Jag är i färd med att flytta mitt innehav på ett ISK-konto i Avanza till ett ISK-konto i Länsförsäkringar. Innehavet består av sex stycken aktiefonder om totalt cirka 1.050.000 kr. Flytten görs med anledning av att jag fick ett bra bolåneerbjudande hos LF, om jag flyttar en miljon i sparande till dem.
Kommer innehavet att fortsätta att utvecklas i linje med marknaden under flytten, eller “pausas” det med följden att jag kan komma att gå miste om avkastning (eller undvika förlust)?
Med tanke på Irankriget och Hormuzsundet tror jag att marknaden snabbt kan öka i värde om det kommer goda signaler. På en kort tidsperiod (dagar eller veckor) kanske marknaden kan öka med säg 5-15%. Om mitt innehav står utanför marknaden samtidigt som den ökar med säg 6% går jag miste om 60.000 kr i utebliven värdeökning. Då är de 5.000 kr jag sparar på bolåneflytten under ett år ingenting i jämförelse.
Vad jag har sett i två andra trådar (de flesta trådar handlar om skatteeffekten) finns det delade meningar om innehavet står utanför marknaden under flytten eller ej:
“Det verkar som att det inte alltid är värt att göra en ISK-flytt när man vill flytta mellan olika banker/institut. Det tar flera veckor och under tiden ligger man kanske utanför aktiemarknaden.”
“Du kan vara lugn med att du inte förlorar någon avkastning under tiden. Det är ett visst antal fondandelar du flyttar, och de andelarna “utvecklas vidare” under flytten.”
Så vad säger Rikatillsammans? Fortsätter innehavet att utvecklas under sin färd i cyberrymden, eller står innehavet utanför marknaden under tiden som det flyttas?
Har även ställt denna fråga till Länsförsäkringar och kommer återkomma med deras svar.
Du flyttar de andelar du äger i dessa fonder och kommer ha exakt lika många andelar efter flytten är klar. Du kommer alltså inte missa uppgångar under flytten, och heller inte nedgångar.
Just svaret på vad som händer med andelarna är det bäst att Avanza resp. LF svarar på. Jag vet att av historik att “assumptions is the mother of all fuck-ups”. Mer än en gång har jag antagit saker som varit logiska och sedan visat sig inte vara så. Så jag följer nyfiket tråden.
Blev nyfiken på detta. Jag är nämligen av upplevelsen att detta i princip aldrig lönar sig och jag brukar avråda från det. Får jag fråga hur mycket rabatt du fick? När Swedbank gjorde samma med mig så var det inte värt det.
2 gillningar
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
4
Jag fick 0,531 procentenheter billigare bolåneränta än vad jag hade hos Handelsbanken (från 3,031% i effektiv ränta till 2,50% (2,53% i effektiv ränta med avdrag för kontantersättning motsvarande 0,03%) ). Lånet är på 1.260.000 så det motsvarar 6691 kr per år (4.683 kr efter ränteavdrag).
Jag kollade på fondavgifterna för de fonder som jag månadssparar i, förvaltningsavgiften är densamma på alla fonder hos Avanza och Länsförsäkringar. Sen redovisar Avanza “total avgift” vilket jag inte har sett att Länsförsäkringar gör, det kanske finns en dold skillnad där?