Hjälp att investera/spara som 67-åring?

Hej alla kloka!

Jag ska hjälpa min mamma (67 år) att få lite koll på sin ekonomi. Målet är att det ska vara enkelt samt att hon ska få en tydlig översikt samt känna sig trygg med var pengarna är placerade. Jag själv är 29 år och har sparande enligt 4-hinkar-principen på bankkonto och Lysa, vilket jag tycker fungerar väldig bra.

Min mamma har precis bytt stad, lyckats få ett förstahandskontrakt samt sålt sin bostadsrätt. Hon är väldigt pigg och aktiv och vill gärna hitta på saker, må gott, unna sig och resa (när världsläget förhoppningsvis stabiliserats lite).

Inkomster (pension) minus fasta utgifter går idag några tusenlappar plus men om 1–2 år när tjänstepension slutas betalas ut kommer det att gå jämt ut.

Hon har en buffert på ca 850k placerade på SBAB sparkonto med 0,5% rörlig ränta, med fria uttag osv. Detta är alltså vad hon “lever på” vid oförutsedda utgifter/resor osv idag men framförallt kommer att använda till samtliga rörliga utgifter om 1–2 år.

Från bostadsförsäljning kommer hon nu att få in ca 2 miljoner.

Min fråga är alltså – hur tycker ni att dessa 2 miljoner ska placeras? Hur mycket bör hon lägga i sin buffert och hur mycket kan hon exempelvis placera på Lysa, och med vilken fördelning? Ska hon fortsätta med sparkonto på SBAB?

Fokus ligger på att hon ska kunna njuta av livet och känna sig trygg med sin ekonomi – mindre fokus på att lägga undan till arv eller liknande. :slight_smile:

Tar så tacksamt emot era tips!

Anna

Hej!

Finns säkert många klokare här än jag som kan komma med input, men jag kan ju för vad det är värt bidra med vad jag hade rekommenderat en förälder i motsvarande situation:

Om jag förstod dig rätt så räcker tjänstepensionen till de flesta rörliga utgifter i dagsläget, så frågan blir hur placerings- och uttagsstrategin ska utformas för att kunna fortsätta leva ”gott” även om ett-två år.

Om jag räknar lite grovt och krasst med att de flesta större äventyren kommer att vara avklarade innan 100-årsdagen så behöver pengarna räcka i 30 år.

2 800 000kr delat på 30 år ger drygt 93 000 kr om året, alltså 7 777 kr per månad att täcka rörliga kostnader och resor.

Man ska ju helst inte investera pengar man inte har råd att förlora, så mitt råd hade varit att helt enkelt fördela ut pengarna på olika konton för att inte gå över gränsen för insättningsgarantin och därefter både leva och sova gott!

Lycka till!

1 gillning

Då blir det ju inget arv till Anna? :frowning: En 30-40% tänker jag dom bör kunna/våga investera i aktier på så lång sikt?

1 gillning

Fint att du hjälper din mamma! :slight_smile:

Lite osäker på vad du menar med fasta utgifter så svårt att säga …

Är fasta utgifter hyra, andra räkningar men också inklusive mat, hälsovård, transport och sådant … alltså typ ”vanligt leverne” per månad?
Eller täcker pensionen när tjänstepensionen är slut ”bara” hyra och räkningar?

Rätt stor skillnad i hur jag hade vågat investera beroende på svar.

Risken med att bara ha det på räntekonto är att inflationen urholkar värdet.
Din mor har förhoppningsvis minst 20 år kvar, kanske mer, så inflationen kan stöka till det om allt i cash

1 gillning

Ni har väl inte glömt att det skall betalas eventuell vinstskatt på försäljningen
innan hon får in ca 2 miljoner?

1 gillning

Tack för input!

Låter klokt ändå. Så in med allt på olika konton, liknande det hon har idag (SBAB 0,5%), så att det inte överstiger insättningsgaranti.

Haha, det är inte meningen heller!

Tack!

Med fasta utgifter menade jag nu enbart utgifter som är i stort sett exakt samma varje månad (hyra, försäkringar (inkl tandvård), el, internet, transport osv).

Hon kommer ha någon tusenlapp över när tjänstepensionen är helt slut om 2 år, men det kommer ju inte täcka allt för ett “vanligt leverne” utan att det känns tajt. Nu har hon ju det andra kapitalet som tur är. Vore ju skönt att kanske investera en liten del för att “skydda” mot inflation?

Ser fram emot att läsa ditt svar!

Nix, den är inräknad i ekvationen :slight_smile:

Är man rädd för inflationen så kan man förstås investera en del av pengarna ”brett & billigt”, men jag resonerar som så att i det här fallet hade det varit värre med en rejäl krasch som tar lång tid att återhämta sig än att månadsuttaget i mitt exempel tappar några procent köpkraft om året.

Sedan hade jag ändå lagt lite krut på att hitta så hög sparränta som möjligt, blir trots allt några tusenlappar om året per miljon om man lyckas gå från 0,5 till 0,9 %.

Erik Penser bank, Northmill bank och Santander har jag använt mig av tidigare utan bekymmer, vet inte vad deras räntor ligger på idag.

2 gillningar

Jag tycker också att sparkonto med hög ränta verkar vara rätt väg att gå. Det verkar ge ett bra tillskott varje månad för att förgylla livet under lång tid framåt. Men om man utgår ifrån ett 30-års perspektiv tror jag ändå att man kunde sätta en mindre del i en lysa-portfölj med 80-90% aktier framförallt för att skydda mot inflation. Den lysa-portföljen skulle kunne vara 15-20% av det totala kapitalet och resterande i cash. Ett annat sätt kanske vore att sätta 5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 5% SPP Global och 5% Guld ETF?

2 gillningar

Tänker att det kan vara värt att fundera hur man vill fördela uttagen under pensionen, tänker mig att ett framtungt spenderande som ger proportionerligt mer utrymme för t.ex. resor i början kan vara relevant.

Vill minnas att man i The Rational Reminder Podcast avsnitt 135 alt. 137 diskuterade detta. Exv. att pensionärer spenderar i snitt mindre per år i takt med inflationen. Här tog de dock upp frågan om ökade sjukvårdskostnader med åren, en del jag inte antar är lika stor i Sverige. Hursom intressant att lyssna på.

Vad är en rimlig fördelning av uttag under pensionen, 2% mindre per år (då tar man ut drygt hälften av startvärdet efter 30 år), 50% första tio åren, allt under de första 20 åren och sedan existensminimum? Tycker det är en intressant fråga som jag, även fast jag har långt kvar till pension funderat på, påverkar ju även till viss del sparandet till pensionen. :nerd_face:

2 gillningar

Ok! Då är jag med :slight_smile:
Din mamma är egentligen redan “i mål” som jag ser det och ska hantera “stay rich” fasen. Men det finns ett antal alternativ baserat på din mammas intresse, din tid för att hjälpa henne och era personligheter/temperament.

Förenklat så bortser jag från TPn som tar slut om något år. Om jag då antar att din mamma behöver, utöver pensionen, 5 kkr/mån för att täcka “vardagen” inkl. lite äta och fika ute + 5 kkr/mån för oförutsett/resor mm så blir det 120 kkr/år. Då räcker hennes 2.85 Mkr i nästan 24 år dvs till hon är ca 91 år. Det är längre än medellivslängden för kvinnor och sannolikt gör hon av med mindre pengar på slutet när man blir tröttare. Pengarna borde alltså räcka livet ut för henne.

Alt. 1 är då att sätta dessa pengar med så bra ränta på sparkonto som möjligt. Ha en del rörligt där man kan få 0.7-0.85% i nuläget och binda det andra i potter på 1, 2, 3 år för att få 1-1.5% ränta. Compricer har en bra tjänst där man kan se och välja bästa ränta för olika fall. Se nedan. Ni behöver minst 3 konton såklart pga insättningsgarantin.

Alt. 2 om ni är oroliga för inflationen är det att sätta en del av kapitalet i aktier på något sätt. Vad en rimlig aktieandel är när man är i pension finns det nog lika många svar på som det finns pensionärer. Om man tittar på Vanguard, som har hög trovärdighet, så ligger en rimlig aktieandel på ca 30%. Se bild nedan. 30% aktier borde kunna skydda mot inflation helt OK, så länge det inte blir 70tals inflation eller värre, men det kanske man inte ska utgå ifrån. Så låt oss säga runt 30% aktieandel.

Sen är frågan “hur” man åstadkommer det. Här finns ett antal varianter som beror på ert intresse, temperament och din tid som du kan eller inte kan lägga.

a. Sätt 70% av kapitalet på bästa räntekonto (som i alt 1) och lägg 30% på en ISK med 100% aktier (se aktie-basportföljen i avsnitt #186). Jag ser inte LYSA som ett alternativ här eftersom det inte sker någon ombalansering så man ska ju inte betala för något man inte använder.
Bra - enkelt, mycket cash, ni undkommer räntefonder (som finns i andra portföljer, många av här och i allmänhet är tveksamma till räntor, speciellt långräntor/obligationer pga. just inflation och ökade räntor).
Mindre bra - man måste kunna hantera att aktiedelen (30%, ca 850 kkr) kan både gå upp och ner väldigt mycket. Största risken för emotionell “freak out” är när man precis lagt in pengarna.

