DNB Global Indeks | Fel i avkastningsgrafen hos Avanza

Har satt in en del pengar på Avanza och köpt
DNB global Indeks S
Endast denna och inget annat

Hur kan ”min” graf skilja sig från DNB global Indeks S när jag jämför i grafen då :thinking:

Återkom gärna med svaret när du kontaktat kundtjänst!

:rofl: tänkte om någon redan frågat vilket inte pr orimligt :wink:
Satt i 20 minuter idag i annat ärende och glömde det… orkar inte ringa igen
Och hittade ingen rimlig förklaring i info rutan (som jag förstod i alla fall)

Jag har varit i kontakt med Avanza flera gånger angående detta. Grafen för DNB Global Indeks stämmer inte. Fick detta svar från Avanza.

4 gillningar

Stort tack :pray::pray::pray: vet du vilken som stämmer? Den man ser på sitt konto eller den som visas i jämförelsen?

:thinking: lär väl vara samma strul som gör att den inte syns på värdepapper idag widgeten på startsidan med. Fick något flytande svar att det inte uppdateras dagligen och man ska se den där ibland.
Enligt widgeten har jag dock inga värdepapper innehav.

1 gillning

Utvecklingen per år är rätt och utvecklingen av dina innehav är rätt. Men det som syns i grafen är fel.

Så i bilden nedan är den korrekta utvecklingen för 5 år: 95,42%. Den är rätt.

Grafen visar ca 111% för samma period. Vilket alltså är fel :+1:

Jämför man med LF Global Index, så ser man felet tydligare. Dessa två ska ha i stort sett identisk utveckling.

2 gillningar

:pray: toppen! Mailade dem och klagade med! Bra med lite fler så de förhoppningsvis får lite fart på det.

3 gillningar

Jag har dnb global indeks på nordea och kan inte se grafen på hur avkastningen sett ut mer än typ 2 år tillbaka vilket också är konstigt

1 gillning

Jag tror att fonden tidigare handlades i NOK och därför har sina historiska nav-kurser i NOK. Om man t ex tittar på hur DNB Global Indeks jämför sig mot Avanza Global i coronakraschen så matchar skillnaden i fondernas utveckling ungefär skillnaden i NOK/SEK under den perioden.

2 gillningar

Jag tror du har rätt. De bytte ju till SEK ganska nyligen, men har kvar historiken från när den var i NOK. Så, jag tror på din förklaring.

De borde dock ha kompetenta personer som kan korrigera det, kan man tycka…

2 gillningar

de har samma fel på dnb usa index grafen hos Avanza också

1 gillning