DNB Global indeks har fått affärsdag samma dag men inte DNB USA indeks

Jag såg på Avanza att DNB global indeks har fått ny stopptid 12:00 (tidigare 13:00) och affärsdag samma dag (tidigare nästa dag). Jag tycker att det är intressant att de 1) inte har gjort ett större nummer av förbättringen och 2) inte har gjort samma förbättring på till exempel DNB USA indeks och är nyfiken på varför det är så.

6 gillningar

DNB Global Indeks S är bästa globala indexfonden!

5 gillningar

Detta är såvitt jag förstår en ändring som Avanza gjort, inte DNB. På Nordnet har det även tidigare varit samma dag som gäller som affärsdag, men bryttid 11:00.

2 gillningar

En annan sak med tex dnb global och sökert andra fonder som avanza global är att index är att efter en dag är slut dvs svensk index stäng och amerikanska stäng så uppdateras kursen för gårdagen runt lunchtid eller på eftermiddagen dagen därpå. Men de redovisar inte gårdagens avslut utan dagen före det.

Tex
Fredag stänger usa på 0%
måndag så stänger usa på 4% plus.
Tisdag stänger usa på 1% plus.

När kursen uppdateras på tisdag eftermiddag så räknas inte måndagens slutkurs med utan fredagens.
Det är alltså först på onsdag eftermiddag som dnb global och tex Avanza Global räknar in måndagens uppgång på 4%.

Och så fortsätter det.

1 gillning

Tack för att du satte ord på det. Exakt vad jag också iakttagit och reagerat på. Irriterande, varför är det inte möjligt för dem att vara snabbare på uppdateringsbollen?

2 gillningar

Jag brukar kolla indexet på Morningstar för Avanza Global när jag är otålig, då ser man samma dag oftast.

Samma sak med plus allabolag Sverige.

1 gillning

Vet du om DNB USA indeks och de andra DNB-fonderna också har samma dag som affärsdag på Nordnet?

1 gillning

De som driver fonderna vill väl ha lite slack i hanteringen så att de har möjlighet att tjäna lite extra pengar utöver avgiften utan att det märks, köpa och sälja vid “rätt” tillfällen osv. Eller är det inte så? :thinking:

Större konkurrens om kunderna på globalfonden?

Nej, tyvärr vet jag inte det. DNB Global Indeks har jag själv köpt på Nordnet och då kunnat bekräfta att jag fått samma dag som affärsdag vid order före 11:00. DNB USA har också bryttid 11:00 på Nordnet och det känns troligt att samma dag är affärsdag, men jag hittar ingen säker information om det och har inte provat själv att köpa.

1 gillning

Varför är det Syns på kontot … 2 respektive 3 dagar vid köp och sälj? Andra globala fonder syns ju redan dagen efter.

Nu har även DNB USA Indeks S och DNB Europa Indeks S gått över till affärsdag samma dag på avanza!

2 gillningar

Det är bra.