DNB Global Indeks A

Hej,

Jag är på jakt efter lite visdom vad gäller den Globala Indexfonden - DNB Global Indeks A.

När jag började mitt månadssparande 2016 så var DNB Global Indeks A en av de fonderna som rekommenderades på forumet.

Efter åren så har dock LF global indexnära seglat upp som en favorit.

Jag har lite svårt för att förstå ifall jag borde byta ut DNB till förmån för LF och ifall det långsiktigt rör sig om en tillräcklig stor besparing /optimering…

Tacksam för input

Kapital i denna fond - 100.000kr
Månadsspar i denna fond - 2.000kr

Jag hade inte bytt.
Ser ingen anledning till det.

Jämförde dem på morningstar och ser ingen skillnad mer än att den har 80 fler innehav än LF vilket inte gör den sämre precis.

Men kan ju finnas annat som avgör

När jag försöker grotta lite i detta så förstår jag det som att fondernas hemvist är viktig då detta påverkar beskattningen av avkastningen… det jag dock inte blir klok på är ifall detta ur ett långsiktigt perspektiv är tillräckligt viktigt att beakta för att ett byte till LF skulle löna sig.

Dvs. Jag antar att DNB har en högre beskattning av avkastning än vad LF har.

Hej och välkommen.
Du kan vara lugn och låta det vara i fred. Finns ingen anlädning byta till LF.
Dnb Global indeks sköter sig utmärkt och det har det gjort sedan fonden startade. September 2010 :grin:

Billigt och riktigt bra. :+1::hugs:

Små justeringar kan man alltid göra,men oftast är det onödigt !

1 gillning

Jag ser ingen anledning att inte byta. Lägre avgift och snabbare i handel i LF, och ev skattefördel som redan nämnts.

Om du råkar ha Fondo finns det dock ännu billigare alternativ.

Problemet är om du läser för mycket vad vi skriver här på RT med alla små optimeringar,börjar ändra /byta lite hit och dit att man aldrig blir nöjd :grin::joy::joy::face_with_hand_over_mouth::+1:. Då kan man tro att det är alltid någon annan som har det bättre,lite finare portfölj :joy::joy::thinking::+1:. Gräset är inte alltid grönare hos grannen även om det är lätt att tro på det :joy::joy::+1:. Ju mer man läser vad andra skriver blir bara svårare bestämma sig hur man vill ha det själv. :+1::joy:

3 gillningar

Visst är det galet - ju mer man läser desto mer justeringar vill man göra på portföljen. Ändå går majoriteten i god på att man bör sluta pilla och fortsätta månadsspara.

Vad som har fått mig osäker på DNB är framförallt beskattningsdiskussionen men också att jag upplever att uppmärksamheten på fonden har stendött.

Förstod aldrig fullt ut varför man valde att byta ut DNB mot LF men jag utgår från att det har med beskattning att göra :man_shrugging:

NAV-kursen är ju redovisad i SEK och inte i NOK. Är det verkligen så att den handlas i NOK?

NAV visas i den valuta som handelsplatsen använder sig av. Det betyder inte att fondens innehåll handlas eller bokförs i samma valuta. Läs faktabladet. Där står det att fondens valuta är NOK, vilket ger den valutarisk jag nämner. Huruvida fonden är bra, dålig eller mellanmjölk har jag ingen åsikt kring.

2 gillningar

Nu är vi inne i finlir och mikro skillnan på global indexfonder. Det går alltid hitta små detaljer som ingen vet långsiktigt vilken kommer ha fördel för den lilla optimering. Global indexfond är redan så många valutor som är inblandade,sedan om det handlas i NOK eller SEK har inte så stor betydelse långsiktigt.

Klartom man vill byta kan man lika smidigt göra allt på en gång. Sedan att man kan tappa 2% bara på att byta fond till nästan samma fond är ett annat sak. Det kan kosta mer än vad det smakar. Det vet jag själv :joy::joy::joy::face_with_hand_over_mouth::+1:

1 gillning

Helt rätt att de kan spela mindre roll om man zoomar ut och har väldigt lång tidshorisont för en människa. Dock värt ha i åtanke att det kan ha större påverkan än man först kan föreställa sig.

