Vad tycker Rika Tillsammans läsarna om Nordets Smarta Fonder?
Det är en swap mot massa index, och är UCITS så motpartsrisken är kontrade. Priset nära procenten men man får bra spridning på massa tillgångslag och tydligen med hävstång också.
Är det ett bra alternativ eller kompliment till en världsfond?
Intressant idé. Vad som får mig att tveka är den höga avgiften, ohedgade obligationer, råvaror och konstigt val av fonder. Jag hittar ingen information om hävstången heller. Hur stor är den?
Jämförelseindex för Nordnet Smart 15 är MSCI ACWI IMI.
CL, på din link på sidan kan man se ”Simulerad historisk utveckling”. Det har (eller skulle ha) gått riktigt riktigt bra för Smart 15. Jättestor hävstång och superbra tajming, eller hur kan man annars förklara utvecklingen? Smart slår (eller skulle ha slagit) Index med flera hundra procent på 15 år, och det trots den höga avgiften. Kan detta verkligen stämma?
Håller på att läsa om fonden. Det verkar som de bara har hävstång på obligationerna. Strategin är volatility targeting 15% i kombination med riskparitet aktier/obligationer. De kan tydligen ha hävstång upp till 10X, yikes!
Jag behöver inte vara så smart för att fatta att smartast är att investera 100% i Avanza Global. Ingen smart marknadsföring kan inte vara så bra som skulle kosta mig extra 27000 kronor årligen bara i extra avgift jämfört med Avanza Global. Att simulera historisk avkastning har inget med framtiden att göra. Det vad vi vet idag är vad det kostar oss i avgift. Helt plöstligt kommer massa smarta lösningar som har avkastat bättre än global index medan vi vet historisk att långsiktigt är nästan omöjligt slå global index. Jag håller mig billigt och globalt samtidigt som det känns tryggt, lugnt, fint. Lycka till.
Det är inte svårt att “slå” index om du är villig att ta mer risk. Den klassiska illustrationen av den effektiva fronten visar just detta. Jag ritade den åt dig. Som du ser fortsätter den kurvade linjen upp.
Till Smartas försvar kan man säga att den hade maximal otur med tidpunkten när Nordnet släppte fonden. Kursen dök ner mycket på en kort tid och sen dess har det varit oroliga tider (som man kan se i guldpriset), även om återhämtningen gick lika snabbt efter årsskiftet.
Det ger inte heller en alldeles rättvis bild när man tittar på utvecklingen under de senaste 3 eller 6 månaderna. AP7 Aktiefond (bland många andra) gick mycket minus i slutet av året, men det syns inte längre på Morningstars statistik eftersom tiden har jämnat ut siffrorna.
”Genom automatisk anpassning till marknaden får du ett smartare sparande, byggt för att slå index över tid.”
Jag vet inte vilket index Nordnet syftar på, men det kan vara så att den här typen av fonder är framtiden.
Nu valde du den stora dippen vid årskiftet när aktier föll rejält. Väljer man räkna sedan fonden startades får man drygt 2% vs. 4% för MSCI World. Ingen jätteskillnad. Sedan får man komma ihåg att sedan 2014 har kronan försvagats rejält (Smart valutasäkrar) och USA-börserna gått exceptionellt bra (en globalfond är 50-60% USA). Vi talar alltså om en unik period.
Nja, jag valde inte på det sättet.
Jag utgick i stället från kalenderår, då jag tycker det är bättre och renare att följa upp.
Eller så är jag kalenderbaserad osv i min personlighet
Dessutom kan ju en ny fond på marknaden välja sitt lanseringsdatum, det blir därmed inte exakt samma grundförutsättningar, även om det väl inte är grundläggande när man ser det på många års sikt.
Men, hur ser det ut nu ett drygt år senare?
Smart, dessa världsklassfonder, som ska vara så säkrade med obligationer och råvaror, borde ju ha klarat nuvarande märkliga tider strålande bättre än tex globala indexfonder. Speciellt med tanke på att benämningen världsklass i min värld andas bättre än nästan allt man kan slänga på det.
Från start, 2018-09-06 (eftersom det efterfrågades) är första kolumnen, den andra är från 2019-01-01.
Båda har slutdatum efter första halvåret 2020 (2020-06-30):
Smart 15 -20.73 -17.99%
Smart 10 -13.38 -12.49%
Smart 5 - 8.34 - 8.15%
Länsförsäkringar Global Indexnära + 8.25% +25.02%
Avanza Global + 8.85% +25.90%
Skandia Global Exponering A + 8.63% +25.08%
Jag får väl säga som förut, oturen har ännu inte riktigt vänt för Nordnet Smart
Samt skickar en tanke till de ägare som har säg 2,5 miljarder på denna kistbotten.
(PS. OBS! Min jämförelse gick väldigt snabbt, så någon får gärna dubbelkolla att siffrorna stämmer!)
Ja, det verkar som om Nordnet smart lyckades sälja alla aktier på botten och missa rusningen tillbaka upp. Gissar på att de kommer att köpa in igen snart precis innan det vänder neråt. Sämsta investeringen jag någonsin gjort.
Först skapas en “mall” över hur risken ska fördelas över olika tillgångar. Notera att det INTE är samma sak som fördelning av kapital. Så här ser fördelningen ut:
Tack för beskrivningen. Jag gick också igen whitepaper och tycker det är synd att de gjort sitt baktest med start 2002. Det hade varit intressant att se hur det hade gått under It krisen för att jämföra det med finanskrisen. Undrar om de har valt ett lämpligt start datum?
Då är det enkelt val om historisk avk. har med framtidens avk att göra. Investera 100% i Nordnet smart 15! Det är inget som lockar mig. Och du tar 9 ggr större risk bara för att betala nästan 1% för smart jämfört med 0.10% i Avanza Global. Lycka till. Omman vill ha högriskdå köper man aktier eller lite lägre risk köper Investor. Latour. Lundberg. Kinnevik. Industrivärden.
Mvh. Jack.
Risken är inte 9 ggr större. Du blandar ihop med den MAXIMALA hävstången (10x). Risken hålls konstant på 15% stdev. MSCI ACWI har historiskt legat på 10-13%. Huruvida 1% avgift är mycket kan diskuteras. Kom ihåg att större delen är troligen kostnaden för hävstången. Hur mycket hade Avanza Global kostat om fonden belånats till 50%?
CL om du gillar den bara investera. Jag vill inte investera några miljonär i 50% hävstång. Jag vill inte betala 1% i avg. Jag stoppar in 12500 sek i portföljen som är redan flera miljonär i Avanza Global 100%. Om jag vill höja risken tar jag i Amf småbolag och Spiltan investement 50% av portföljen. 24 år till pensionen. Då kan du räkna själv att jag är nöjd med vad jag får i avkastning i från billiga index fonder. Om någon kunde garantera mig 10% årlig avk efter alla avg skulle jag betala 5% i avg. Jag är skuld fri. Har aldrig köpt något på avbetalningvarken bil eller något annat. Ps. Jag är inte höginkomsttagare. Månads inkomster netto jag, frun och ett barn. ca 35000.
Mvh. Jack