Tankar om nordnets nya indexfonder?

Är dom något att ha?

Hej Gustav.

Det var helt onödigt starta de nya indexfonder i från Nordnet. Det är inget som vi inte hade sedan innan. Det finns så många global,europa,usa indexfonder som kostar 0.20% i avg. Likadant tillväxtmarknad index finns redan som kostar 0.40% i avg. Avanza tillvextmarknad index är billigast 0.29% i tottal avg. Det som skulle göra någon skillnad för oss kunder är att göra något billigare. Som sagt apsolut ingetting nytta med de nya Nordnet indexfonder.

Mvh.jack

En nackdel är att det skapar inlåsningseffekter på ISK, eftersom Nordnets fonder inte går att flytta på samma sätt som exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära.

någon som har hittat var globalfonden för 0,20% har sin skattepliktiga hemvist?

Och är det redovisade priset 0,2% total kostnad eller tillkommer transaktionskostnader inom fonden?

Betalar den 15% eller 30% skatt på amerikanska utdelningar?

Inget jag kommer byta bank för tyvärr

Hemvisten för de här Nordnets nya indexfonder är Irland och transaktionskostnader ingår inte i det givna priset, enligt faktabladet.

Har för mig att skatten i Irland för amerikanska utdelningar är 15%.

När jag läser “bipacksedeln” för Nordnet Indexfond Global ställer jag mig frågan om fonden kommer äga en enda aktie, eller om de ens får gör det.

“[…] aktier eller andra värdepapper med aktieliknande egenskaper emitterade av företag i utvecklade länder. Fonden överlåter det ekonomiska intresset i sådana aktier och får exponering mot indexets totala nettoavkastning genom en swaptransaktion.
[…]
Fonden exponeras mot motpartsrisk som kan uppstå på grund av att swappens motpart inte kan fullgöra sina skyldigheter. Du kan förlora en del av eller hela din investering.

Ja om där är såna extra risker i fonden utan att den är billigare kanske man ska undvika den. gillar inte vad både avanza och nordnet försöker göra för att pressa avgifterna. det blir investeraren som får bära de extra riskerna.

avanza gör liknande, man tar in pengar sen köper en fond som i sin tur köper aktierna.

affärsmodellen för swap är väl liknande den som för ett lån? dvs kan man ta in kapital och skapa en högre avkastning än vad det kostar att betala tillbaka kapitalet plus ränta så gör man en vinst.

betyder det då indirekt att emitenten som nordnet köper swaparna av tror att de kan prestera en bättre avkastning än den som msci World ger och det är så man tjänar sina pengar?

Tack för en bra tråd!

Hjälp mig förstå risken i Nordnet Indexfond Tillväxtmarknader SEK!
För nordnet över extra risker på fondspararna?

Faktabladet berättar att Nordnet betalar JP Morgan förvaltningen med en SWAP där Nordnet köper europeiska statspapper eller aktier som de sedan överlåter till JP Morgan.

Hur påverkar SWAPen risken för fondspararen?
Negativt? Hur påverkas fondspararen om Nordnet köper värdepapper som sjunker i värde när de SWAPpas mot fondandelar i tillväxtmarknadsindex hos JP Morgan?
Positivt? Om Nordnet köper statsobligationer eller aktier som stiger i värde och överför dessa som betalning för fondandelar hos JP Morgan i Indexfonden, får fondspararen högre avkastning på sina fondandelar än indexets avkastnang?

Jag undrar om fondspararna få ta kostnaden om värdepappren som Nordnet betalar förvaltaren JP Morgan med sjunker i värde, men att om värdepappren i SWAPen stiger, då tar nog JP Morgan detta som vinst. Rätta mig om jag har fel. Kundtjänst kunde inte basvara min fråga.

En enkel transparent produkt som en indexfond har Nordnet krånglat till och gjort svår att förstå.

Har jag totalt missuppfattat?

Jag är också nyfiken på detta. Eftersom jag är kund hos Nordnet Finland är detta den billigaste tillväxtmarknadfonden jag har tillgång till. Men finns det onödiga extra risker byter jag gärna till SPP’s någon dyrare tillväxtmarknadfond.