Jag funderar på att flytta mitt ISK från Swedbank till Avanza för att få bättre överblick över hur jag placerat mitt sparande, (länder brancher osv) . Jag har försökt googla mig fram och tror jag bildat mig en ganska klar bild men vill stämma av mina påståenden.
Avanza tar ingen avgift om man flyttar hela sitt ISK.
Swedbank tar inte ut någon avgift för svenska aktier och fonder.
Swedbank tar ut en avgift på 499 för flytt av utländska aktier.
Vad jag läst så tar det lång tid ca 3-5 veckor, längre enligt vissa på forumet.
Att själv manuellt flytta medför ökad skatt då detta räknas som en insättning. skatten på ISK beräknas efter medelvärdet i början på varje kvartal + insättning. vilket innebär att min årsskatt ökar med 20%. Kostnad att flytta 1 miljon kr utöver kvartalsbeskattningen blir då följande: Schablonskatt 2,94% * 1 000 000 * 30% = 2205kr
Vilket personligen jag tycker känns som en rätt stor summa för att själv kunna flytta pengarna på 3-10 dagar istället för 15-25 dagar. Funderar på att göra flytten istället då jag bara har ett enda utländskt värdepapper på ca 10tkr som jag ändå vill bli av med och kan sälja av innan.
Jag gissar att så länge fonderna är i SEK och att de finns att köpa hos Avanza så ska det inte vara några konstigheter att få den flyttad och man behåller då sina andelar/värde.
Behöver jag själv gå in och läsa på villkor på varje fondbolag om något särskilt gäller för flytt? (Spiltan, Storebrand, swedbank robur, länsförsäkringar) eftersom de är någon form av tredje part i detta.
Vad har ni andra för erfarenheter av flytt?
Hur tänker ni andra med den statliga kapitalgarantin? Brukar folk generellt sprida ut sina tillgångar? (mitt samlade sparande är 800tkr så inte riktigt där ännu)
Ursäkta lång text.
Mvh