Artikel idag om Lysa, Opti m.fl

https://www.affarsvarlden.se/artikel/slaget-om-sparpengarna

3 gillningar

Angående Lysa så är det väl enbart positivt om en ägare har valt att lägga så mycket pengar där. Direkt ur pilotskolboken! :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Blir intressant om lysa etc går omkull o folks pengar enbart täcks av investerarsparksyddet som är 300-400k om jag ej minn fel :smiley:

1 gillning

Om Lysa går omkull äger man ju fortfarande värdepapperna de blir antagligen flyttad till en annan bank men fortfarande så är de dina.

8 gillningar

Om Lysa går omkull så försvinner inte ditt investerade kapital. Det är helt separerat från Lysas (samma för alla banker/fondbolag) ekonomi.

10 gillningar

Fattar inte!

Artiklen menar på att det går att köpa Vanguard och Blackrock fonder hos Avanza. När jag söker fonderna så finns bara säljknappen tillgänglig,

“indexfondförvaltare, störst av dem amerikanska Vanguard och Blackrock, som redan säljer diversifierade produkter till ett lågt pris via bland annat Avanza

Senare i artiklen redogörs ett inträdeshinder för Vanguard och Blackrock i Sverige

“Vissa hävdar att det är en möjlighet, medan andra pekar på att inträdeshindren i form av tillstånd är höga i Sverige, och att marknaden är för liten för att vara intressant”

2 gillningar

Blackrocks iShares ETF:er finns på Avanza, Nordnet etc. Sedan kan jag tycka det är lite stökigt att hålla på med. Om du vill göra en billig lösning borde det enklast att vara att köpa en billig global aktieindexfond. Tillräckligt diversifierad, billig och rebalanseras löpande.

1 gillning

Tankeövning:
Om banken där du har din ISK med aktier går i konkurs vad händer då med dina aktier ?
(tips: Vem är registrerad som aktieägare)

1 gillning

Beror dock på om dom som driver börsplattformen klantat sig/myglat med sin databas över kundernas inköp och man nyligen gjort sina köp väll så är det teoretiskt möjligt att ens värdepapper går förlorat.

Danske bank (förvaringsinstitutet) har gjort det menar du?

1 gillning

Du är inte lite väl konspiratorisk nu?

1 gillning

Haha okej kanske borde nämna att jag en en sån person som köper silver för o gräva ner i en skog för “worst case” scenario. :smiley:

Med mina aktiefonder så har jag spridit risken genom att ha fonder hos 3 nätmäklare (lysa/avanza/nordnet)
Men som sagt är väll ändå bättre o ta höjd för det värsta när det ändå går på runt 30 min o fixa lite spridning mellan olika nätmäklare :slight_smile:

Då är endast 750000 skyddat med din syn på risk.

Jepp är medveten om den risken :slight_smile:
Jag är ej helt emot att fortsätta leta nätmäklare o lägga pengar hos har du några tips? :slight_smile:

Nordea, SHB, SEB, Swedbank, SPP, AMF, Länsförsäkringar, Skandia …

2 gillningar

Aa dom traditionella bankerna kan man ju helt klart ha sina investeringar hos men är dock ej så rik än så jag behöver sprida allt för mycket mer ÄN SÅ länge :slight_smile:

Investerarskyddet gäller väl enbart när pengarna ligger likvid på konto?

2 gillningar

Precis, så de är en icke-fråga när det gäller investerat kapital. Korrigering - jag tänkte på insättningsgarantin!

2 gillningar

Pengar eller värdepapper

1 gillning

Tror inte man är säkrare om man äger LF global indexnära hos tio banker än en faktiskt, det rimliga scenariot är väl att man får värdepapper/fonder flyttade till ett annat institut/bank vid konkurs?

1 gillning