Jag tycker om att analysera/jämföra fonder och har hittat en fond som har presterat väldigt bra men finns inte mycket skrivet om den på nätet.
Skandia Ideer För Livet. Fonden följer VINX Benchmark Cap Net eller man kan säga Norden som region.
0% avgift, men två procent av fondens värde tillfaller årligen stiftelsen Idéer för Livet, vilket innebär att fondens årliga avkastning minskar med motsvarande.
Dock om man jämför fonden med andra fonder med focus på Norden, verkar att Skandia Ideer För Livet har haft mycket bättre avkastning än de flesta även med de två procent årliga minskning på avkastning.
Visar dom totala avkastningen innan eller efter avgragna 2% per år?
Har du några tips hur kan man resonera
Försökte searcha på din hemsida om det har skrivits något om fonden, men som sagt väldigt få information ute på nätete om den.
Kan man inte köpta Skandia Ideer För Livet från Avanza?
Jag hittar fondfaktablad till både fonder på Skandias hemsida.
Skandia Ideer är en matarfond (fund of funds) till Skandia Norden. Enligt Skandias hemsida Skandia Ideer ger 18,48% medan Skandia Norden 19,39% 1 års avkastningen.
Skandia Ideer: 2% gåva till stiftelsen Idéer för livet lämnas årligen medan Skandia Norden
Skandia Norden: 2,0% uttagsavgift (när man köpa)+1,4% årlig avgift.
Du kan googla engelska “fund of funds” och ser nackdelar och fördelar till en matarfond.
Jag såg att Skandia ideer för livet är avgiftsfri numera.
Varför pratar man inte om denna fond? Den verkar bra i jämförelse med SEB sverige index, allabolag, Avanza Zero, osv lite mindre bra än spiltan investmentsbolag. De excluderar några bolag men det verkar vara som vanligt: vapen, fossil, …
Tack, det var inte så tydligt med de 2% till stiftelsen. Förstår dock inte hur kommer det sig att avkastningen verkar bra om de tar 2% vs typ Sverige Index?
14 September 2022 bytte de till Skandia Sverige Exponering som mottagarfond. Inte jätteöverraskande har Skandia Idéer För Livet gått 2% sämre än Skandia Sverige Exponering sen dess.