Vad är en indexfond? Kan ni förklara för en nybörjare... 😉

Jag har lyssnat på flera avsnitt av podden och läst en del men lyckas inte begripa vad en indexfond är. Kan någon förklara, gärna på nivå för en mycket mycket okunnig person :wink:

1 gillning

Jag tror det bästa är att börja med att förklara de beståndsdelar av en indexfond som du inte förstår. Annars blir det snabbt många obegripliga ord staplade på varandra bara.

Om du försöker förklara för mig vad följande är (enligt din bästa förmåga, har du ingen aning skriv det)? Sen kan vi bygga upp en egen liten indexfond :slight_smile:

En aktie, vad är det för nåt?

Hur äger man en aktie?

En fond, vad är det för nåt?

Hur skiljer sig en fond från en aktie?

2 gillningar

Tack! Den sidan hade jag missat, den var bättre än de andra jag läst.

En aktie är en ägarandel i ett bolag. Hur man äger en aktie? Vet inte vad du tänker på här. :anguished:

En aktiefond består av en samling aktier. Det här fattar jag. Räntefonder har jag också koll på samt aktivt/passivt förvaltade fonder.

Det jag inte fpr grepp om är det där indexet. :crazy_face:

Detta från Avanza:

“En indexfond följer, precis som det låter, ett index. Ett index är ett jämförelsetal som beskriver hur någonting utvecklas, till exempel aktiemarknaden. Fonden investerar i aktier som ingår i ett visst index, samt avspeglar dess storlek i indexet. För att fonden ska kunna ”följa” ett index behöver därför innehavet vara en exakt spegel av själva indexet.”

Ja, vad innebär själva ägandet? Egentligen är det jag vill menar är att du äger en andel av en juridisk person med begränsat ansvar för vad den juridiska personen gör.
T.ex. om företaget (den juridiska personen) har 2 miljoner på ett bankkonto. Det finns två aktier och du äger den ena aktien. Om du och den andra aktieägaren väljer att likvidera den juridiska personen får ni en miljon var. Alltså ni äger indirekt det som bolaget äger.

Det som gör aktien praktisk att äga är att du kan sälja den till någon annan, ofta via en börs (genom en börsmäklare).

Du kan se en aktiefond som en juridisk person som i sin tur äger aktier. Där du (om du äger en andel i fonden) indirekt äger aktierna. Fonden har ett avtal med en förvaltare som arbetar med att förvalta kapitalet (bestämma vad fonden ska äga). Förvaltaren får för det arbete en viss ersättning av fonden.

En passivt förvaltad fond är en indexfond. Där förvaltarens uppgift (från fonden) är att sköta köp och sälj för att fonden ska äga bolag enligt en lista som sätts ihop på vissa regler. Dessa regler får inte förvaltaren ändra som den vill. Listan på bolag är indexet som passiva fonden (indexfonden) ska äga i samma andel som de finns i listan.

Är du med så långt?

Då kommer nästa fråga, vad är ett index (bortse helt från vad en fond är), utan bara vad är ett index?

1 gillning

Hjälp mig tänka om jag tänker tokigt i den här liknelsen.

Tänk att alla varorna i ett ICA-Maxi kan sägas vara en viss marknad. Varje sorts vara inuti butiken kan sägas motsvaras en aktie/företag på den marknaden. Dessutom finns det olika mycket av olika varor i affären. (Vissa aktier har större sammanlagt värde)

Vill du köpa en andel i ett ICA-Maxi-index, fyller du en kundvagn med ALLA varor i butiken. Finns det lite kolgrillar tar du bara en kolgrill. Eftersom det finns många mjölkpaket tar du flera mjölkpaket. Så att du tar liksom en proportionerlig andel av alla varor utifrån hur mycket som finns av den.

Då du kommer ut ur butiken speglar kundvagnen hur det ser ut inne med alla varor på ICA-Maxi. Du har liksom köpt en liiiiiten andel av hela ICA-Maxis sortiment. Vill du köpa fler ”andelar” köper du fler kundvagnar. I teorin kan du köpa oändligt små kundvagnar eftersom det styrs av det belopp du betalar. Då kan man säga att man liksom får öppna alla förpackningar och köpa sockerkorn, enstaka russin och lösa brödskivor i en förpackning MEN det måste fortfarande vara proportionerligt till varandra i mängd.

När alla leverantörer ändrar sina priser på varorna i butiken så ändras ju även värdet i samma grad i din varukorg proportionerligt. Dvs din varukorg följer exakt prisutvecklingen på hela affären (ICA-Maxi-index)

Sen kan man köpa kundvagnar/index på andra marknader t ex alla affärer i ett visst land.

Eller så köper du kundvagnar/index i en viss bransch t ex bara elektronikaffärer.

Eller så köper du en kundvagn som är ett ihopplock av vissa affärer med en viss inriktning. T ex bara råvaror för bakning som svenska bönder producerar.

