Hej alla, sist jag skrev här fick jag så himla mycket feedback så jag testar igen!
Kan börja med att säga att jag är 24år och har idag en ingångslön på 42.000kr.
Idag ser mitt månadssparande ut följande
500kr till pension där jag har 3 olika Swedbank robor fonder.
500kr till långsiktigt sparande Swedbank robour all komplett ( har ca 40.000kr)
2500kr till lysa långsiktigt spar (ca 40.000kr där)
Vad är er första tanke? Min är lite panik att det inte känns som att jag vet vad jag håller på med!
Bör jag ändra mitt pensionssparande?
Bör jag slå ihop de två långsiktiga sparande för att få en bättre ränta på ränta effekt?
Och i vad ska jag slå ihop dom? Är lysa verkligen bra?
Och ja, jag tycker att Lysa är så bra. Jag har själv:
mitt eget sparande
carolines sparande
barnens sparande
min mammas sparande
företagets sparande
I Lysa. Jag ser egentligen bara fördelar med det. Avgiften brukar vara detta största argumentet mot. Men om man sparar på lång horisont så kostar gör-det-själv portföljen ovan 0.30% och Lysa 0.3327% så jag anser inte ens det vara en noterbar skillnad. Vi pratar 30 kr per 100.000 sek i skillnad.
Så det enda man skulle kunna argumentera mot Lysa är:
man tror inte på indexfonder som strategi
att man inte vill ha en enda leverantör
att man inte gillar tex överexponeringen mot Sverige som de gör
Ja precis har nyligen öppnat ett konto på lysa där jag investerat 40.000kr, går ju enkelt att föra över mitt fondkonton från Swedbank på ca 40.000 också för att klumpa ihop och på så vis få en högra ränta på ränta effekt?
Eller tänker jag galet och skall behålla båda fondkonton på två olika investeringar för säkerheten? Däremot känns lysa otroligt bred så känns inte farligt så
Jag bor i villa med ett lån på 700tkr
Äger min bil för 350tkr ( onödigt dyr men stort intresse för mig)
Så en 500kr/pension känns ändå ok, inget jag märker men som kanske gör skillnad i slutändan!
Jag förstår, ingen skillnad klumpa ihop! Men på något sätt skönt sätta allt på samma… bättre struktur bättre koll!
Glömde även tillägga att jag har ett buffertkonto på 2 månadslöner, samt att vi har gemensamt huslängor vi för in samma summa varje månad som hela tiden växer efter alla fasta utgifter är betalda.
Som sagt grattis än en gång till den fina ekonomin. Har du gett dig själv en klapp på axeln och firat? Om inte så är det ett tips.
Jag hade även räknat på det där med pension för om jag får komma med ett oombett tips så tror jag att risken i ditt liv är att du kommer överspara snarare än tvärtom. Lex följande avsnitt:
Dvs pengarna i ditt liv kommer lösa sig oavsett. Men du kommer bara vara 24 en gång. Där är vissa saker jag hade bytt bort tex 200.000 sek idag när jag är 40+ mot lägre belopp när jag var 24 år. Dvs gör inte samma misstag att spara på bekostnad av att du missar tidsfönster som stängs senare.
Har svårt att tro att jag skulle ge bättre råd än @janbolmeson och det är som han säger angående pensionen. Lysa är ett bra alternativ och jag tror att alla bör spara undan en summa varje månad för en långsiktig plan, men inte nödvändigtvis pension.
upplever ofta att man mår bra av den tryggheten. Välj summa som du kan avvara, utan att avvara på livskvaliten alla har olika förutsättningar och vilja.
Såklart, mitt mål är bara att få ett sparande som känns tryggt för alla förändringar och öden som kan komma i livet men ändå känna att jag kan leva gott i nuet!
Men hur responderar ni då kopplat till kortsiktigt spar, har inget sånt mål direkt med något specifikt!
Men nu har jag
-buffert
-pension
-långsiktigt 10+ år
Börja man komplettera med ett kortsiktigt typ 2-5år?
Gör vad som känns bäst för dig. Jag har bara ett bankkonto som är kombinerat löne+spar, och sen en kapitalförsäkring för alla investeringar (långsiktigt).
För den mentala bokföringen kan det vara skönt att dela upp så.
Om du har något specifikt du ska köpa om 2-5 år ja, annars ser jag ingen poäng.
Hur man fördelar sparandet är väldigt olika. Det finns ett helt avsnitt i podden om fyra hinkar principen. Det är dock inget jag själv använder.
Har mer olika specade sparanden.
Buffert. Inget månadssparande, utan fylls på vid behov.
Bilspar/fordonsspar. Används för bilköp och ev lite mer kostsamma reparationer.
Husspar. Används till renoveringar och annat husrelaterat som inte går på vardagsutgifterna.
Mellanrisk sparande - pengar du tror du kan behöver inom 2-10 år. Om du ser det behovet. En ”vet inte” tidshorisont. Kan vara till okända renoveringar, annan bostad, mm. Svårt att veta men försök sätta en summa.
Resten i ett sparande på lång sikt (10+ år). Jag ser ingen anledning att dela upp det i långsiktigt versus pension. Båda är på riktigt lång sikt.
Lysa eller göra en egen portfölj är en smaksak. Lysa om du inte vill engagera dig. Egen portfölj om du tycker det är kul / viktigt att lära dig mer. Avgifterna är ungefär desamma som @janbolmeson skrev.
Ang Swedbank fonderna. Se till att avgiften inte är över 0.4% åtminstone och gärna globalfonder. Då är det ok även om ”go to” RT rekommendationen är LF global (utan tillväxtmarknader) och Storebrand all countries (med tillväxtmarknader). Tillväxtmarknader är en smaksak.
Allt ovan är egentligen finlir. Du har en fin situation och är hästlängder före där jag var vid 24 år. Nej, snarare hade du varvat mig flera gånger är nog närmare sanningen
42.000 är en bra! ingångslön. Imponerande att du tänker på dessa saker redan vid din ålder. Jag fick hand om tjp frågan en period på ett litet företag runt 30 pga att ingen annan ville. Jag håller med Jan om att spara mycket till pension extra troligen inte kommer behövas nu i alla fall för dig.
OM
Företaget/företagen du arbetar för har kollektivavtal eller motsvarande avsättning till din tjänstepension. Vissa företag har klart sämre. Kolla upp det ordentligt. gå ln och kolla vad dom faktiskt betalt in för dig är smart.
Som du börjat lönemässigt gissar jag att snabbt nog kommer att ha en lön som ger rejäl avsättning till tjänstepension ( ca 30% över ca 46000 i månadslön 2023 är vanliga vilkor) . Utfallet beror förstås på vart din lönekarriär bär hän.
Avkastningen är hyfsad på kapitalet i snitt över tid. Bör man hålla koll på ibland. minPension.se duger som räknesnurra för framtida pension och man kan lägga in egna poster och ändra skattad avkastning där men eget excelark är bra som dubbelkoll. Ha vettig marginal mot långvarig nedgång är bra förstås och många flyttar till mindre risk när man man blir äldre för att minska risk för bakslag
Jag gillar löneväxling (för att kunna “flytta lön” till pension senare och i mitt fall då slippa statlig skatt), Inte alla arbetsgivare tillåter det.
Om du “nöjer dig” med en framtida pension i häraden 75% av slutlön i 15år år och 65 % livsvarigt och pension vid 67 tror jag inte du kommer behöva avsätta extra pengar alls om du når en slutlön runt säg 50% över det du har nu i dagens penningvärde. Inget fel dock att göra det när man kan för att än mer minska risken att man behöver senare när man har sämre råd ( småbarn och mindre arbete eller ledsnat på tuffa jobbet).
Jag valde att löneväxla rejält ett antal år efter 55 när alla barn flyttat ut för att kunna sluta ett par år i förtid. Sparar in rejält med marginalskatt dessutom på det upplägget.
.
Man kan nog gärna spara till pensionen… det viktiga är att inte göra det i en pensionsförsäkring eller liknande när man är 24 år gammal. Man vet aldrig vad livet bär med sig och att då ha låst in pengar till man är 55 år är enligt min mening vansinne! (och jag misstänker att det är var du och jan tänker på). Sparar man till pensionen på ett sätt så man kan komma åt pengarna vid behov innan 55-års dagen med maximal återbetalning spritt över 5 år så är det ju inget problem.