Ska jag välja en annan fond nu när jag även har börjat göra uttag?

Tänkte fråga om jag behöver omplacera mina pengar jag har i länsförsäkringar Global Index.
Jag sparar 8500/mån nu och ska göra det i 11 år till. Då jag börjar ta ut dom månadsvis under 11år. Bör vara ca 1,2 miljoner då.
Kan jag fortsätta ha dom på den fonden även när jag börjar använda dom eller är det för hög risk?

1 gillning

Finns lite olika vägar att gå. En vanlig strategi är att köra ungefär 50% aktier och 50% räntor under en uttagsperiod. Är tanken att det ska vara noll kronor kvar efter de 11 åren du tar ut eller är det avkastningen du ska leva på?

Sök och läs i så fall på om 4%-regeln vid uttag :slightly_smiling_face:

1 gillning

Bra att det var du som svarade, du hjälpte mig att komma igång för ca 1 år sedan.

Tanken är att det ska vara 0 kr kvar.
Vad jag fattar det som är LF Global Index en ren aktiefond.
Går det byta till en räntefonder och ändå ha kvar LF Global Index eller måste jag välja nån helt annan fond?

1 gillning

Okej. Då hade jag nog kört 50% i LF global (som är en aktieindexfond) och 50% räntefonder i uttagsfasen. T.ex AMF lång och Amf mix som har medellång duration och du får både svenska och globala obligationer. Sista 3 åren 100% sparkonto.

2 gillningar

Okej :slightly_smiling_face:
Så nån månad innan jag börjar ta ut pengarna från LF Global Index så flyttar jag 50% av innehavet till AMF lång och AMF mix (50/50), ska jag tänka på nått vid den flytten? Allt på en gång eller dela upp?

Vill du sänka risken kan du ju samtidigt som du tar ut på månadsbasis också flytta en summa (t ex lika stor) till en räntefond. Då fasas ditt kapital sakta men säkert över till mindre risk i takt med att du också använder det.

1 gillning

Hoppas ok att jag hoppar in med en följdfråga, är i ungefär samma sits. Men hur gör man uttagen då? Ponera ett uttag på ca 8000/månad. Använder jag då ca 4000 av aktiefonden och 4000 av räntorna :thinking:? Eller fördelningen styrs av hur börsen går? Kanske knäpp fråga men jag tycker inte detta är helt enkelt.
Tack för att du alltid tar dig tid och svarar tålmodigt @MattiasA90 :blush:

1 gillning

Jag hade nog gjort så ja. Alltid investera och göra uttag enligt samma fördelning som man tänker ha som målfördelning i portföljen. Under året kan sedan portföljen variera en del så att återställa/ombalansera nån gång då och då är bra.

Här har en fondrobot som Lysa en stor fördel eftersom man kan ha automatiska uttag därifrån och man slipper fundera på vad man ska sälja eller inte sälja. Samt att portföljen automatiskt ombalanseras.

4 gillningar

Tack :blush:. Som det är nu så har jag räntefonder separat i banken. Jag har försökt att läsa på, och har förstått att räntedelen hos fondrobotarna inte är det bästa. Eller det är “bra nog”?. Det hade ju varit supersmidigt att ha allt på ett och samma ställe som skötte sig själv.

Ja, jag tycker åtminstone att de är bra nog :slightly_smiling_face: Framförallt mycket smidigare att ha allt samlat.