Problem att flytta en ETF från Nordnet till Avanza

Jag begärde en flytt av min ISK från Nordnet till Avanza i december 2020. Inom några veckor var allt klart förutom ETF:en Xetra gold. Jag var i kontakt med Nordnet flera ggr som lovade att bevaka flytten, men eftersom det inte sker så tänker jag om och informerar att jag kan tänka mig ha kvar ETF:en hos dem om det inte ställer till med några problem. Vad jag har missat är att ETF.en har gått iväg den 2/2 till Avanza och nu stoppar Nordnet överföringen och meddelar att jag ska få tillbaka posten till Nordnet inom några bankdagar, allt beroende på Avanza. När posten inte dyker upp efter två veckor så kontaktar jag Avanza som meddelar att de inte kan hitta posten så de verkar inte kunna göra något åt problemet. Kontaktar återigen Nordnet som lovar att återkomma om en lösning, men de har ännu inte återkopplat. Vet någon hur processen går till att flytta en ETF ? Är det fler som haft problem med detta ? Tar tacksam emot råd ?

En ETF är mer lik en aktie, men givet är att den måste finnas på båda ställena. Jag håller på att flytta mina fonder från Danske Bank ISK till Avanza ISK. Den sista AMF Småbolag har inte kommit fram ännu. Depån på Danske Bank är redan avslutad.

Vissa fonder tar längre tid att flytta över än andra. Några tog bara några dagar, men tex SEF - Kavaljer Investmentfond dröjde över en månad (efter uttag) innan den dök upp på depån på Avanza.

Jag får helt enkelt återigen kontakta kundtjänst.

Om det är någon tröst kan jag säga att mitt fall är mycket värre. Berättar detta så ingen annan ska råka ut för samma sak. En mental mardröm har det varit.

Jag har en pågående flytt av två ISK från Nordnet till Avanza. Det är min Rika tillsammans portfölj i en isk samt en isk med ädelmetaller för de portföljer jag har hos Lysa. Jag ville samla mitt sparande hos Avanza och räknade med ca tre veckor och sedan skulle jag balansera portföljerna i början på det nya året. Det var min plan.
Håll i er nu!
Avanza initierade flytten 17 dec 2020 på uppdrag av mig och den är ännu inte avslutad!!?? Fortfarande saknas två långräntor i min RT-portfölj. Övriga värdepapper har dykt upp lite då och då med två till tre veckors mellanrum. Tot 8 eft:er och tre fonder i de båda isk:na. De senare kom först, kanske början av feb. Sist jag såg värdet på de två försvunna långräntorna var när de syntes på min depå hos Nordnet för sisådär 2 månader sedan. Gissa om det är frustrerande att ligga in då ch då under 15 veckor och hoppas att jag ska kunna ombalansera och köra igång detta årets portföljer. Först trodde jag Nordnet var den enda boven genom att de höll på värdepappren länge innan de skickade över dem till Avanza. Då ringde jag och mailade dem ett stort antal gånger med start i slutet av jan. De bad om ursäkt la på och inget hände. Detta upprepades tre gånger när mitt tålamod tagit slut. Idag torsdag 30 mars 2021 har det gått 15 v. sedan jag begärde flytt. Efter 2/3 av tiden insåg jag att problemet troligen ligger hos Avanza. Enligt Nordnet skickades det sista till Avanza 22 feb. Jag har då ringt dem och mailat fyra gånger efter att mitt tålamodet tagit slut. Samma sak varje gång där också. De ber om ursäkt och lovar att prioritera detta. Sedan händer ingenting.

Avanza har haft olika förklaringsmodeller under denna mardrömsresa. I början skyllde de på Nordnet. När det inte gick längre var problemet deras egen interna avdelning som lägger in dem på min depå. När det sedan drog ut påmtiden trots att de skulle prioritera min flytt så höll inte heller den förklaringen. Den sista förklaringen jag fick var att mina etf:er måste ner till Tyskland och vända. Det år alltså Tysklands fel nu.

