När man går in på ”Värdepappersutveckling” på Avanza så saknas det data för DNB Global Indeks S.
Detta har tagits upp en gång tidigare här i forumet men jag kontaktade Avanza angående detta och tyckte att jag fick ett svar med mera information än vad jag sett andra få, så jag tänkte att det var värt att dela
Finns det någon som kan tolka deras svar?
Tänker att det här kan vara bra information att ha då det nu är huvudfonden som rekommenderas på forumet
När jag skrev att jag fått ett tydligare svar så menar jag egentligen att jag tyckte mig få mera information än vad jag sett andra fått, uppdaterar inlägget för att förtydliga det
Samma fenomen och svar här när jag, i våras, köpte DNB Global. När jag frågade kundtjänst tog de dem ett par veckor att svara ungefär samma som till TS här ovan.
Det blev ett raskt byte till Avanza Global med den lilla summan jag månadssparat ihop i två månader.
Detta är fortfarande ett problem. DNB Global Indeks är mitt största innehav i portföljen på Avanza och när innehavet inte räknas med i utvecklingen så påverkar det siffrorna kraftigt. Data saknas både för utvecklingen under “Just nu” och under “Analys”.
Jag har mailat kundtjänst och fått detta svar:
Tack för ditt meddelande!
Ja det stämmer att det saknas data för fonden under Just nu och Analys sidan. Detta beror på att fonden gjort ett andelsklassbyte för ett tag sedan vilket har påverkat att Just nu/Analys inte hänger med.
Berörd avdelning är uppmärksammade på detta men i dagsläget har vi dessvärre inte någon bra lösning på problemet.
Ha en fin dag!
Jag förstår inte varför de inte kan visa upp utvecklingen. De vet ju värdet på fonden varje dag. Jag har ställt följdfrågor men inte fått svar än.
Fonden ägs av 60 000 kunder på Avanza så det måste ju vara fler än jag som undrar.
Avanza meddelade idag att de inte kommer att kunna lösa problemet under detta år. Det handlar snarare om tidigast mars 2025.
Jag förstår fortfarande inte varför de inte kan visa utvecklingen när de varje dag vet hur fonden utvecklas. De kan väl visa utvecklingen från andelsklassbytet och framåt?
Svar från Avanza: Jag har tagit detta med berörd avdelning som jobbar på att få fram en lösning för att fondens utveckling ska visas under just nu och Analys. Den informationen jag fått är att fonden är igorerad manuellt på Analys och Just nu för att systemet inte kan hantera bytet av andelsklasser. Det går alltså inte att få med innehavet innan andelsklassbytet i beräkningarna. Om vi skulle välja att visa upp fonden ändå så skulle alltså siffrorna bli felaktiga. Därav att utveckling inte visas alls för fonden just nu.
Detta är som sagt något som berörd avdelning jobbar på att lösa, i dagsläget kommer det alltså fortsatt vara innehavssidan där du kan se utveckling för fonden. Vi har tyvärr inte ett spikat datum för när detta kan vara löst men förhoppningen är att det ska gå att visa upp fonden på analyssidan som tidigast i mars 2025.