Hej och tusen tack för all kunskap som finns på sidan här. Jag är mycket tacksam att jag hittade hit! Jag har börjat läsa på en del här och sedan kikat över mitt eget sparande i mina fonder som ligger hos nordea. Jag har förstått att man inte ska ha en kostnad per fond över 0,4%, och mina två fonder ligger långt över det, om jag tolkar det korrekt. Nordea Hållbarhetsfond Balanserad, 1,67%, samt Nordea Hållbarhetsfond Tillväxt 1,78%.
Hur dras denna kostnad, och hur ofta? Hur funkar det liksom? Jag ska nog sälja av dessa två, ringer jag banken och enkelt ber dem hjälpa mig att sälja av dem?
Avgiften dras dagligen från fonden. Det är ingenting man ser, förutom att om man jämför två likvärdiga fonder kommer den men högst avgift ha lite sämre utveckling.
Tack för era svar! @Robin jag är i dagsläget 28 och har tänkt spara till pensionen samt ett sparande på ca 7-10 år. Så om jag förstått det rätt bör mitt pensionssparande vara global indexfond med 90% aktier och 10% räntor? och mitt andra sparande på 7-10 år global indexfond som kanske kan ligga på 70% aktier och 30 räntor?
Ena sparandet tänkte jag lägga i en fondrobot, men frågan är vilket som är mest fördelaktigt då, pensionen eller de andra sparandet?
Jag själv kör 100% aktier till pensionen, ser ingen anledning att ha lägre risk för den tidshorisonten🙂
Ja men det är en bra start👌🏻
Hade sagt att du antingen kör båda i en fondrobot eller ingen alls, enda anledningen jag ser med en fondrobot är att du själv slipper hålla på och välja fonder och ombalansera, så vill du slippa detta med ett konto, varför inte göra det med båda?
Kolla in avsnittet ”Fyra hinkar Strategin” för en bra fingervisning om hur du kan lägga upp din ekonomi!