Menar inte avgiften, utan de två procenten av avkastningen som ska gå till ideell verksamhet. Titta på det jag skrev lite längre upp i tråden så förstår du hur jag tänker.
Ja det stämde, dåligt av Avanza och inte vara tydliga med det. Då kostar den ju 2,25% om du köper den hos Avanza. Riktigt dyrt, men om man vill skänka 2% av avkastningen till välgörande ändamål så är det ju fint, men kommer bli sjukt mycket förlorad avkastning på lång sikt…
Ja, om det är två procentenheter som avses. Är det 2% så blir det ju egentligen en mycket mindre siffra . Svårtolkat.
Såhär står det i fondfaktabladet: Två procent av fondens värde tillfaller årligen Skandia stiftelse Idéer för livet.
Eller 2,25 kan det aldrig bli iofs, eftersom det är 2% av avkastningen och inte av hela innehavet.
Det blir 2,25% eftersom du betalar 0,25% till Avanza löpande och 2% av fondens värde årligen till Skandia (oavsett om den går upp eller ner i värde)
Oj, ja i så fall blir det dyrt!
Hade inte läst i faktabladet…
Bättre att ägna sig åt välgörenhet på andra sätt, tycker jag…
Låt bli sådana fonder med sådana fina namn. 
. Hur har du kommit på den 
dyra fonden. Skön namn men lite väl dyr 2,25% i avg 
. Tänk hur många väljer den fonden utan att veta att den kostar över 2%! Det är därför de gömmer den avg och skriver med småbokstäver i fondfakta bladet.
Ja riktigt fult faktiskt, mailade Avanza att dom får fixa till det på deras sida. Är ju inte direkt tydligt på Skandias sida heller:
Det är ganska mycket som kan vara otydligt. De vet ändå att det är bara kunden som betalar för kallaset 
Ja, det kan man fråga sig
. Hittade den på Fondkollen, men jag ska nog inte hänga där mer
.
Min åsikt: Håll dig långt borta från fondkollen.se, har gjort en egen tråd om det tidigare.
Helt rätt. Att hänga på fel sidor och jämföra fonder kortsiktigt på fondkollen kommer du inte hitta många indexfonder som blir högst upp. 
. Det kan straffa sig långsiktigt. Riktigt dyrt 
Har redan slutat med det för ett tag sedan. Hänger här istället ![]()