Hur ökar jag mina tillgångar?

Behöver hjälp med mål och risker och att tänka i nya banor

Mål med sparande:
Jag har 8–10 år kvar till pensionen (65–67 år). Ett önskemål är att kunna gå ner i arbetstid mellan
50–75% innan dess. Tanken är då att dryga ut lönen med sparade medel.

Jag bor i hyreslägenhet, har inga lån eller bil. Min nettolön är ca 31 000 kr/m.

I snitt reser jag 1 ggr om året – oftast en längre resa på ca 3 veckor utanför Europa. Möjligen kan en weekend inom Europa ske också. Önskemålet är i alla fall att kunna resa minst 1 gång om året.

Jag är rätt sparsam men ogillar att snåla. Jag vill kunna äta ute ibland, gå på teater och dyl. Men förstår också att jag behöver prioritera när den dagen kommer.

Sparande

Totalt sparar jag runt 10 000 kr/m, Ibland mer.

Det är fördelat på följande

Lysa fondrobot bred 73A /27R dagsvärde 93 656,00 kr månadssparar 2000 kr

Avanza 100% aktiefonder dagsvärde 133 600 kr. Sätter in lite då och då men har funderat på att månadsspara ca 5000 kr alternativt fördela jämt mellan Lysa och Avanza.

• 9% AMF Aktiefond Småbolag
  • 9% Avanza Emerging Markets
  • 3% Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) (blev felvald skulle gått till småbolag)
  • 6% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
  • 68% Länsförsäkringar Global Indexnära
  • 5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Buffert lönekonto 60 000 kr (försöker hålla den här nivån)

Sparkonto 0,75% 130 100 kr (allt övrigt spar hamnar här)

Jag är rädd att förlora allt mitt sparande på börsen (vill sova bra :blush:) därav att jag sparar en del på sparkontot trots låg ränta. Men jag inser också att jag behöver ta mer risk om jag vill nå mitt mål.

1 gillning

Hur mycket av dina 10000 kr/mån i sparande är till konsumtion i närtid och hur mycket sparar du på lång sikt? Betalar du dina resor med detta sparande?

Du sparar just nu 32% av din lön. Om du går ner till 75% i arbetstid så borde du kunna spara 7% eller ca 2200 kr/månad.

Jag tror inte att mer risk kommer få dig att nå ditt mål snabbare. Ifall aktiemarknaden är till för investeringar med en tidshorisont på 10+ år så har det risk-tåget redan gått om du tänker dig att gå ner i arbetstid innan dess. Jobba istället med att minska dina utgifter, eventuellt öka dina inkomster och se vad du kan göra med det du har.

2 gillningar

Jag hittade just ett podd-avsnitt från Min Pension om hur din pension påverkas av att du går ner på deltid i slutet av arbetslivet:

En naturlig sak att fundera på vore väl om det går att jobba på deltid något längre än till åldern 65 år. Det ger ju betydande skattemässiga fördelar, om inte annat. Nu ser det ju olika ut i olika yrken men frågan borde vara relevant.

Bufferten på lönekontot borde väl sitta på ett sparkonto istället. Med kreditkort går det att parera många variationer i utgifter.

1 gillning

Istället för att ha pengar på sparkonto skulle jag köpa guld. Att ha 10-20% guld gör portföljen mer diversifierad eftersom tillgångsslaget inte korrelerar mot börsen eller räntor. En portfölj med ex. 60A/20R/20G är att föredra än 60A/40R, speciellt i dagens lågränte/inflationsläge

Tänk efter hur gamla ni brukar bli i din familj. Om du inte räknar med att dö snart skulle jag satt pengarna i arbete. Du kanske blir en glad 110 åring. En buffert på kanske tjugotusen och resten investerat långsiktigt, t.ex på börsen. Du får litet utdelningar som trillar in sen, och det är lätt att sälja av. Själv hade jag fått panik av att ha så mycket pengar oinvesterade mer än några månader. Eftersom jag antar att du inte tänker bränna alla dina besparingar på 65 årsdagen är din sparhorisont mycket längre än tio år.

3 gillningar

Just i dagsläget är börsens värdering hög. Det kan mycket väl komma en nedgång framöver. Om man är mer försiktigt lagd är det bra att ha en del kassa. Det skulle då bygga på att man vill in på börsen med dessa pengar när möjlighet uppstår.