"Nu lanserar vi Sveriges billigaste småbolagsfond: Nordnet Småbolag Sverige Index. Historiskt har svenska småbolag varit en framgångssaga för investerare, mycket tack vare att tillväxttakten har varit högre jämfört med större bolag. Samtidigt blir förstås också risken högre.
Med 80 inkluderade bolag får du en tydlig exponering mot svenska småbolag utan att vara beroende av enskilda aktiers upp- eller nergångar.
Sveriges billigaste* småbolagsfond, bara 0,35% i årlig avgift
Den har väldigt få bolag: enligt vetenskap kommer en fond med fler bolag prestera bättre över tid
Nordnets fond exkluderar, överviktar och underviktar bolag i denna fond baserat på politiska åsikter: enligt vetenskap kommer en fond som inte gör så prestera bättre över tid
För mig är det självklart. Denna fond är sämre än PLUS motsvarighet och är dessutom nedlusad med politiska inslag.
Dessa svenska småbolagsfonder jämt och ständigt. Skulle nordnet göra en global småbolagsfond till 0,4% avgift så flyttar jag kapital och fonder direkt från avanza.
HAHAHA förstår jag rätt? Svenska fonder har ingen skatt på utdelning. Men Nordhet gör det genialiska draget att investera i svenska bolag via en utländsk bank, och vi svennar får därmed betala skatt på alla svenska utdelningar
Blåsning vet jag inte, men visst är det osmart att använda utländsk fond för svenska aktier, framförallt när man faktiskt har eget fondbolag. Dessutom köper inte ens fonden aktierna så inge skatt betalas troligtvis