Valutakursen har påverkan och jämför hur denna graf dansar jämfört med om den legat konstant på 1.0. När man köper och säljer kan ge mycket mer än de 2% du missat @Jakke :upside_down_face:.

Tänker du inte lite fel här? Spelar ju ingen roll vilken valuta fonden handlas i. I och med globalfond så måste det fortfarande köpas Apple-aktier etc. i USD.
Då blir det snarare USD/SEK och alla valutor aktierna handlas i som är väsentligt?

Är väl snarare korgen av valutor som aktierna handlas i som blir din valutarisk, exempelvis 60%USD/10%EUR/4%GBP osv.

1 gillning

Gör jag? Du gör mig osäker nu :face_with_raised_eyebrow:. Innehaven handlas i NOK. Hur NOK står sig mot andra valutor påverkar precis som du skriver. Sedan när jag som svensk köper/säljer fonden, kommer ju SEK vs NOK in i bilden. Väl?

En svensk och en norrman köper varsin fondandel i “Apple NOK”.
Svensken betalar i SEK och norrmannen i NOK så att fondbolaget kan köpa två aktier i Apple i USD.
Fondbolaget Apple NOK bryr sig inte så mycket om valutan för de kommer omedelbart att växla in pengarna till USD och köpa 2 apple-aktier.
Fondinnehvet är nu 2 apple-aktier.
Norrmannens fondandel är 50% och svenskens fondandel 50%, dvs. indirekt en Appleaktie vardera.

Oavsett om vi uttrycker Apple NOK i SEK, bitcoin osv. så äger svensken och norrmannen indirekt varsin aktie i Apple i USD.

När de däremot säljer sin fondandel uttryckt i 727364 päron eller 0,00002btc så är det NOK/USD och SEK/USD för norrmannen respektive svensken som spelar roll.

Fondandel säljs → Apple i USD säljs → USD växlas till NOK eller SEK(ev. NOK emellan)

Om NOK förstärkts kraftigt mot USD samtidigt som SEK försvagats så kommer ju norrmannen ha mindre NOK och svensken fler SEK för sin enda Appleaktie (allt annat lika).

Men svensken bryr sig inte så mycket om norska kronan kapitulerar, för påverkan blir då att NAV är 28NOK eller 28373NOK, men fortfarande ska en Appleaktie säljas i USD och tas ut i SEK varför USD/SEK är intressant!

(Det enda som möjligtvis påverkar är den tid mellan ditt fondköp i SEK växlas till NOK för att sedan köpa aktier i USD. Eller om fonden håller mycket kassa i NOK så är man exponerad mot det valutainnehavet (precis som om kassan i NOK vore norska aktier).

Om jag har fel så välkomnar jag en ordentlig rättning för då är det så fel att jag aldrig mer kommer skriva i detta forum om valutor :smiley:

3 gillningar

Du skrev inget på 5 mån :thinking::rofl: . Vad skrev du för fel då :joy::joy::joy::grin::hugs::1st_place_medal::+1:? Haha

1 gillning

Jag tolkar ditt svar som att du agerar lustigkurre men inte rättar mig!

Hmm, bra fråga. Ibland ger Google mig trådar härifrån, så väldigt slump. Sen hade jag en resväska att packa som jag undvek :smiley:

Skämtar lite :hugs::+1:.

1 gillning

Säg att man missar 3 dagars marknadsexponering vid ett byte. Och att årssnittavkastningen är 7%. 3 dagar är 1/122 av ett år. Man missar alltså 7/122=0,057% på bytet. Det är ungefär avgiftsskillnaden på ett år, alltså är bytet återbetalt efter ungefär ett år. Känns bra nog för mig.

Tänker jag rätt?

Såklart surt om man prickar in 3 dagar av uppgång i följd. Är man börs-ninja kan man istället försöka byta vid nedgång :smiley:

1 gillning