Har sparat i ca 6 år nu. Skapade från början en aktieportfölj med 100% aktier i 10st olika fonder. Varför 10 fonder kan man fråga sig, men troligtvis pga missförstånd kring diversifiering. Har dock följt rådet att glömma bort och det har i alla fall gått bra.
Förra året började jag fundera på mitt upplägg och sålde av 3 fonder som var exakt lika andra fonder och investerade om pengarna i dessa istället.
Har fortsatt fundera och kommit fram till att mitt upplägg verkligen är onödigt komplicerat och tänkt köra enligt basportföljen enligt avsnitt 238 och sedan bara glömma bort igen.
Fråga
Har strukturerat om lite och står nu i valet och kvalet om det är värt att sälja av allt i DNB GI där jag har det mesta och sedan skicka in pengarna i LF GI istället.
DNB är ju lite dyrare men har även läst något om eventuell växlingsavgift som jag inte förstår.
Att börsen går ner nu och ”känslan” att 2022 inte blir speciellt bra börsår spelar inte så stor roll då sparhorisonten är 10+år. Man kan ju aldrig tajma
Behålla i DNB GI eller köra i LF GI? Vad säger ni kunniga?
Har sökt på trådar kring DNB men senast tråden är från 2020 och berör inte detta. Hänvisa gärna till tråd som tar upp samma fråga om det finns.
På Avanza är avgiften för LF Global Index 0,22 % medans DNB vill ha 0,27 %. Knappar man in de siffrorna i jämförelseverktyget [LÄNK] så sparar du knappt 8000 kr på 20 år med default parametrarna.
Precis, själv tänkte jag byta ut Avanza global mot LF global efter jag läst här på forumet och lyssnat på podden. Men samtidigt om jag förstår det hela rätt så skiljer det sig 0,04 mellan dessa ungefär, så bestämde mig för att lägga ner idén på att byta.
Har cirka 70% i den globala fonden, så vore väl typiskt om jag skulle byta och lyckas ha dålig timing så att säga och förlora på bytet det första som hände
Ett alternativ är att behålla det du har i DNB men att fr.o.m nu börja månadsspara i LF istället.
Jag var i liknande sits för några år sedan och började sälja av DNB och köpa LF. Sålde och köpte ett för mig ganska stort belopp på en gång, men tror jag hade lite otur med kursen där och tappade lite pga det. Så om man vill byta är det nog bättre att göra det över en längre period. Jag valde efter det att behålla hälften av mitt DNB-innehav och det är fortfarande kvar.
Jag tror att den valdes bort till förmån för LF just för att LF har något lägre avgift. Här pratar vi om finjusteringar.
Förmodligen hittar du motiveringen från något av ”bästa fonderna”-avsnitten som brukar publiceras i januari månad varje år. Vet dock inte vilket år LF GI tog sig in på listan.
För 8000 kr får du en uppsättning nya premiumdäck till bilen när du är pensionär och hellre köper julklappar till barnbarnen för dina slantar
För övrigt följer båda fonderna samma index, om du inte har någon växlingsavgift värd namnet att ta hänsyn till kan du nästan byta bara för att ge DNB en knäpp på näsan Eller gör som Mister P sa, börja med LF från och med nu istället.
Notera att DNB-fonden är noterad i NOK enligt faktabladet, vilket betyder att du också får valutaförändringar på köpet med den fonden. Byter du till LF är alla innehav i SEK, vilket gör att du inte har valutan som kan påverka avkastningen över tid.
Bra poäng! Växlingen mellan SEK och NOK sker antagligen bara som del av fondens transaktionsavgifter. Så länge fonden äger aktier så spelar det ingen roll vilken valuta den har på sina kontanter. Men in- och utsättningar blir förstås dyrare när de måste växla ett extra steg i onödan.