Hjälp pensionär att investera

Hej! Behöver lite hjälp för att vägleda min mamma hur hon bör investera lite pengar.

Hon är 69 år och har runt 300.000 att investera, hon vet inte direkt när hon kommer vilja använda dom, sparhorisont vet hon inte riktigt själv, men vill inte ha dom på sparkonto, och har ingen direkt tanke när hon vill använda dom, men troligtvis en del av dem inom 10 år i alla fall?

Hon fick någon placering/fond på banken med typ 2.5% avgift så det känns som att det borde gå att hitta något bättre.

Jag vet ju att man inte ska ha 100% aktier när man börjar närma sig pension/ålderns höst och kanske vill ta ut, jag har själv ingen erfarenhet av typ fondrobot.

Vad skulle ni rekommendera i det här fallet? Finns det någon typ av fondrobot som aktivt viktar om gradvis i typ 10 år eller nåt?

Tack för hjälpen!

Jobbar fortfarande deltid, och andra i hushållet drar in kosing också, så det finns över.

1 gillning

Hade nog behållt 100000 som buffert och placerat dom andra i global billig indexfond

1 gillning

Leta upp en motsvarande men billigare fond och följ annars rådet.

Själv är jag inte så mycket för dessa standard-”reglerna”. Behöver pengarna växa så behöver man ta en risk. Om de inte behöver växa så är det en avvägning mellan hur negativt är det om de ökar kontra hur positivt är det om de växer. Räcker pengarna och allt annat är en smärre guldkant så kanske man inte vill riska alls.

Tack för svaren! Era antaganden är korrekta. Jag vill bara undvika att vara alltför specifik med familjen!

Billiga fonder har jag bra koll på, tänkte mest att det kanske vore en ide om det fanns fondrobotar som succesivt viktar om till mer “säkra” grejer ju längre tiden går, såsom räntepapper etc.

Men det kanske är lite för krångligt, och kanske man bara ska köra på lite fonder?

Sparkonto med så bra ränta som möjligt på ett konto som inte är låst.

Avanza Autopension eller Avanza Auto kanske kan vara något?