Byte av LF Bekväm till LF Global

Hej, jag har ett ISK hos LF med två fonder LF Global Indexnära och LF Bekväm Potential A. Den senare med avgift 1,5%. Jag funderar på att byta den till LF Global Indexnära (ca 120.000sek) ska man byta hela summan på en gång eller dela upp det över tid, ska man tänka på särskilda datum att göra byte ?
M.v.h. Tommy Eriksson

Du riskerar att missa marknadsrörelser under tiden från att du har sålt den gamla till att du har köpt den nya. Det kan innebära att du antingen förlorar eller vinner någon procent. Om du vill göra det enkelt, har lång sparhorisont och inte har något emot att missa någon enstaka procent tar du det i ett svep. Om du delar upp det i flera mindre sälj och köp är risken mindre att du säljer innan en uppgång och köper efter, men då blir det lite mer pillande. Datum och sånt spelar ingen roll så länge allt sker på samma ISK.

1 gillning

Allt på en gång! Om nu LF Bekväm Potential A inte har överavkastat LF Global Indexnära.

Historik 5 år
LF global index = 89,98% (passiv indexfond avgift 0,2%)
LF bekväm fond potential A =79,48% (Aktivfond avgift 1,59%)

Tack för svar, jag sparar långsiktigt minst tio år, men är ganska ny på detta, har även en s.k. Lekhink på Avanza men efter läst Jan Bolmesons inlägg om att inte ha dyra fonder så känns det rätt att byta.

Vore intressant att höra hur LF motiverar den aktiva och dyrare. Får nästan lust att ringa.

1 gillning

Det är sjukt att LF ens har kvar en sådan fond till det priset. Bekväm kör med 85%-115% aktie-exponering (baserat på förvaltarens åsikt om marknaden) så i snitt 100% dvs. likvärdig risk med LF Global indexnära som är 100% aktier. Alltså kan du byta rakt av riskmässigt, och spara pengar.

Däremot är aktieinnehaven inte exakt lika så jag tycket inte att man rent aktiefördelningsmässigt får samma sak. “Bekväm” har något bredare omfattning och inkl. (nästan för) mycket Sverige (25%, LF Global index 1%) och även Småbolag (5%, LF Global index har nästan inga småbolag) och Tillväxtmarknader (10%, LF Global index 0%).

Om du orkar lägga lite tid så rekommenderar jag avsnittet nedan på RT - om du vill ha hög risk/möjlighet så kolla på Globala portföljen. Du kan skapa en egen enkel portfölj med några fler fonder så får du en ännu bättre global exponering. Avsnitten innehåller tips på lämpliga %andelar och fonder för just Sverige, Småbolag och Tillväxtmarknader. Om du inte hittar exakt samma fond hos LF så kan du ta den som är närmast och indexfond med låg avgift (max 0.4%)

Om du inte orkar så är 100% LF Global indexnära bättre än det du har idag med den “Bekvämt” dyra till 50%. Bara så du har ett alternativ :slight_smile:

Tusen tack för tipsen, ska kolla avsnittet och göra lite ombalansering.

3 gillningar

Bra tips av JFB, om du vill vara lite extra bekväm men till ett mycket bättre pris än du har idag kan du köra Lysa.

1 gillning

Det där ser ut som att avgiften som tas ut på LF bekväm som lett till att avkastningen är lägre. aja baja =P