Min sambo och jag vill börja spara pengar för barnen och vill investera i de mest hållbara fonderna som finns. Vi har ett konto hos Swedbank och har tänkt att fortsätta investera med dem, men frågan är om det är bättre att använda Avanza om de har mer att välja på?
Hej
Ett av problemen idag är att det inte finns en standard på vad hållbart innebär. Finns en del internationella institutioner som har skapat egna definitioner som ligger som grund till vissa nya index. En del av finansinstituten använder sig av dessa olika index. Därefter kan de själva göra justeringar i indexen för att få det att gå ihop med deras egna visioner/tankar kring vad hållbart är.
Vad jag försöker säga är att du kan spendera många dagar på att leta efter “bästa” men ändå inte veta om du hittat det eller inte. Tror du får nöja dig med “good enough” och ta något som låter bra när du läst på lite och kanske se över det kommande år för att se ifall man lyckats enas om en bra standard som du anser passar dig/er och eventuellt byta. Byta fonder inom en ISK och inom samma kategori är ju inte någon stor grej. Till exempel om du har Global Indexfond X Hållbar och byter till Global Indexfond Y Hållbar om två år så det inte som att du bytt din strategi då båda fonderna bör gå hyfsat lika.
På Swedbank kör jag med Swedbank Robur Access Global, den kör ESG och enligt dom själva så har de även vissa separata hållbarhetskriterier. Är den perfekt? Troligen inte, men i väntan på något bättre än ESG, så kör jag på den.
Den är billig, har haft väldigt lik utveckling mot LF global över lång tid och är smidig att köpa via Swedbankappen.
Vad jag vet så är nog Handelsbankens fonder mest hållbara. Dem kan du köpa på Avanza i alla fall (om frågan nu gäller globalfonder).
Annars verkar det enklare att sortera på Nordnet (man behöver inte logga in för att kolla detta) i deras fondlista:
De flesta av dessa (om inte till och med alla) går ju utmärkt att handla på Avanza om ni inte vill skaffa fler ISK/KF i annat institut än Swedbank och Avanza
Kom på, frågade Chat Gpt om råd. Fick följande svar.
” Här är de fem mest miljömässigt hållbara globala indexfonderna på Swedbank, rangordnade från billigast till dyrast baserat på förvaltningsavgiften:
Swedbank Robur Access Global
Avgift: 0,20%
Beskrivning: Denna fond investerar brett i globala aktier och exkluderar bolag med hög hållbarhetsrisk samt företag inom fossila bränslen, tobak och vapen【5†source】【7†source】.
Swedbank Robur Access Edge Global
Avgift: 0,30%
Beskrivning: Denna fond har en stark hållbarhetsprofil och exkluderar ytterligare företag baserat på hållbarhetskriterier utöver de som Access Global gör. Den fokuserar även på att ha en lägre koldioxidavtryck än sitt jämförelseindex【8†source】【6†source】.
Swedbank Robur Global Impact
Avgift: 0,40%
Beskrivning: Fonden investerar i företag som aktivt bidrar till att lösa globala utmaningar inom områden som ren energi, vattenhantering och hållbar matproduktion. Den är en aktivt förvaltad fond med fokus på hållbarhetsinriktade investeringar【6†source】.
Swedbank Robur Climate Impact
Avgift: 0,65%
Beskrivning: Denna fond riktar in sig på investeringar i företag som arbetar med att minska klimatpåverkan och främja en hållbar framtid. Den investerar i sektorer som förnybar energi och energieffektivitet【6†source】【9†source】.
Swedbank Robur Global High Dividend
Avgift: 0,75%
Beskrivning: Fonden fokuserar på företag som inte bara har hög utdelning utan också uppfyller höga hållbarhetsstandarder. Den investerar globalt med en diversifierad portfölj【9†source】.
Dessa fonder erbjuder olika hållbarhetsinriktningar och avgiftsnivåer, vilket ger investerare flera alternativ att välja mellan beroende på deras specifika hållbarhetsmål och avgiftskänslighet.”
Gäller Swedbanks utbud, kan kolla vad den säger om Avanza.
Här kommer en lista som Chat gpt tog fram från Avanza över fonder med miljöfokus.
”Här är en lista med fem av de mest miljövänliga globala indexfonderna på Avanza, rangordnade efter deras miljönytta utan hänsyn till avgift. Jag har inkluderat avgifterna för varje fond också.
Handelsbanken MSCI World Index Criteria:
Avgift: 0,20%
Fonden följer MSCI World ESG Leaders Index, vilket innebär att den investerar i företag med höga miljö-, sociala och bolagsstyrningsstandarder (ESG)【36†source】.
Denna fond investerar globalt i företag som bedöms ha bra hållbarhetsprestanda och exkluderar vissa sektorer som fossila bränslen och vapen【36†source】【37†source】.
Fonden fokuserar på hållbara investeringar genom att exkludera företag som inte uppfyller specifika hållbarhetskriterier och investerar istället i företag som är ledande inom hållbarhetsarbete【36†source】【38†source】.
Swedbank Robur Global Impact:
Avgift: 1,00%
Denna fond investerar i företag som bidrar positivt till FN:s hållbarhetsmål, med fokus på att göra mätbar positiv miljömässig och social påverkan【36†source】【37†source】.
Öhman Global Hållbar:
Avgift: 1,20%
Fonden investerar i bolag med hög hållbarhetsprestanda och exkluderar sektorer som har negativ påverkan på miljön, såsom fossila bränslen och tobak【36†source】【38†source】.
Dessa fonder har valts ut baserat på deras hållbarhetsprofiler och positiva klimatpåverkan. Avgifterna varierar, men fonderna fokuserar alla på att investera i företag med starka hållbarhetsstandarder och att exkludera sektorer med negativ miljöpåverkan.”
Men ta svaren med en nypa salt och läs på lite mer, innan val görs. Inte allt på internet är sant.