Synpunkter på fonder och hur hitta motivation

Hej
Jag skulle behöva synpunkter på mina fonder, ska jag ha ännu färre enligt er? Jag har kämpat från 20 till 10…Tycker om spridning, så även inom globala, varför ha 1 om man kan ha flera? Inga räntor eller tillväxtmarknad, de ger för låg utdelning enligt mig. Men lite japan, Nordamerika och teknik har jag.
Sen har jag en liten tjänstepension som utbetalas 4200 kr i månaden, vad ska jag göra med dessa? Börja med lysa eller sätta in på befintliga fonder?
Jag har 20% av mina tillgångar på fasträntekonto som buffert och att gör roliga saker.
Sitter i en obelånad bostadsrätt.
Är dessvärre sjukpensionär.

Nu kanske ni undrar vad människan egentligen vill…
Jag har inga ekonomiska mål, så plötsligt blev det tråkigt med fonder. Jag klarar mig på min lilla ersättning från försäkringskassan men vid större utgifter och resor måste jag ta av sparade medel. Hur motiverar ni er när ni har det ni behöver i vardagen? Jag har inga ekonomiska mål…Inte ens en sparhorisont…
För ointresseard för att hålla på med aktier. Skulle i såfall behöva lära mig mer och träffa likasinnade fysiskt och dela erfarenheter och information.

Dessa fonder har jag idag;
NORDNET
Länsförsäkringar Global Index
DNB Global Indeks S
Plus allabolag Sverige index
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Nordnet Index Sverige
Skandia Japan
AMF Aktiefond Nordamerika
Nordnet Index teknologi

AVANZA
Avanza Global
Handelsbanken Dev Markets Ind Cri A1 SEK

Fördelningen är ca 63 % global, 21% svenska och övrigt 16%.

Ha det bra!

Det låter jättebra! Fördelningen är ju väldigt lik den du får på t.ex. LYSA eller de portföljer som brukar rekommenderas här på forumet.

Du behöver inte ändra på något egentligen, det skulle mest vara för ditt ordningssinne som du skulle kunna minska antalet fonder, ingen annan fördel direkt. Sätt in dina extrapengar i fonderna du har.

1 gillning

Något att tänka på om du vill skala ner är att för att följa forskningen för högst riskjusterad avkastning så bör portföljen se ut ungefär så här 2024:

80% Global Indexfond
10% Global Indexfond småbolag
10% Tillväxtmarknad

https://marketcaps.site/

Det räcker alltså med 3.

Ett exempel

• 80% - DNB Global Indeks S
  • 10% - Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 SEK
  • 10% - Avanza Emerging Markets

Du kan ha det som basportfölj och sedan lägga till räntefonder om du vill ha mer säkerhet ifall du har en sparhorisont på under 10 år.

2 gillningar

Egentligen skulle det vara intressant att träffa likasinnade och diskutera strategier. Om du eller andra bor i eller nära Malmö kan vi eventuellt ordna en after work investerings”café” nån gång

Bor tyvärr i stockholm…

1 gillning

Hmm… Hänger på hur gammal du är vad som är vettigt.
Född 1968?.. Om jag var du skulle jag kolla noga på vad som händer med ekonomin när du blir pensionär beroende sparpengar eller inte. Finns en del nackdelar att ha sparande >100.000 kvar när man nått ordinarie pensionsålder. Ev bidrag som pensionär minskas.
Jag skulle troligen i din situation om man vill optimera sitt liv planera in så mycket kul som går för sparpengarna där det är helt ok att ha bränt dom på roligheter fram till ordinarie pensionsåldern när ork troligen finns. (Förutom en lagom buffert på gärna säg 100.000 Sek.)
När ordinarie pensionsålder inträffar kommer du då att ha samma levnadsstandard som alla andra pensionärer och få bostadsbidrag vid behov etc. Vet inte om sjukpensionen ändrar något där…

Hejsan. Gammalt inlägg jag skrev. Du har rätt, att man får ha 100 000 kr vid ålderpension utifrån bostadsbidrag. Jag kommer ha betydligt mer kvar när jag är 67 hoppas jag. Plus såligt oension så jag behöver fördela mina tillgångar över många år. Har ändrat om bland fonderna och fått en mer balanserad och bra fördelning (hoppas jag). Tack för dina synpunkter. Ha det bra

Därför att om man har en så får man en lägre avgift. Då kan du lägga 100% i den med lägst avgift.

Varför ska man ha flera som äger samma aktier ändå och betala högre avgift i snitt för det?

Tillväxtsmarknadsaktier borde definivt klassas som väldigt snarlika i förväntad avkastning och risk som andra aktiemarknader.

Hm du tänker så med avgifter. Men de har snarlika avgifter, ska fundera ett extravarv. Har både på nordnet och avanza, kommer ej flytta utan behåller på båda tänker jag. Men LF golobal och DNB har gått olika och innehåller lite olika breddet har jag förstått. Och Avanza global är billig men kostar när man säljer…

Att de gått olika beror på skillnader i ESG bortval.
Nyligen bytte LF index till ett med mycket mer ESG hänsyn.

Vad menar du? Aldrig hört talas om att Avanza global skulle kosta när man säljer?

Däremot drabbas Avanza global av högre intern skatt så tar man hänsyn till den är “Avgiften” ca 0.23-0.25 snarare är 0.1.

1 gillning

Funderingen kring fördelning mellan fonder är exakt den anledning att jag lagt mina pengar på lysa.

Är lysas portfölj optimal? Ja? nej? Kanske? troligen inte? Framtiden får utvisa? Jag vet inte? Tillräckligt bra?
Jag har gjort valet att lägga pengarna på lysa och behöver inte fundera på vilken fördelning jag ska ha mellan olika fonder/aktier för det är både svårt, tråkigt och till viss del ångestframkallande imo :slightly_smiling_face:

Mmm, och att inte ha kontroll är också ångestdrivande…Tack för dina synpunkter :grinning:

Det var det jag menade, skrev fel…

Då är min fråga. Har du faktiskt kontroll på utfallet när du väljer en kombination av fonder istället för lysa?

Eller är det bara en chimär?

1 gillning

Chimär…men den känns bättre :roll_eyes::thinking:

Tjaa, då har du väl svaret där.

1 gillning