Skandia Ideer för livet eller Handelsbanken Norden Index?

Jag funderar lite på vilken av fonderna i rubriken som är mest värd att satsa på om man vill ha en nordenfond. Ser ut som att Skandias har gått lite bättre och den har lägre avgift, men 2% av avkastningen går till ideella ändamål. Och det står att den är en matarfond, jag vet inte riktigt vad det innebär och vad det har för betydelse. Handelsbankens har rätt hög avgift för att vara en indexfond.

Vilken av fonderna skulle ni satsa på och varför?

Dnb Norden Index. Total avg 0.31% på Avanza eller Nordnet. Att spara i norden fond kan man lika bra välja Sveriges indexfond max 0.25% i avg. :+1:. Sedan kan man smidigt skapa billig norden indexfond hos Nordnet.
Nordnet indexfond Sverige
Nordnet indexfond Norge
Nordnet indexfond Suomi

Skandia Ideer hade jag aldrig valt då det är riktigt dyrt med 2% avg årligen avdrag. Det är omöjligt att en sådan fond skulle slå Dnb Norden indeks fond långsiktigt. Du får räkna så här att Skandia kommer gå som index minus 2%. Dnb Nordnen index följer index minus 0,31% i avg

1 gillning

Har ingen åsikt om vilken fond du bör välja, jag är själv dåligt insatt. Men en matarfond är tydligen en fond som investerar minst 85% i andra fonder.
image

Källa:

Avanza Global investerar inte i andra fonder.

Avanza Global investerar i Amundi global index och 100% investerad i aktie index. Exakt likadant som LF Global indexnära.

Ok, tack för tipset! Dnb hade jag ingen koll på.

Tycker det är lite störande att alla nordenfonder har så stor andel Sverige i sig, även om jag förstår varför. Jag har redan Sverige i portföljen och är egentligen mer ute efter de andra länderna, men vill inte köpa flera olika utan bara en.

Hur ska man tolka 2%? Det kan ju innebära just 2%, dvs om avkastningen är 7% ett år så blir avdraget 0,14% (av summan), eller så avses två procentenheter, och i så fall minskar avkastningen från 7 till 5 procent…

Hur tänker ni andra kring att investera särskilt i norden och inte bara i Sverige? Smart eller inte?

Jag skulle föredra följande för att få ”rätt” viktning:
50% Nordnet indexfond Sverige
25% Nordnet indeksfond Danmark
15% Nordnet indeksirahasto Finland
10% Nordnet indeksfond Norge

Otroligt billigt och bra om man gillar och tror på Norden

Tror inte att de går att köpa på Avanza, tyvärr…Annars kunde jag ju ha köpt de andra, som inte är Sverige…

Du kan flytta över hela innehavet utan extra skatt om du säljer av och flyttar ut pengarna från Avanza ISK till din vanliga bank innan sista Juni, och sen sätter in dom på Nordnet från första Juli.

Tack för informationen :blush:

Konstigt, Gl4der, får inte med hela texten i citatet… Tack, iaf :blush:

En global indexfond och Sveriges indexond borde man vara helt nöjd långsiktigt. Eller varför inte Spp Aktiefond Global 100%. Då kan man ligga i hängmattan och inte bry sig om börsen på 20 årssikt.

Själv har jag 100% LF Global indexnära :+1:

Sverige är ändå bara 1% i en Global indexfond.
Om du tittar historisk och tror på det då skulle man kunna välja 100% Sveriges index. Om vi ska gå efter historik :thinking::+1:

Varför får jag inte med hela texten i citat, fast jag markerar hela?

Tror jag stannar hos Avanza, tanken om Norden berörde ändå bara en liten del av min portfölj. Men tack för tipset!

Ja, du kanske har rätt. Kanske ska sluta krångla till det :blush:

2 gillningar

Helt rätt att inte krångla till det :+1::grin:

1 gillning

Helt rätt, varsågod :innocent::

https://signup.lysa.se/se?inviteId=QKhZmNLhTrC9EI8jnMPXbA

Ingen reklam här haha. :grin:

1 gillning

Säg det till vår allfader Jan, han är ju vandrande Lysa-reklampelare :joy_cat:

Funderar fortfarande på hur Skandia menar med 2%

Ja men Jan får rabbat på sitt förvaltning hos Lysa för att ha en sådan Lysa länk här på bloggen . Om jag själv hade egen blogg hade jag också haft en sådan länk och skrivit en del om Lysa för att få själv billigare avg hos Lysa. :joy::grin::+1:. Då hade LF Global indexnära varit dyr i avg med sina 0.22% haha. :+1:

Den kostar bara 0,25%, eller har jag missat något?