Placera pengar åt min mor

Hej på er :smile:

Jag har blivit ombedd av min mor att placera hennes pengar på börsen då jag själv börjat göra det.

Min fråga följer. Exakt i vad hade ni placerat dom fonder eller aktier?

Jag tänker själv kanske Länsförsäkringar global? Eller har ni några bättre tips för mig.

Det handlar om ca 100k

Tack på förhand.

Välkommen till forumet! :smiley:

Hur gammal är din mor och när vill hon använda pengarna? Det är ganska stor skillnad om hon är 40 eller 60 och det ska användas till att gå i pension några år tidigare.

3 gillningar

Tack snälla! :folded_hands:

Hon är 50, tanken för henne är nog att ta ut dom när hon går I pension.

1 gillning

Dåså, är det inte pengar hon behöver tidigare och hon kan låta bli pengarna under de ungefär 15-20 åren, då tycker jag ditt fondval låter toppen. :smiley: :+1:

Rent matematiskt borde det kunna bli 200k på tio år eller närmare 400k på tjugo år, men det är ju inte garanterat. Ska hon nyspara också kan det såklart bli mer.

4 gillningar

Lysa är bästa alternativet skulle jag säga.

4 gillningar

Tack så mycket för ditt svar :folded_hands: :grinning_face:

Tack, ska kolla in det. Har själv på avanza. :grinning_face:

Tror detta är bäst. Men framförallt, hjälp henne förstå vad lysa handlar om så att hon inte blir rädd och tar ut allt vid en nedgång och sen blir arg på dig. Och var överens om att hon ska bestämma att göra det och inte att bara du bestämmer allt åt henne.

1 gillning

Ditt fondval låter bra, sen beror det kanske på vilken bank eller plattform hon kommer använda.

Enklast är troligen lägga pengarna i en ISK i sin egen bank och sen välja den bankens billiga, breda, globala indexfond.

Finns guide här och hos Småspararpodden om vilka fonder som är bra på respektive bank.

2 gillningar

Tack för kloka råd :folded_hands:

Jag själv har avanza, jag tänkte lite att hon ska få öppna ett eget konto där alt att jag har dom hos mig

Skaffa ett eget konto åt henne. Det kan bli knasigt annars.

2 gillningar

Vilken bank har hon nu?

Nordea, det tråkiga är att hon bara låtit pengarna ligga på ett vanligt konto i många år. :confused:

jag har personligen blivit lite emot att ha pengar hos bankerna generellt pga allt strul med dom ( låna, kundservice osv)

Förstår vad du menar.

Dock vill jag påpeka att Nordea har ett bra utbud av fonder inklusive den du nämner. Dock kräver det att man söker efter den i inloggat läge.

Om det underlättar så behöver din mor inte byta bank för att köpa fonden.

3 gillningar
1 gillning

Skattemässigt är det bättre att hon har dom på eget isk då första 150k är skattefritt och 300k efter nyår.

3 gillningar

Ok. Då är hennes horisont sparande i ca 25-30 år.
En bra sak att ha i åtanke är att nuvarande regler är sådana att majoriteten av svenskar med normala löner inte enkelt kan förgylla sin vardag nämnvärt som pensionärer genom att spara..
Låter jättekonstigt men det beror på att majoriteten får olika behovsprövade tillskott till sin pension som reduceras proportionellt om man har privat sparande över 100.000 SEK.
Går säkert att räkna på mer exakt men en skattning är att första 1 miljonen sparande (minst) inte gör nämnvärd nytta för väldigt många efter normal pensionsålder.
Däremot kan sparpengarna användas utan problem till att dra ner på arbete mycket eller lite innan ordinarie pensionsålder eller kanske till att köpa trevligt dyrare boende närmare centrum etc för att spara in på behov av bil eller andra transporter. Boendet där man är skriven räknas inte som förmögenhet.

Det är så det ser ut idag. Vem vet hur reglerna ser ut om 25-30 år? Eller om bostadsbidrag än finns då.

Värt att ta ställning till.

Att ha ett frihetskapital som pensionär har många fördelar, även delen som inte är låst i boendet.

1 gillning