Går ju köpa konst annars. Men som sagt, det är en kombination av pensionen, bostadsutgifterna och ens kapital som tas med i beräkningen.
Att undvika att spara för att kanske kunna plocka ut bostadstillägg gör att man missar alla fördelar med ett eget kapital.
Att få till ett månadssparande, lära sig lite om bra investerande är en ego boost som alla bör kunna och ta del av.
Ekonomiskt självförtroende är en guldgruva. Så hoppas TS främst lär sin mamma grunderna kring investerande och privatekonomi, så hon kan få känna det med.
Fattar att ni tänkte med glimten i ögat men precis, på Internet riskerar man att det skrivna ordet läses utan det. Och jag har en regel att jag inte låter grejer som kan tolkas som att det bidrar till kvinnoförakt gå oemotsagt…
Om din mamma ragera så so jon gjort på bara tanken att börsen kan gå ner 30% på kort tid, hur stor är sannolikheten att hon kommer ta ut allt när det verkligen sker (om du nu kan övertyga henne att fortsätta)?
Jag känner alltför många som har hittat ett nytt intresse, och det är att investera på börsen, och efter en större nedgång är intresset borta, och man säljer till förlust.
Det finns hel enkelt alternativ som är värre än att gå ur nu. Fråga din mamma hur stor sndel av hennes sparande hon är beredd att riskera på aktiefonder, och använd sakliga argument som passar in för er (en del av de andra inläggen ovan fungerar säkert).
Om du lyckas övertyga henne att ni kanske skall öka andelen aktiefonder efter en krasch då det finns en större uppsida, så är det iaf större sannolikhet att hpn inte säljer allt efter nedgången.
Tror dock din mamma har väldigt mycket mer i aktiefonder än hon själv vet via pensionssystemet. Har ni titta på vad som finns i minpension.se?
Är det din enda invändning mot vänlig kritik? Min erfarenhet är att man visst kan få ett ryck, speciellt med tanke på att köp och sälj av en fond är långsammare än andra instrument.
Med samma logik kommer inte dippen så snabbt heller, så min kritik kvarstår. Men det är också okej att inte vara överens. Rådet tycker jag dock fortfarande är dåligt.
Jag förstår inte din fråga “om det är min enda invändning”. Du svarade på mitt inlägg med att man missar ryck, jag svarar att fonder inte brukar rycka. Vad mer ska jag svara på, som du inte ens adresserat?
Att det är ett dåligt val, att det är svårtajmat och att det talar emot allt vad forskning och historik säger om hur det fungerar i praktiken?
Jag la också till bättre förslag att hantera det med. Men vi kan lämpligen släppa det där, för jag är inte ute efter att starta något tjafs. Jag vill bara att TS ska få bra råd.
Att det är svårtajmat skrev jag alltså redan i min första post: “Det kan vara svårt att tajma men då har hon fattat ett medvetet beslut, och det är inte hela världen att missa en del av en uppgång.” Jag ser inget behov av att upprepa det. Att det talar emot all forskning var inget du kommenterade så jag svarade självklart inte på det. Och dina övriga kommentarer var tips riktade till TS, inte till mig. Dem adresserade jag inte för jag har inget behov av att tjafsa emot tips andra ger.
Fast i detta sammanhang är det hela världen. Missar du de 10 bästa dagarna, vilka nästan alltid sker snabbt i återhämtning, så halverar du din avkastning. Du menar att fonder inte ’rycker’, vad det nu betyder (jag tänker bara på finska rycket men det kanske säger mer om mig än dig), men det är också en inbyggd tröghet i köp och sälj. Detta gör att en försäljning som triggas av en nedgång kanske inte går igenom förrän 3 dagar senare när det fallit ännu mer. Och samma sak på uppsidan. Det är alltså högst olämpligt att försöka tajma på något sätt styrt av marknadens kortsiktiga rörelser via fonder.
Om man ändå anser att man kan leva med denna kraftigt minskade avkastning genom pill, då finns det ju andra tillgångsslag som kan avkasta bättre och mer stabilt utan detta pill och stress som jag tror TS mamma är begränsat intresserad av.
Det verkar överlag som att många underskattar hur ointresserade eller oförstående en del är till börsen. Min mamma är i princip som din TS, och logiska argument biter inte. Det finns inte heller något intresse av att lägga ner ens en timme på att försöka lära sig utan då får det hellre vara. Alltså är inte lösningen komplicerade regelbaserade system utan något som kan funka är att försöka avdramatisera det hela, låta det gå på auto-pilot, och inte titta så ofta. Kanske kan ni titta på det någon gång om året, väl valda tillfällen av dig när börsen gått stabilt?
Ja, avkastningen blir sämre om man kliver ur och pausar ett tag. Men TS mamma skulle alltså sluta spara helt och hållet. Vad tror du ger sämst avkastning, att sluta helt eller att pausa vid en kraftig nedgång?
Det finns en typ av risk som jag alltid tycker är dålig, och det är att ta risk med andras pengar, särskilt familjens eller vänners pemgar.
Din mamma verkar dessutom vara ganska försiktigt inställd till risk och inte särskilt mottaglig för argument om/för börsen. Tänk om börsen utvecklas svagt de närmaste tio åren. Då finns det en uppenbar risk att det skapar dålig stämning på familjemiddagarna.
Argumentera gärna för ett långsiktigt sparande på börsen, men låt henne själv fatta alla beslut och även sköta det praktiskt. Om hon inte själv tar initiativ förstås, men som jag tolkar dig är det du som driver på för att hon ska spara på börsen. I din situation skulle jag backa undan.
Problemet är antagandet att man kan reducera sin risk på börsen genom att kliva av nedgångar tidigt. Börsen har inget minne av om den gick ner eller upp dessförinnan. Risken för ras är inte nödvändigtvis lägre bara för att den precis har studsat upp från ett fall.
Det kan lika gärna bli så att man säljer och köper toppar och bottnar fram och tillbaka. Det är faktiskt mest sannolikt.
Jag kan bara se att han skrev att återhämtningar brukar komma med ett ryck, vilket är en beskrivning av beteendet som är lätt att förstå. Att en fond ’rycker’ är långt ifrån lika tydligt. Men det är inte vad tråden handlar om så jag släpper det nu.
Gällande kärnfrågan så handlar det väl inte om att antingen vara fullinvesterad på börsen och hoppa ur/in efter godtyckliga regler eller inte spara alls? Det finns ju många andra sätt att spara på som inte kräver massa handpåläggning som jag återupprepar att TS mor med största sannolikhet inte är särskild intresserad av. Faktum är att följer man dina regler så kan man mycket väl sluta på sämre utveckling än att bara spara på ett sparkonto.