Swedbank Humanfond

Kollade över mina föräldrars sparande/pension och såg att min mamma månadssparar i Swedbank Humanfond. Jag hade aldrig hört talas om denna fond innan (Swedbank ska tydligen inte göra särskilt mycket reklam för denna fond längre).

Denna fond är en aktivt förvaltad med minst 90% i Sverige och max 10% i övriga Norden. Avgiften är dock 0%, utan istället går 2% av sparandet till en organisation som man själv väljer utifrån en lista med ansluta organisationer.

https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/fonder/hallbarhet-i-fonder/humanfond.html

Jag undrar om det är någon här som sparar i denna fond? Är väl ganska frånskilt från Rikatillsammans grundbultar med så breda indexfonder som möjligt, men tänker att
denna fond kanske är intressant för er som efterfrågar etiska fonder?

Då är det nog bättre att investera allt i en riktig global indexfond och sedan skänka 2% av värdet årligen till valfri välgörenhetsorganisation. Om man nu är intresserad av sådant.

Förstår inte poängen med den här produkten.

2 gillningar

Den kanske inte har någon förvaltningsavgift. Däremot så har den fortfarande transaktionsavgifter. 0,08% verkar de har relativt nyligen då det är den siffran Avanza visar.

Frågan är om Swedbank cashar in något på de transaktionsavgifterna eller var handeln går genom.

Tänker att det kanske är ytterligare en tröskel för vissa att ta sig över. Är smidigt när saker sker automatiskt. Men visst vill man maxa avkastningen så är det här inte rätt väg att gå.

Jag har heller inte lusläst deras policy för vilka köp fonden gör utan vet bara att min mamma valde den för att den inte stöder alkohol-, tobak-, vapenindustrin etc. Har också dålig koll på hur lätt det är att hitta indexfonder som också gör detta.

1 gillning

Ett tips är titta på Nordnets eller Avanzas fondlista, där man kan filtrera på ifrågasatta brancher. T.ex. klicka på denna länk där jag valt Sverigefonder (eftersom er Humanfond är mer eller mindre än Sverigefond) och exkluderat alla branscher förutom djurförsök (vilket är den enda “ifrågasatta” branschen som Humanfonden innehåller. Fonderna är sorterade på avgift. T.ex. kan du titta på Avanza Sverige, Swedbank Robur Access Sverige, Aktiespararna Topp Sverige Hållbar, Öhman Sverige Marknad Hållbar, och AMF Aktiefond Sverige. Alla dessa har en avgift under 0.50%.

2 gillningar

Tack för tipset. Vet dock inte hur mycket intresse min mamma har av att dels byta bank/leta upp andra fonder. I nuläget har jag inte heller energin att göra det åt henne och tänker att även om Humanfonden inte maxar avkastningen så är den good enough just nu.

Humanfonden framstår som en produkt inriktad mot mindre insatta kunder. Det betyder inte i sig att den skulle vara “dålig” men någon mer insatt skulle sannolikt välja något annat. Jag tror att Proethos fond är ett sådant alternativ. Den är hårt etiskt profilerad och har en förhållandevis låg avgift. Den har också gått ner en del på sistone.

Total avgift
0,32%

3 år
+11,50 %

Morningstars fondbetyg: **

1 gillning

Pillar in en graf där Swedbanks Robur Access global och Swedbank Humanfond jämförs de senaste tre åren. Erbjuds på samma bank.

Brinner man för att äga en artikel 9 fond, så slår väl fonden ett bankkonto. Men jag hade nog puffat för en artikel 8 fond, även de ESG, som Robur Access Global och lagt in ett par olika autogiron till passande ändamål.

Skillnaden i avkastning kan också göra skillnad om säg hälften av vinsten om x år doneras till bra organisationer och så får man troligen ändå mer i egen ficka.

1 gillning