Min mamma fick för ~2 år sedan ett större arv på ~6 miljoner kronor.
Hon har tidigare följt sin banks råd med att köpa ett antal av deras egna fonder via ett ISK konto (Handelsbanken). Fördelningen idag är då cirka:
Placering
Summa (sek)
Avgift (%)
Sparkonto
1 030 000
0
Handelsbanken Prime Opportunity
2 375 000
0,8
Handelsbanken Prime Potential
1 735 000
0,83
Handelsbanken Prime Balanced
910 000
0,83
Med tanke på de höga avgifterna, samt att hon är i en övrigt bekväm ekonomisk situation (Ytterligare sparpengar, stabil anställning och helt avbetalad bostad) har vi haft diskussioner om att placera pengarna lite mer förmånligt, enligt nedan förslag på ISK.
Placering
Summa (sek)
Avgift (%)
Sparkonto
50 000
0
DNB Global Indeks S
6 260 000
0,21
Vill mest bolla tanken så jag inte har missat något med detta, eller om det finns sundare alternativ.
Får man fråga vad syftet är med 50 000 på sparkonto om hon nu har en stabil ekonomi annars? Jag tycker ni gör helt rätt i att försöka byta bort dyra fonder som banken rekommenderar!
Kikade på utvecklingen och det är väl inte totalt kaos med fonderna som nämns. Att placera pengar åt förälder är bara bra om det går uppåt. Går det åt fel håll så kommer du få skulden. Jag ser, gör det inte. Du kan placera om pengarna den dagen du har kontroll på pengarna.
Hennes tanke att eventuellt ta lite småpengar därifrån till någon resa, men annars låta det ligga i minst 10 år, men även efter det kommer det nog tas mindre summor succesivt.
Jag hade haft mer på sparkonton, man vet aldrig vad som dyker upp i livet. Troligen hade jag satt 1M i olika fasträntekonton med olika löptid och sedan några olika globala indexfonder/fondrobot med ca 1M i varje.
Alltid när jag läser den här typen av trådar; där en ung vuxen har total insyn i förälders ekonomi och söker synpunkter på densamma, blir jag så sorgsen. Vad är det som gör att man tar sig friheten att vilja optimera? Är det rädslan för att arvet ska påverkas negativt om föräldern själv bestämmer över sitt kapital? Jag är ”föräldern” - kvinna, 60, med 3 barn som samtliga är unga vuxna. De har ingen insyn i min ekonomi och inte jag i deras. De märker att jag har en stabil ekonomi eftersom jag regelbundet bjuder dem på resor/upplevelser (trots att de själva är välutbildade med goda inkomster). Jag ger hellre med varm hand än med kall… Om de frågar mig om råd så får de det (har rekommenderat RT), men inte oombedda. Och de har fått boken Mer pengar för pengarna” i julklapp.
Jag skulle verkligen bli förvånad, och besviken, om någon av dem skrev ett sådant här inlägg. (Sen har jag långt ifrån de summor som detta handlar om, men man behöver olika mycket för att känna att man har tillräckligt).
Din Mamma är alltså runt 55. Sammanhanget visar rimligen att om hon vill skulle hon kunna sluta flertal år innan riktåldern eller ta månadslånga extra ledigheter eller dra ner till säg deltidstjänst i närtid.
Jag kan av egen erfarenhet rekommendera extra ledigheter och säg 4 dagarsveckor som väldigt trevlig variant efter 60.
Intressant fråga är vad hon sparar till ? .
Vi valde att hjälpa våra barn att ha råd att köpa större boende när dom behövde
det. Ofta lämpligt när barnen är 30-35 kanske. Dvs när dom har små barn och dom arbetar klart mindre än 2 X 100% i flertal år.
OM hon optimerar för er barns arv om säg 30+ år eller om hon optimerar för sitt eget spenderande från säg 60 till 80 års ålder. => 100% billiga lämpliga indexfonder nu och dra ner risk med tiden när spenderandet börjar.
Vilken ignorant respons. Alla föräldrar sitter inte på Rikatillsammans och har koll på ekonomin, utan känner sig utnyttjade av sin okunskap när banken plockar ~6tkr i olika avgifter per månad.
Hon har redan gott ner i timmar vilket hon uppskattar, men vill fortsätta vara sysselsatt än så länge. Vi utgår ifrån att hon optimerar för sin pension.
Vad är poängen med att ha mer på sparkonto?
Pengarna i en index kan förvisso minska kraftigt men 6 miljoner kommer inte gå till 0, så om hon någonsin behöver pengar är det väll bara att sälja av lite och så har hon det på konton inom någon arbetsdag.
Förstår oron av detta, men tror inte det är ett problem med min förälder, tänker också att pengarna ligger redan i indexnära fonder så skillnaden på så sätt inte inte stora.
Och ja, det är hon som velat ha rådgivning efter hon märkt de stora avgifterna hon fått efter sin initiala placering som hennes vanliga bank rekommenderade.
Du kan ju också använda det som lite utbildning och då kommer tipset från Jan och inte direkt från dig (reducera risken att du får “skulden” om börsen går ner).
Med de förutsättningarna du berättar så hade jag också rekommenderat en bred billig globalfond.
Det är viktigt att hon förstår att det inte är ett råd för maximal avkastning utan bäst avkastning i förhållande till risk. Det kommer att vara fonder/aktier som går bättre. Globalfonden kommer inte vara med på någon lista ”årets bästa fonder” . Vi vet bara inte vilka som vinner. Statiskt vinner globalfonden över 80-90% av övriga fonder.
Det absolut viktigaste är att hon sitter still i båten när det blåser. Det kan inte nog betonas. Gå inte på några dåliga råd om att sälja i nergång och köpa i uppgång.
Prata med din mor så att hon känner sig bekväm och trygg. Kostar det nattsömnen är det inte värt det.
Hej!
Intressant, inte hört tala om dem innan. Vad anser folk allmänt om att handla där istället för på mer etablerade plattformar som t.ex. Avanza?
En billigare avgift är ju superbra, men kommer inte vilja krångla med all behöva flytta fram och tillbaka mellan olika aktörer framöver för att jaga 0,0x% avgift. Tror föräldern mår bäst av att det ligger stabilt stilla någonstans.