Nybörjare som vill råda sin mor

Hej
Tack för insläpp i detta trevliga forum. Jag har för några månader sedan passerat 40-årsstrecket och äntligen tagit tag i min ekonomi. Läst på i forumet, ändrat PPM-fonder, tjänstepensionen, och det privata sparandet. Öppnat ISK på Avanza och på Lysa. Det här är ju superkul!
Vill nu hjälpa min mamma med sparandet (investeringar). Hon är 70-plussare och har ärvt en fond, Swedbank Robur All Komplett, med hög förvaltningsavgift (1,25). Värde ca 270 000 kr, anskaffningsvärde 70 000 kr. Hon har ca 700 000 kr på ett “sparkonto” (tyvärr utan sparränta), och kan tänka sig att även fortsättningsvis fondspara en del. Jag tänker att hon bör sälja allt hon har i fonden All Komplett (som inte ligger i ett ISK) och öppna ett ISK på tex Avanza enligt globala barnportföljen (dock utan räntefonder eller guld, dvs endast aktiefonderna). Då hon har rätt mycket kontanter på sparkonto tänker jag att det inte är helt fel att endast ha aktiefonder i ISKt. Kanske 200 000 kr i fondsparande, som är långsiktigt. Vad säger ni visa människor på forumet? Hjälper eller stjälper jag mamma?
Förstår att hon får skatta 30 % på vinsten kommande år, men det är väl ingen nackdel att sälja hela fonden på en gång?

Hej Elisabet,

Den största frågan som dyker upp för mig är vad hon ska ha pengarna till?
Ska hon själv konsumera dom eller är det pengar för ett framtida arv?

Eftersom tidshorisonten på sparandet får vara ledstjärnan till hur mycket risk hon bör ta så är detta väldigt relevant i denna frågan, är det så att pengarna ska vara till ett framtida arv så finns det ingen anledning att inte ta hög risk med pengarna och implementera någon typ av långsiktigt portfölj (t.ex Globala Barnportföljen som du redan är inne på).

Däremot om hon själv vill konsumera pengarna så är just den portföljen en med en väldigt hög risk då en tidshorisont på minst 10 år är att föredra.

Så det första ni får bena ut är vad pengarna egentligen ska vara till.

Sedan för att veta om hon bör sälja sitt innehav i Swedbank Robur All Komplett så kan ni använda Jans kalkylator om “Behåll AF-depå eller byt till ISK”.

Hoppas detta hjälper er något! :slight_smile:

Personligen hade jag låtit allt vara. Hennes pengar och de där 700K + fonderna kan hon leva gott på. Finns ingen anledning att gå in och peta på det.

Tänk om det går dåligt på börsen och värdet dyker? Du vill inte att hon ska minnas det här.

1 gillning

Tack för svar så här på lördagskvällen! Fonden hon har idag har en förvaltningsavgift på 1,25 %. Rätt hög avgift tänker jag.
Bör det inte vara bättre att i alla fall byta till en passivt förvaltad global indexfond, istället för att ha kvar “All komplett”? Eller, skattar man vid byten om innehavet inte ligger i ett ISK?
Det är ett långsiktigt sparande/arv.

Just den fonden har i genomsnitt slagit sitt index med ca 3,5%/år efter avgifter i genomsnitt. Så har varit en god affär för din mor. Men med det sagt betyder det inte att den kommer göra det i framtiden.

Välkommen hit! :slight_smile:

Precis, om det är på en depå så skattar man 30% på vinsten. Kolla länken i @Robin s inlägg ovan för att se om det är smart att flytta. Ofta är det värt det men beror på vinstskatt etc.

Tycker att din mamma bör sätta sina cash på ett konto med ränta åtminstone - kolla länken nedan - där hon kan få 0.6-0.85% ränta rörligt och 1-1.5% om hon vill binda på 1-3 år.

https://www.compricer.se/sparande/?gclid=Cj0KCQiA-aGCBhCwARIsAHDl5x-FouWLkDM54dzEJprGbeMfaSsBjlOmzvUf6-i0juWt0XJotaHOiuYaAr7mEALw_wcB

Själv har jag bra erfarenhet av SVEA, Hoist, Avida och Collector.
Man kan även får 0.6% på Avanza Sparkonto+ om du vill samla det på ett ställe.

Om din mor ska satsa pengar på Global portföljen så är det som andra skrev - det ska vara på minst 10 år - så det kan i så fall mest vara lämpligt för ev pengar som ska gå i arv.

Tycker du/ni ska kolla in 4 hinkars principen för att bestämma vad som behövs i Buffert och vad som ska investeras.

Lycka till :grinning::+1:

Hej!
Min mamma var i samma situation, fast med en sverigefond som var enkel att hitta billigare alternativ till (Avanza zero).
Bäst av skatteskäl vore att invänta en börsras och sälja då för att minimera vinstskatten men det kanske man väntar förgäves för. Så sälj allt och flytta pengarna till ISK eller hälften åt gången om man är rädd för att börsen ska sticka iväg de dagarna det tar att återinvestera. Hon kanske måste behålla en del kontant för all skatt som ska betalas. Troligen måste du hjälpa henne med deklarationen också.
När det är gjort kan ni fundera på ev byta investeringar riktning till andra typer av fonder.
Jag förutsätter att ni hittar fonder utan insättningsavgift.