Jag började på börsen som 18 åring och fattade tycke för det ganska snabbt!
Idag är jag 21 år och har investerat nästintill varje månad sen jag var 19.
Vid årsskiftet började jag hjälpa min mamma att investera på börsen. Vi har en 10års plan där syftet är att hon ska få lite extra till pensionen.
Vi investerar 1250kr varje månad till henne och har gjort en 60/40 portfölj. 500kr: Avanza global, 250kr SEB Sverige indexnära A, 250kr Avanza Ränta kort och 250kr AMF räntefond lång.
Spontant låter det kanske som mycket räntor för en 10 års period. Men det handlar främst om att ifall det blir för mycket svängningar så kommer hon inte känna sig bekväm med att fortsätta.
Igår när vi pratade så sa jag till henne att på en 10 års period är det inte konstigt ifall börsen backar 10-20 eller 30%. Då fick hon kalla fötter och sa men nej då skulle jag sluta direkt.
Hur tar jag den konversationen och förklarar på lättaste sätt att det är just då hon kan tjäna de stora pengarna?
Allt flyter ju på nu när börsen har haft en uppåtgående trend.
Kan man inte sitta still i båten och börsen är ju en plats där man långsiktig om man är indexsparare. Då sover man inte gott om nätterna och då får man helt enkelt inte ta del av frukterna. Det är en läxa som man behöver lära sig, det flesta gör ju inte det och de kommer inte få det bättre.
Svaret på din fråga är att du inte låter din mamma kolla på kontot. För det är därför de flesta människor som inte kollar blir de som lyckas bäst när de sparar i indexfonder =)
Leta upp ett diagram över dow jones sedan 1900-talets start där alla krascher, krig och annat elände är markerat. Då ser man att tiden är ens vän och hittils har alla nedgångar stora som små tagits över av större uppgångar och nya rekord.
Det extra intressanta med kurvan över börsens utveckling över lång tid (10+ år oftast) är att kurvan är nervös kortsiktigt uppåt och nedåt men den följer sett över lång tid en i genomsnitt stadigt växande kurva. I USA och i Sverige har den kurvan i genomsnitt gått uppåt ca 6 % med inflationen avdragen.
Det lite extra intressanta är att kurvan INTE typiskt går ner och sen börjar stiga från den lägre nivån som nytt startläge. Istället följs en kraftig nedgång typsikt av en hyfsat snabb uppgång till ursprunglig kurva.
Nån tänkare sa att man kan tänka på dessa i genomsnitt stabila långsiktiga uppgångar som effekten av alla företag och deras medarbetare i hela världen som år ut och år in jobbar på att vidareutveckla sina företag och sina produkter. Det normala för sunda bra företag är att dom över tid växer i vinst och omsättning.
Det finns goda skäl att vara kvar i aktiemarknaden om man har rimlig tidshorisont och inte är expert på riktigt. Tajma rätt lyckas man sällan med.
Nuvarande ränteandel är lite hög nu tycker jag. Kanske ändå lämplig för just din mammas sätt att tänka.
En trist sak är att för majoriteten normalinkomsttagare är det inte lätt att förgylla sin ekonomi efter riktåldern. Orsaken är att sparande räknas som förmögenhet över 100.000 Sek och sänker de behovsprövade tillägg som stor andel pensionärer får. Kan vara bra at tänka igenom. Tyvärr vet ingen hur reglerna ser ut om 10 år (men en killgissning är kanske att same same är best bet). Nu kommer hens mamma att spara ihop kanske 200.000 Sek vilket inte är olämpligt.
Jag brukar säga lite tillspetsat att den första ihopsparade ISK miljonen (minst) ser du inget av om du avsåg förgylla ditt liv efter riktåldern. Bara det behovsprövade bostadstillägget kan uppgå till totalt >1,5 MSek skattefritt under ett normal liv som pensionär
En aspekt att beakta är att oinvesterade pengar byter investeringsrisk med tillhörande svängningar mot risken att tappa framtida köpkraft på grund av inflation. Man kan labba med räknare för att visualisera hur pengar har tappat sin köpkraft historiskt. Det finns till exempel en räknare på Ekonomifakta.
Värt att komma ihåg är också att din mamma har en 60/40-portfölj. Det gör att en nedgång på aktiemarknaden sannolikt blir betydligt lindrigare för hennes portfölj jämfört 100% aktier.
Det finns ett avsnitt om risk på RT som kan ge ytterligare tips i frågan.
En liknelse som jag hört och gillar är att man ska tänka sig att börsvärdet är som en jojo. Det går upp och det går ner. Men barnet som leker med jojon går samtidigt uppför en kulle. Det innebär att jojons rörelser upp och ner är små och obetydliga jämfört med hur barnets promenad uppför killen förändrar jojons position.
Eller så sätter hon en gräns. Går det ner tex 7% så säljer hon och avvaktar tills det vänt och gått upp 4% igen. Det kan vara svårt att tajma men då har hon fattat ett medvetet beslut, och det är inte hela världen att missa en del av en uppgång.
Är man orolig för just detta, så går det sälja av allt och köpa fysiskt guld innan man pensionerar sig. Idag räknas inte fysiskt guld som finansiella tillgångar.
Sen är 100k kr gränsen där kapital börjar tas i beaktning, men även högre summor kan ändå tillåta bostadstillägg, men det beror dels på boendekostnaden och ens inkomst i övrigt. Tillägget fasas ner varefter kapitalet ökar.
Sen vet ingen hur trygghetssystemen ser ut om x år. Det är därför jag hellre pensionssparar än räknar med tillägg, som kanske ser helt annorlunda ut om 25-30 år.
Förlåt, men det där är väl ändå ett uselt beslut med tanke på att återhämtningarna ofta kommer med ett ryck? Då är hon med på resan ner varje gång och förlorar stora delar av rekylen.
Till TS säger jag att prata lite om fördelning och risk och vad det faktiskt betyder. Om hon inte är med på riskerna och inte vill vara investerad är det hennes beslut och hon är knappast unik att ha den tanken bland de flesta andra svenskar.
p.s. Nu killgissar jag utifrån ditt alias @Milan_Popovic , men det låter som att ni har en bakgrund i ett land där det inte varit så stabilt ekonomiskt genom historien. Stämmer detta får du inte glömma att din mamma kanske har helt andra kopplingar till svårigheter och brist än du. Om inte direkt, så genom äldre släktingar.
Du har helt rätt i det du säger, men nej morsan e född och uppvuxen i Sverige .
Men tipsen ni ger är väldigt bra, jag har dock ett litet trick. Att när jag ser att hennes fonder går bra då öppnar jag appen och säger något i stilen med: Wallenberg bjöd på en lunch idag.
Sätt att man kan ge fullmakt över sin portfölj till någon annan. Det kanske vore smart ifall hon skrev över den på mig. Sen så raderar jag appen från hennes telefon.. Då blir det ju ruggigt svårt att göra ändringar:)