Hej.
Lite nybörjarfrågor. Om man vill investera en klumpsumma i säg globalfonder, sverigefonder och lite liknande. Hur gör man det?
Frågor:
-
Är alla fonderna knutna till bara en förvaltare/bank, t.ex kan man bara köpa en viss fond hos en viss säljare/förvaltare, eller finns det en börs där man kan köpa från allas olika? Och är avgifterna samma för samma fond hos olika säljare? Skall man köpa av banken eller någon annanstans?
-
Om det rör sig om stora belopp, hur fungerar det med insättningsgarantier? Säg att man har 7 miljoner, bör man ha 7 olika fondkonton på olika banker då? Vad händer om bolaget som har fonderna går i konkurs?
-
Hur ofta måste man kolla på sina fonder. Förvaltnings/rådgivningsfirmorna säljer årlig rådgivning och förvaltning för 1%. Det låter dyrt ( är ju 100 000 på en 10 miljoner), om man nu ändå tänker ha samma fonder i 10-30 år.
-
Är det oerhört dumt att själv göra investeringarna i 10 miljonersklassen utan att ha en förvaltningsfirma i ryggen? Jag är inte super intresserad, men med 60% globala indexfonder så är ju ändå risken förhållandevis låg. Finns ju många förslag på hur man sprider riskerna. Jag skulle egentligen vilja ha rådgivning där man ger en lista och säger, investera 10% i det, 60% i den osv. Inte rådgivning för hela min ekonomi/pension. Eller tänker jag fel? Hur mycket bättre är t.ex Evida om man bara vill investera, inte diskutera livsekonomin?
-
Är avgifterna på fonder fasta, eller ändras dom liksom t.ex räntan?
Tusen tack för svar. Har googlat och läst, men i slutändan tänker jag att ju mer input ju bättre