Nordnet har lanserat 3 st nya fond-i-fonder

Såg precis att Nordnet äntligen har lanserat sin egen variant av Avanza Auto 6, Nordnet Offensiv SEK.
Har längtat efter detta för att kunna byta ut Storebrand Global All Countries A SEK och SEB Sverige Indexnära A för att på så sätt få ned antalet fonder med en :smile:

Har dock inte lusläst vad fördelningen blir men spontant verkar den vara liknande Avanza Auto 6 / Lysa.

3 gillningar

Var läser man om dess innehav och exponering?

Det brukar komma senare. Vet du något mer @janbolmeson ?

https://doc.morningstar.com/document/d4c695f98ecd8487f97e547e5389b2c2.msdoc/?clientid=nordnet&key=b3a3825282b90bac

1 gillning

Med det sammansatta indexet sätter jag en tusenlapp på att Nordnet Offensiv består av följande :slight_smile:

De har också Nordnet Balanserad SEK som är en 60/40 portfölj, och Nordnet Försiktig SEK som är en 30/70 portfölj.

Jag är mest intresserad av Nordnet Offensiv. Tycker inte den nödvändigtvis ser mer attraktiv ut än Lysa Bred, Lysa Hållbar, Avanza Auto 6, Betterwealth, etc. Men inte heller att den ser mycket mindre attraktiv ut. Jag skulle lätt kunna betala 0.35% utan att skämmas för att få en simpel en-fonds-portfölj som består av 70% MSCI ACWI och 30% Norden.

5 gillningar

Med andra ord ungefär 70% Storebrand global all countries och 30% DNB Norden Indeks, total avgift 0,308%.

Kan vara värt det lilla extra om man föredrar enkelheten, dock saknas ju småbolagen i båda fallen men det är en smaksak. :blush:

1 gillning

Lite lustigt med mest ESG fonder och sedan Norge som är nästan 30% Equinor/O&G :thinking: inte mig emot men man undrar ju om den ska ha ESG inriktning eller inte :slight_smile:

3 gillningar

Ännu billigare köpa de fonderna själv :+1::shushing_face:
Mycket bättre och billigare så här
LF Global indexnära 70%
Nordnet indexfond Sverige 30%
:partying_face::ok_hand::clap:

4 gillningar

Jag gissar att målet mest är att sälja sina egna fonder, och då får man ta vad man har :slight_smile: Oavsett inriktingen i sina egna fonder.

Danmark ser ut att bli “ESG” nästa vecka. Men ja Norge kommer nog aldrig bli ESG :slight_smile:

3 gillningar

Blir rätt många procent på 25 danska och 25 finska bolag. Inte koll på antalet i norska.
Dessa 15% hade jag nog inte satt på våra grannländer. Möjligen bytt ut mot Europa 15%.

Det är dock inget jag gjort idag bland mina fonder.

Ja det är väl nästan lika svårt som en Saudi ESG. Noll innehav :grinning:

2 gillningar

Blir billig i alla fall :rofl:

2 gillningar

30% Norden - 70% Global är ingen dålig utgångspunkt. Jag litar på nordiska bolag och samhällen.

Tvärtemot kan jag inte fatta 10/60 EM/DM fördelningen.

2 gillningar

Verkar vara just 0,35% den kostar.

Kan inte Nordnet skriva något om de fonderna på hemsidan och nordnetbloggen :person_tipping_hand::thinking: ? De brukar vara duktiga på det

Det lär komma snart.
Finns i alla fall ett faktablad på fondens sida

De skulle bara sänkt avg i fondroboten som de redan har. Svårare än så är det inte. Bara sänka total avg till 0,35 % istället för dagens 0,75%

Det måste dock vara en fond som går att köpa och ha i ISK, inte en separat tjänst.

Det går lika bra köpa Nordnet fondroboten i Isk lika så den här Nordnet Offensiv . De skulle bara siktat på 0,25% i total avg för att slå Avanza på fingrarna och göra kunderna gladare :partying_face::+1:!

1 gillning

Vad tänker ni om att globalfonden inte är en aktiefond utan ett derivat med endast ett löfte om att leverera samma avkastning som sitt index?

Ett onödigt extra lager av risk tycker jag.

Vad händer om de inte håller vad de lovar?
Då står man med skägget i brevlådan…:lying_face:

Vi vet redan att nordnet har tillåtit kunder att sälja aktier som inte finns.
Finns dessa aktierna? Vem har dem isf, eller sitter vi och köper aktier som inte finns?

4 gillningar