Sen handlar du egentligen inte själv utan NÅGON ANNAN (=Fondförvaltaren eller en robot eftersom det är givet hur mycket man ska plocka av varje vara) har redan plockat ihop färdiga kundvagnar (index-fonder) som du köper ifrån. Så någon annan ”langar” färdiga kundvagnar åt dig på parkeringen. Och tar betalt (=fondavgiften) för att göra jobbet att plocka ihop varorna.

Sen finns det ju MASSOR av frukostflingor i butiken så din langare har kanske valt ut ett representativt urval av de vanligaste flingorna som de lagt i kundvagnen. Samma sak med alla andra varor. Langaren väljer oftast ut vilka varor de lägger i korgen. Då speglar det tillräckligt bra hur priserna förändras i butiken.

Så indextricket är liksom att plocka ihop en PROPORTIONERLIG andel av ett större sortiment man vill spegla. Så att värdeförändringen blir exakt som den allmänna värdeförändringen inom det område man vill följa.

Ingen aning om det blev begripligare eller har jag bara rört ihop allt :thinking: :flushed:

7 gillningar

Jag är med fram till stycket där du börjar skriva om indexfonder. Kanske greppar jag inte vad ett index är? Jag tänker mig att det är en typ av jämförelsetal?

Haha, underbart! Tack för att du försökte komma ner på min nivå :grinning:

Edit: inser nu att nedan inte stämmer.
Så med en indexfond säger förvaltaren (rätt term?) att man vill följa ett visst index, en kundvagn vars proportionerliga innehåll är förutbestämt? Och så köper och säljer förvaltaten aktier för att följa indexet så bra som möjligt?

Vilka av citat är där det tar stopp? Eller är det bara vissa delar?

Det kan användas som ett jämförelsetal. Men talet måste ju representera nåt. Ska det användas som jämförelsetal måste man ju även på något relevant sätt beräkna det. Genomsnittspriset på mjölk är i en matbutik är ju inte så relevant att jämföra mot olika tomaters pris.

Här tappar du mig.

Reglerna är alltså kundvagnen om vi ska köra på Eriks liknelse?

Reglerna beskriver hur många av varje vara som ska vara i kundvagnen.

1 gillning

Listan (t.ex. 2 l mjölk, 2 tomater, en lättöl) är alltså indexet. Om vi går in i en butik och lägger enligt den listan (2 l mjölk, 2 tomater, en lättöl) i en kundvagn. När vi sen betalar kollar vi på kvittot. Då kanske det kostade 35 kr. Indexet står just då i den butiken i 35 kr. Går vi tillbaka en annan dag med andra priser så kommer indexet stå i något annat, kanske 40 kr.

Vad motsvarar tomater och mjölk i verkligheten? Ett visst bolag?

I en aktiefond, en aktie (alltså ett bolag). Listan sätt ju ihop av regler, en lista kan vara de 500 största bolagen i USA. Så om ett bolag utanför listan blir större än det minsta bolaget på listan, då skriver man om listan så den återigen blir de 500 största bolagen i USA.

Den listan är indexet.

Sen finns det olika regleruppsättningar som ger olika listor (alltså olika index). T.ex. kan listan (indexet jag hittade på ovan) med de 500 största bolagen i USA vara likaviktad. Alltså man man tar 1/500 del av hela listan från varje bolag. Eller marknadsviktad, då man tittar på aktiekursen och tar med så mycket av varje bolag (av de 500) som deras marknadsvärde motsvarar.

Så fonden innehåller alltså aktier i samma bolag som står på listan (index) och i motsvarande mängd proportionellt? Och förvaltarens uppgift är att hålla koll på listan och köpa/sälja fondens aktieinnehav så att det stämmer överens med indexet? Korrekt?

1 gillning

Ja, precis.

Därför man använder index som jämförelsetal för aktiva fonder också. Då kan man se om den aktive förvaltaren faktiskt skapar något mervärde. Alltså kan välja ut aktier bättre än ren slump.

T.ex. om vi har en aktiv förvaltad fond som bara får handla med svenska aktier. Då kan vi jämföra värdeutvecklingen på den fonden och vad värdeutvecklingen skulle bli om vi ägde alla svenska aktier (en lista på alla aktier i sverige, sverigeindex). Om den aktiva förvaltaren inte kan prestera bättre avkastning än index, varför ska man då betala den personen?

Wow! Jag tror jag har förstått! Återstår att se om jag fortfarande tycker det är begripligt imorgon :grin::crazy_face:

Stort tack för ditt tålamod och engagemang Nightowl! Nu ska den här nattugglan sova.

Jag är långt ifrån en expert… Men tänker ungefär såhär:

En indexfond speglar (kopierar) det som mest köps ute på aktiemarknaden. Index betyder bara att fonden har som mål att följa just det som är mest populärt på marknaden.

Så om du köper t ex en global aktiefond som följer index, då innehåller den procentuellt det som handlas för mest ute på marknaden. Därför är den överviktad mot USA t ex, då mest global aktiehandel sker där. Dom mest ägda aktierna i USA är t ex bolag som Tesla, Microsoft, Google etc. Så indexfonden kommer innehålla en högre procent av de bolagen, då den speglar vad folk köper på marknaden.

Om jag är ute och cyklar får någon rätta mig :slight_smile: