Sälja fond för att sedan köpa igen senare

Jag tror det kommer bli så här: du säljer och fonden fortsätter gå upp. Du kommer inse ditt misstag och köpa precis innan fonden går ner 10%
I nedgången kommer du inse ditt misstag, sälja i ren panik och vågar sen inte gå in förrän en krasch på 40% (när den nu sker). PUH! Din egen stopp-loss strategi fungerade!
Under tiden missar du en uppgång på ytterligare 150%.
Men du är smart, för du ska tajma marknaden och sälja när det är dyrt och köpa när det är billigt :wink:

5 gillningar

Följ efter och mata in följande mantra i huvudet.

Time in the market beats timing the market…

4 gillningar

Därför det är bra med klumpsumma. Små rörelser kan man ej tajma. Men när de stora händer som rallyn, typ Q1 2024. Går börsen upp rätt så rejält. Men kan ändå tar 6 månader till över ett år innan det mattas av. Med klumpsumma kan jämnt läge före fall bli plus 15% istället istället för 7-8%.

Jag har tagit bort några kommentarer som riskerar att spåra ur den här tråden.

Jag flikar samtidigt in lite från Forum-reglerna:

Målet är att RikaTillsammans ska vara ett positivt bidrag i ditt och andra människors liv. Samtidigt som det ska vara ett trevligt ställe att hänga på vill jag att det ska göra ditt liv rikare. Vad ett rikt liv innebär är individuellt för var och en av oss, men jag tror att vi kan vara överens om att det går bortom bara pengar och ekonomi.

Regel 1) Var positiv, trevlig, hjälpsam, nyfiken, framåtriktad och bidra till att göra forumet till en bättre plats. Eller sagt på ett annat sätt; bete dig inte som en rövhatt.

När du ser dåligt beteende, svara inte! Det uppmuntrar det dåliga beteendet. Det bästa du kan göra är att flagga inlägget så vi i moderatorteamet kan hantera det.

1 gillning

Har ej saĝt emot att investera allt om man kan. För optimal avkastning ska man både använda klump summa och månadsspara. De 2 viktigaste saker man måste vet om som investera

Tack för tipset!

Jag förstår inte hur månadssparande kommer in i bilden. Bankerna brukar prata om det, då de tjänar enorma pengar på det (låsa fast kunderna). Förmodligen någon som lyssnar alltför mycket på bankernas säljpersonal.

Oavsett om man sätter in en enda stor summa pengar eller sätter in pengar varje månad, så är det mest fördelaktigt att ligga på aktieindexfonder om man inte behöver pengarna på kort sikt. I det långa loppet kommer detta att ge bäst avkastning.

Jag gjorde det och ångrar mig. Va inte som jag! :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Ingen här vet.

Det kan tugga på uppåt men också falla 30%.

Kan räcka med en lyckad tajming för att bli rik.

Alla som sålde/köpte veckan före covid. Förmögenheter omfördelades.

Kanske du äger för mycket om du oroar dig.

Personligen hade jag sålt.

Jag har sett uttryck tidigare som “att investera klumpsumma är det matematiskt korrekta”, vilket det inte är. Klumpsumma ger högst sannolikhet att din investering ska öka i värde omedelbart efter att du gick in. Men sannolikheten att att ditt kapital minskat i värde är betydande. 2/3 chans för uppgång, 1/3 för nedgång (statistiskt). Den risken är ju betydande och inte matematiskt acceptabel.
Korrigeringar (ned 10-20%) sker varje 1-2 år, varar i 4 månader och återhämtade på 2 månader (i snitt). Kracher (nedgång över 20%) sker vart 5:e år, varar i 1,5 år och är återhämtade på 2,5 år (i snitt). Det man vill undvika är att förlora pengar, men även förstås att missa att tjäna pengar. De flesta verkar tycka att det är värre att förlora pengar än att gå miste om pengar, så,vi utgår därifrån
Ackumulerat blir det då 2-3 månader + 3-4 månader =5-7 månader per år med risk för nedgång. Man kan ignorera återhämtningstiderna eftersom det är i realiteten uppgång. Korrigera för den statistiska förekomsten för uppgång vs. nedgång per år kommer du fram till att du minimerar riskenatt förlora pengar om du går in med klumpsumman över 4,5 månader, vilket är tillräckligt kort tid för att fånga det mesta av en uppgång.
Detta tar ju inte bort situationer att du kliver in på toppen och sedan går in under hela nedgången. Det ska till mycket otur för att kliva in på toppen före en krasch.
Dock får halva ditt kapital en snabb och rejäl värdeökning vid korrigering. Vid en krasch har ditt kapital ökat 4 år efter att du gick in.
Statistiskt.
Inte garanterat.
Under alla omständigheter ska du fortsätta månadsspara utefter förmåga.

2 gillningar

Hur menar du att en månadssparande låser fast kunderna vid en enda bank? Kunden kan ju när som helst flytta sina fonder någon annanstans.

Tvärtom! Flyttar kunden pengarna till en aktiv fond med hög avgift så tjänar banken mer pengar, ju fortare pengarna kommer in. (Aktiva fonder är tveksamma, men det är en annan diskussion).

Min erfarenhet är denna. Det dräller av kunder med höga belopp, Ibland miljoner som är livrädda för aktier. Kan man få en sådan kund att börja månadspara en tusenlapp i en fond är oerhört mycket vunnet. På sikt kan detta leda till ett ökat månadsparande.

Banker både kan och skall kritiseras, men det bör ske på sakliga grunder.