från banken blir obegripligt.
Vill du äga hela marknaden, kan du köra detta upplägg (har liknande själv):
70% DNB global Index (bredare än LF)
10% DNB Emerging Markets
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% ev PLUS allabolag Sverige, Spiltan Globalfond Investmentbolag (nån fond du vill ha som ren spekulation).
Vill du inte ha sistnämnda kan du öka global Index till 80%. Sätt sedan månadsspar efter samma fördelning ![]()
Absolut tack för tipset! Då säljer jag nog av bekväm fonden och investerar om den.
är inte alls beroende av dom pengarna just nu då jag har andra spar för oväntade utgifter ![]()
Tack för tipset!
är det inte bra att äga fler fonder? Eller ska man lägga 80% i en å satsa på den?
är det inte bättre att “sprida risken” i flera? ![]()
Denna är ganska bra att utgå ifrån gällande det sparande som är på börsen.
Mer nyttig information att läsa här.
Man behöver inte ha överdrivet många då risken är stor för överlapp, dvs samma innehav.
Jag kör så nära marknadsvikt som möjligt då det är det forskningen säger är bäst i längden.
Du kommer ha en fin basportfölj med fördelningen jag skrev ovan. Globala småbolag samt tillväxtmarknader utgör nämligen ca 10% av världsmarknaden. Lägg därtill 80% global indexfond så har du en stadig grund att hålla i ur och skur ![]()
De låter väldigt bra
känns som DNB global indeks verkar vara en bra att satsa på
tack för hjälpen ![]()
Den är den bredaste av de vanliga global indexfonderna, ca 1350-1400 innehav.
LF Global har strax över 1000 pga ändrat index, båda kommer säkerligen prestera bra på 10 år men vill du veta att du har flest innehav är DNB bredast just nu. Sen finns bland annat Länsförsäkringar Tillväxtmarknad som har fler innehav än DNB Emerging Markets, LF kostar 0.40% jämfört med DNB Emerging 0.30%.
Jag försöker alltid välja billigaste fonderna då avgifter kan ha stor påverkan på avkastningen på lång sikt!
Ah jag förstår! Precis sånt där ja håller på att lära mig! Tack! ![]()
Har du inte kollat på Komma-igång-sidorna så kan jag rekommendera dom! ![]()
Typ exakt som min portfölj fast fördelningen 85/5/5/5 ![]()
Jodå har läst men ville ha lite input av er som kan ![]()