Jag har haft stort förtroende för Avanza och varit kund ca 10 år. Nu har jag inget förtroende eller tillit längre. Det känns mycket tråkigt, mycket roligare bär man kunde tycka om dem och det erbjudande de levererade. Om hanteringen av mina pengar sker så godtyckligt trots allt jobb med samtal och mail som jag lagt ner på detta så måste det vara ett strukturellt fel hos Avanza tror jag. Nån märklig kultur som uppstått. Eller hur ska man förklara ett haveri som detta?
De är införstådda med och tycker även själva att jag ska reklamera och skicka in klagomål på detta och det kommer jag bli tvucngen till, även om jag tycker mig ha lagt för mycket tid påmdetta redan.

Sensmoral:
låt inte Nordnet och Avanza flytta isk med etf:er mellan sig. Det kan bli en utdragen mental mardröm som aldrig tycks ta slut.

Jag har flyttat ett ISK från Nordnet till Avanza med just denna (tyska) ETF. Det fanns lite likvider på kontot, dessa flyttades inom någon vecka. ETF:en kom någon vecka senare. Total tid var kanske 2v. Enda sak som inte fungerade smidigt var att inköpspris / GAV inte följde med - men efter att ha sagt till Avanza vad mitt inköpspris/GAV var så uppdaterade det i sitt system så nu stämmer allt.

Det var kul att höra att det kan fungera så bra. Jag var helt inställd på något liknande i mitt fall. Jag kunde inte drömma om att man kunde placera mig i limbo på läktaren där jag inte ser eller kan komma åt mina värdepapper under månader.

När Nordnet började rycka bort värdepappren från depån stämde ju inte utvecklingsgraferna där. När de sedan trillar in hos Avanza långt senare med fel inköpskurs och ofullständig portfölj så ställde det till sig där också. Det är väl ok om det sker under tre veckor men inte under 15 veckor.

Det blev även problem med justering av mina inköpskurser (GAV). Som du nämnde så följer de inte med vid flytt. Jag skickade då in skärmdumpar från Nordnet där denna framgick tillsammans med min växelkurs. Slutade ändå med att de lades in i svenska kronor. Detta trots att det på skärmdumparna tydligt framgår att valutan är euro. Detta hade jag även påtalat muntligt i samtal till Avanza när jag bad dem ändra detta. Ändå blev det fel, också. Efter ytterligare lång telefonkö på 45 min varje gång och flera samtal gjordes så småningom ändringen.

Men det är ju först när portföljerna är/ blir fulltaliga som det är möjligt att gå in och se utvecklingen och göra ombalansering. Där är jag inte än trots att 15 veckor passerat sedan 17 dec. Jag vet ju inte alls vad mina två resterande värdepapper (långräntor) motsvarar för värde då dessa i nuläget varit försvunna i ca två månader.

Ledsen om jag låter som en negativ gnällspik. Jag är allt annat än det men även mitt stora tålamod och positiva läggning har sakta men säkert nötts ned av Avanza under dessa 15 frustrerande veckor. Det är synd då jag hellre vill förhålla mig positiv till det mesta i livet.

Tråkigt med situationen och verkar som om fler sitter i den :grimacing:
Jag har några flyttar att göra så funderar på vad som är bäst.

Har du fått något svar om du på dessa investeringar är “kvar i marknaden” ?

Om inte så kanske alternativet är att sälja, flytta pengarna och sen köpa. Det kan ju gå på några dagar och kanske då är ur marknaden kortare tid.

Under min flytt så var de kvar i marknaden. Anta att jag hade 500st Xetra Gold på Nordnet. Efter flytten hade jag 500st fast på Avanza. Som det faktiskt skedde någon köp/sälj så var det i alla fall inte något som jag såg, eller betalade courtage för. Helt enkelt hade jag lika många enheter vilket ju är det som spelar roll. Även om de var ur marknaden så var det ändå “rätt” på slutet iom detta.

