Fonder/investeringar, basic frågor

Hej.
Lite nybörjarfrågor. Om man vill investera en klumpsumma i säg globalfonder, sverigefonder och lite liknande. Hur gör man det?

Frågor:

1. Är alla fonderna knutna till bara en förvaltare/bank, t.ex kan man bara köpa en viss fond hos en viss säljare/förvaltare, eller finns det en börs där man kan köpa från allas olika? Och är avgifterna samma för samma fond hos olika säljare? Skall man köpa av banken eller någon annanstans?

2. Om det rör sig om stora belopp, hur fungerar det med insättningsgarantier? Säg att man har 7 miljoner, bör man ha 7 olika fondkonton på olika banker då? Vad händer om bolaget som har fonderna går i konkurs?

3. Hur ofta måste man kolla på sina fonder. Förvaltnings/rådgivningsfirmorna säljer årlig rådgivning och förvaltning för 1%. Det låter dyrt ( är ju 100 000 på en 10 miljoner), om man nu ändå tänker ha samma fonder i 10-30 år.

4. Är det oerhört dumt att själv göra investeringarna i 10 miljonersklassen utan att ha en förvaltningsfirma i ryggen? Jag är inte super intresserad, men med 60% globala indexfonder så är ju ändå risken förhållandevis låg. Finns ju många förslag på hur man sprider riskerna. Jag skulle egentligen vilja ha rådgivning där man ger en lista och säger, investera 10% i det, 60% i den osv. Inte rådgivning för hela min ekonomi/pension. Eller tänker jag fel? Hur mycket bättre är t.ex Evida om man bara vill investera, inte diskutera livsekonomin?

5. Är avgifterna på fonder fasta, eller ändras dom liksom t.ex räntan?

Tusen tack för svar. Har googlat och läst, men i slutändan tänker jag att ju mer input ju bättre :slight_smile:

1 gillning
  1. Varierar. Nätmäklare (à la Avanza/Nordnet) har det mesta, med Swedbank erbjuder inte alla Handelsbankens fonder till exempel. Om du fortfarande letar och jämför exakt vilken fond du vill köpa kan ett sätt vara att söka/filtrera/sortera hos Avanza (kräver inget konto/inloggning) och se om samma eller liknande fonder finns på din ”vanliga” bank. Dyra, aktiva fonder kan finnas med rabatt på vissa ställen, annars brukar priserna vara samma.

2. Insättningsgarantin på drygt en miljon gäller pengar på bankkonto, inte fonder eller värdepapper. Absolut inte fel att dela upp stora summor på ett par tre banker, det kan ju uppstå teknikstrul och om en bank kollapsar så äger du fortfarande dina värdepapper men det kan ta ett tag att få ut pengarna.

3. Om man fortfarande är ute efter avkastning till rimlig risk och låga avgifter behöver absolut ingen förvaltning/rådgivning, en inloggning per kvartal/halvår för att se att inget har hänt och fylla i lite kundkännedom räcker gott.

4. Om du aldrig investerat förut är 10 miljoner mycket pengar att slänga in på en gång. Det är sannolikt att det någon gång kommer sjunka ett par miljoner i värde. Om det är något som skulle oroa dig finns det rådgivare som tar betalat per timme och kan förklara att om du har si många procent aktier och så många procent räntor kan du räkna med att det går så här, men att betala en andel av sitt kapital är mycket sällan en bra deal för kunden.

5. Trenden är att folk betalar mindre och mindre i fondavgifter, men det är främst för att fler väljer att sätta sina pengar i billigare fonder snarare än att existerande fonder sänker sina avgifter. På sin höjd kan avgifterna svänga någon hundradels procent på grund av transaktionskostnader, men i allmänhet kan man betrakta avgifter som fasta.

5 gillningar

Fasen va bra svar. Det var allt jag behövde veta. Tack så mycket.

1 gillning