b. Sätt 50% av kapitalet på bästa räntekonto (som i alt 1) och lägg 50% på en ISK med en “nybörjar portfölj” med 60% aktier (se avsnitt #186). Alternativt att ni kör en “latmask” LYSA 60/40 portfölj som de om-balanserar åt er. Så gott som same same i övrigt. Med 50% av kapitalet i en 60/40 portfölj blir det ju 30% i aktier på totala kapitalet.
Bra - enkelt, fortfarande mycket cash, mindre volatilitet i en 60/40 portfölj så lättare emotionellt.
Mindre bra - ni kommer inte undan räntefonderna men ni kan göra aktiva val på bästa/minst dåliga räntefonder.

c. En RikaTillsammans portfölj som ju är gjort för att aldrig gå back även om den gör det vissa år. Samma avsnitt som ovan. 25% långräntor, 25% korträntor (på sparkonto med ränta), 25 aktier och 25% guld. I princip skulle ni kunna sätta 100% av kapitalet i denna för att få 25% aktier andel och de andra innehaven som jag tycker man kan likställa med ca 30% aktier. Visst, kanske hon behöver ett mindre likvidkonto för att slippa ta ut pengar från cash-delen i RT portföljen varje månad.
Bra - gjort för att vara stabil och “stay rich”, rimlig del cash (25% är ändå 700 kkr vilket enl. min uppskattning på 120 kkr i årsbehov i västa fall täcker nästan 6 års konsumtion).
Mindre bra - ni kommer inte undan räntefonderna som i RT dessutom är riktigt långa (jag har varit skeptisk, men har en RT själv eftersom den ju är gjort för att funka så “vem är jag” att ifrågasätta, men bra vara medveten). En annan nackdel är att den är svårare att skapa så kräver mer tid av er.

d. Med risk för att bli betraktad som en idiot här på forumet :slight_smile: , så finns det ett 4e alternativ också. Det är att ta en “traditionell” pensionsförsäkring där man outsourcar förvaltningen mot en avgift (runt 0.5%) till ett försäkringsbolag som Länsförsäkringar, AMF etc. De investerar det stabilt (fastigheter, lite aktier, räntor) och fördelen som en del pensionärer ser är att det finns en “garanti” på en del av pengarna samt att den faller ut med en stabil pensionsutbetalning månadsvis. Jag skulle själv inte göra det men en kompis (som har bra koll) satte in pengar i en sådan “trad” efter att ha kommit till pengar nyligen. I hans fall står pengarna där först i 5 år sedan utbetalas i 15 år. Han gjorde så för att slippa bry sig, få en stabil pensionsutbetalning när tjänstepensionen tagit slut. Jag säger inte att det är optimalt men jag förstår de pensionärer som gillar det. Man kan inte argumentera hur mycket emot erfarenhet som helst.

Jag skulle också säga att m.h.t. case a, b och c ovan så är största upplevda risken precis när man lägger in pengarna, om det kommer ett ras, att man “freakar” och säljer. Ni kan motverka den risken genom att månadsspara in de pengarna i aktier/portföljer för att sprida ut risken över tid. Visst tar det lite mer tid från er och är inte teoretiskt optimalt, men kanske emotionellt optimalt. Beror på ert temperament.
För d “trad” så ser jag inte att ett månadssparande är nödvändigt utan där lägger man nog bäst in pengarna på ett bräde så att säga.

Låååååångt svar! Hoppas det ger er något vettigt alternativ som passar er :slight_smile:
Det var även bra för mig att tänka igenom detta en gång till eftersom jag snart börjar uttagsfasen tidigt.

image

3 gillningar

Nja. Får nog säga att om TS pratar om en 67-åring och pension så känns ett 30-års perspektiv för långt :wink:

Jag skulle nog själv säga 15-20års perspektiv känns mer rimligt. Särskilt eftersom TS säger att hon vill ”unna sig och resa” för pengarna.

Är ju ganska få som behöver lika mycket pengar efter 82-87års ålder. Särskilt när man tänker för att ”unna sig och resa”

Åtminsone i min släkt och även när man tittar på genomsnittsålder för kvinnor generellt.

2 gillningar

Håller med, upprepade 30 års siffran från ett tidigare inlägg utan att reflektera så mycket om den. Men poängen kvarstår att jag tror det kan vara klokt att investera en del och där hade @JFB en klart mer ordentlig genomgång än vad jag tog mig tid att skriva :slight_smile:

2 gillningar

Tusen tack för detta svar!

1 gillning