Menar du NAV-kusen? Net asset value?
För några år sedan flyttade jag mina värdepapper (aktier o fonder) från stor bank A till stor bank B fick jag information om att NAV skulle inte räkna som ursprunglig NAV eftersom bank B inte visste hur mycket admin. avg och mm bank A har dragit. Jag kom ihåg att bank Bs datorsystem inte kunde visa NAV på rätt sätt också. Samma sak med mina aktier också.

Det är konstigt att “transparent” om riktiga historisk “NAV-kurser” från fondbolag inte är alltid tillgängliga till allmänheten.

1 gillning

Hade ett helvete med Avanza när jag skulle flytta en ISK från Danske Bank till Avanza. AMF Småbolag tog över en månad att flyttas. Då hade innehavet försvunnit och kontot nedstängd i Danske Bank och inte dykt upp alls påAvanza. Som vanligt skyller Avanza ifrån sig och till slut röt Danske Bank ifrån och bad de kolla i ett system och givetvis fanns de där och innehavet kunde bokas in nästföljande dag.

1 gillning

Låter som att det är lättare/mer kontrollerat att ta sälja av och flytta cash istället även om man är ur marknaden någon dag (tid till likvid + 1 d flytt till ny ISK på nya banken).

För tjänstepensioner får man kanske lägga allt i billigaste enklaste räntefond (så cash som möjligt) för att minimera flyttproblem (svårt tappa bort 1 fond), även om det säkert innebär en längre tid ur marknaden.

Eller vad säger du?

De lämnar aldrig marknaden utan försvinner utom synhåll för mig. Så utvecklingen påverkas inte. Dock kan ju sägas att utvecklingen i portföljen varit annorlunda om jag redan i mitten av januari hade ombalanserat. Men jag tror jag haft lite tur och gynnats i mitt fall, haft lite för stor andel globalfonder i RT-portföljen, tills de dök upp. Men fram tills dess har jag å andra sidan legat med större risk än önskvärt vilket inte är bra. Jag har tjänat lite mer på dem, med tur. Gällande mina långräntor är jag osäker hur det påverkat portföljvärdet.

NAV är väl den kurs som man får på en fond vid dagens slut. Jag tror det kallas GAV, genomsnittligt anskaffningsvärde. Dock inte helt säker. Det är i alla fall den inköpskurs du ser om du studerar ett värdepapper på depån. Därifrån räknas väl utvecklingen efter inköp. Därtill finns det ju andra avgifter som courtage m.m. Dessa ingår väl i omkostnadsbeloppet om jag inte har helt fel. För mig räcker det om inköpsvärdet är någorlunda rätt så jag kan se hur utvecklingen varit i värdepappret.

Håller med dig! Hade jag haft nuvarande vetskap och gjort detta igen hade jag övervägt att ta kostnaden och sälja av dem från depån hos Nordnet, flytta likviderna till Avanza och köpa ihop portföljerna igen.

I mina svagaste studer under denna 15 v. (Still counting…) mardröm har jag allvarligt funderat på att bara lägga ner portföljerna, försöka avbryta allt, sälja av det som ligger kvar hos Nordnet och det som hunnit flyttas och sedan flytta allt till Lysa i stället. Just nu är de den enda lysande stjärnan på min nätbankshimmel. En stjärna slocknade brutalt och blev ett svart hål de senaste 15 veckorna. Den blev en riktig energitjuv tyvärr. Överväger fortfarande att distansera mig från den…

1 gillning

Alltid är NAV om du går till fondbolags hemsidor. NAV=fondförmögenhet/antal fondandelar. GAV är bara för att du sparar månadvis då räknar nätmärklare (Avanza/Nordnet) genomsnittligt för dig.

Ok, bra att det blir klargjort, var osäker.