Sälja fond för att sedan köpa igen senare

Hej,

Jag har haft fonden Avanza Global nu i 3 månader och den har ökat hela 14% på denna korta tid.

Man börjar bli lite rädd att det snart kommer en korrigering då börserna i USA har gått upp så pass mycket och relativt snabbt dessutom.
Skulle ni rekommendera att man säljer och köper igen efter några månader?

Nej. Krasst, vad föranleder dig till att misstänka att du har en förmåga att värdera hela världens börs som gör att du kan se en annalkande nedgång utan att alla andra aktörer har gjort det.

Det som kan hända är

1. Det fortsätter uppåt efter att du sålt. När ångrar du dig och köper in dig dyrare igen?
  2. Det går ner efter att du sålt. När vet du att det slutat gå ner och att du ska köpa igen?
  3. Om du köpt in dig igen efter att det har varit nere och vänt, säljer du av igen när du når nivån vi är på nu (du tycker ju denna nivå är för hög nu så då borde du ju tycka samma om 6 månader)?
12 gillningar

Förutsatt att pengarna du har investerade är på flera års sikt så sitt still i båten. Fortsätt månadsspara i fonden. Känns det jobbigt så låt bli att logga in.

4 gillningar

Starta ett månadssparande och håll still i båten. En undersökning på avanza visar att månadssparande ger nästan dubbel ränta än klump summa. Kan intyga det stämmer eftersom jag själv snittar runt 10% i snart 20 år istället för de traditionella 4% fire eller börsens nya 7% i snitt

3 gillningar

Vilka är dina kriterier för att sälja respektive köpa ?

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Nej.

Bara nej.

Sa jag nej? Om inte så: Nej.

:slight_smile:

16 gillningar

Har din sparhorisont minskat drastiskt?

Tänkte att man köper igen efter/om den går ner några procent. Men jag förstår att det inte är det smartaste att försöka tajma börsen. Så jag får nog sitta still i båten :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Därför det är bra och månadsspara. Små rörelser kan man ej tajma. Men när de stora händer som covid eller 2007. Går börsen ner rätt så rejält. Något snabb återhämtning. Men kan ändå tar 6 månader till över ett år innan det kommer upp till samma innan fallet. Med månadssparande kan jämnt läge före fall bli plus 3-6% istället istället för noll vinst

Det räckte inte på långa vägar vid börsfallet efter milleniebubblan.

3 gillningar

Kan du länka till undersökningen? Detta går ju spikrakt emot rekommendationen här att sätta in allt på en gång istället för att sätta in månadsvis :wink:

2 gillningar

Nu jämför du :apple: med :pear:

Men 4%-regeln pratas det ju nog om på annat håll, så vill man studera varför det är 4% så kan man läsa det där. Det är inte ett mått på avkastningen.

Starka trender brukar hålla i sig en tid. Globala fonder vänder inte på ett korvöre såvida det inte blir global epidemi eller världskrig.
Psykologiskt kan det ta emot att köpa fondandelar som hela tiden blir dyrare. Men rent logiskt så köper du in dig i en redan bekräftad uppåtgående trend, med rabatt. Det är det säkraste formen av investeringen. När utvecklingen har stannat av i ett par månader kan man fundera på om man ska ta hem vinsterna eller ligga kvar. Men så länge trenden är stark är det bara att åka med.

1 gillning

Längesen jag läste det. Var på startsidan när man loggade in.

De och jag sa ej att man ej ska lägga in klump summa. Lägg märke till att jag sa nästan dubbel ränta. Inte dubbel avkastning. Avkastning blir inte dubbel. Men klart bättre än och ej månadsspara

Precis. Tog “över ett år” :wink::joy:

Ingen jämförelse. Bara påpekade att med månadssparande och de fonder jag kört med har det än så länge i 20 år gått bättre en 4% per år eller när avanza osv sa att börsen nu snittar 7%.

Var ej menat som ett råd att ej köra 4% principen.

Dumt att dra in FIRE i kommentaren då. :wink:

Jämföra kan man alltid göra, sedan tillkommer ju riskjustering etc. Men grattis till bra avkastning! :clinking_glasses:

Min ligger också på brutalfina siffror. I uttagsfasen blir det dock andra bullar.

Auto correct :joy:

Samma här. Sista 9 åren har jag haft nästan 20.
Men om jag skulle göra fire blir det 4 eller max 7% beroende på hur 7% går i min test portfölj på lysa.

Även med 4%. 6% ökning av värdet blir ju 6% på de 4% också. Win win :slightly_smiling_face:

Du jämför hel olika saker. Det har varit party på börsen i många många år nu med generellt fina globaluppgångar. Över tid, då talar vi ninst 20-30 år, kommer även dina investeringar sannolikt ha avkastat kanske 6-7% i snitt.
Jag själv har en lägre önskan om avkastning, läs risk, så jag siktar på 5%, det är helt enkelt ett val man gör.

Jag sa 20 år. Ska tillägga 5 första var jag grönjöling som gjorde en del fel. Till erfarna som sedan man lärt sig oftast klår alla på månads rapporten på avanza.