Hej Joakim!
Jag blir lite ledsen i ögat när jag läser hur Swedbank fortsätter att rådgiva sina kunder 2018.
Innan jag går på med stora motorsågen så vill jag poängtera att det kan ha framkommit information under mötet som gjort att de valt att placera pengarna enligt förslaget (vilket förvisso är högst otroligt, men jag reserverar mig). Å andra sidans å kan man, i princip, hantera vilken riskprofil som helst med billiga indexfonder (aktier och räntor).
Jag förutsätter att “tidshorisonten är lång” innebär mer 'än 10 år.
Så, vad har vi då? Swedbank har många bra och billiga indexfonder som man kan bygga bra portföljer med. Jag misstänker att pengarna redan är investerade på ett ISK-konto och då är det ingen större idé att sälja av och flytta till t.ex. Avanza (dubbel beskattning). Det går att flytta fonder mellan två institut om det är mellan två ISK-konton och fonden aktien finns hos båda, men jag har själv ingen erfarenhet av det så jag kan inte säga hur det går till eller vilka effekter det får.
Men, låt oss säga att vi nu vill ligga kvar hos Swedbank (jag värderar aldrig sådana val) och vi vill göra vad vi kan för bra avkastning framöver.
Jag själv sparar såhär (hos Avanza och via Länsförsäkringar som också tillhandahåller Swedbanks fonder):
70% Swedbank Robur Access USA, 0,20% i avgift
10% Swedbank Robur Access Europa, 0,20% i avgift
10% Swedbank Robur Access Asien, 0,20% i avgift
10% SEB Sverige Indexfond, 0,40% i avgift
Jag har förklaringar till varför jag valt min fördelning (betyder inte att de är rätt;-)).
Swedbanks Access-fonder (som alla är indexfonder) är bra och inget man ska vända ryggen, tvärtom!
Hade jag varit i samma sitts hade jag fördelat enligt ovan, men alternativet till det är 90% i Swedbankl Robur Access Global och 10% i Spiltan Räntefond Sverige. Båda dessa fonder går att köpa via Swedbank. Fördelning motsvarar den ENKLASTE av Globala Barnportföljen (90/10). Om det är mer än 10 år så är den utmärkt.
Swedbanks globala indexfond innehåller ca 60% USA, 20% Europa, 2-3% Asien, 1% Sverige, ca 8% Japan och resten “övriga” världen.
Med dessa två fonder kan man justera risken/avkastningen enkel genom att bara ändra till t.ex 70% global och 30% ränta.
Hoppas nu du fått lite mer input.
Tveka inte att fråga igen, det är därför vi finns här - för att hjälpa!
/Fredrik